Gerontologisen sosiaalityön perusteetLaajuus (5 op)
Tunnus: GER0105A20S
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tuntee gerontologisen sosiaalityön perusteet
- tuntee vanhuskeskeisiä palveluja ja toimintamuotoja
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti sekä itsemääräämisoikeutta, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien vanhusten parissa
- osaa toimia vanhuuden erityiskysymyksissä
- osaa tehdä vanhustyön kehittämisehdotuksia
- tuntee ja osaa soveltaa keskeistä vanhustyötä ohjaavaa ja velvoittavaa lainsäädäntöä
Sisältö
- gerontologinen sosiaalityö
- vanhuskeskeiset palvelut ja toimintamuodot
- vanhustyötä ohjaava ja velvoittava lainsäädäntö
- kulttuurisensitiivisyys, itsemääräämisoikeus, yhdenvertaisuus ja moninaisuus vanhustyössä
- vanhuuden erityiskysymykset
- vanhustyön kehittämishaasteet
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
12.09.2022 - 14.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Seija Utriainen
Ryhmät
-
A49sosdA49sosd
-
DiakDiak yhteinen
-
E49sosdE49sosd
-
F50sosF50sos
-
A50sosA50sos
-
A49sosnA49sosn
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee gerontologisen sosiaalityön perusteet
- tuntee vanhuskeskeisiä palveluja ja toimintamuotoja
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti sekä itsemääräämisoikeutta, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien vanhusten parissa
- osaa toimia vanhuuden erityiskysymyksissä
- osaa tehdä vanhustyön kehittämisehdotuksia
- tuntee ja osaa soveltaa keskeistä vanhustyötä ohjaavaa ja velvoittavaa lainsäädäntöä
Sisältö
- gerontologinen sosiaalityö
- vanhuskeskeiset palvelut ja toimintamuodot
- vanhustyötä ohjaava ja velvoittava lainsäädäntö
- kulttuurisensitiivisyys, itsemääräämisoikeus, yhdenvertaisuus ja moninaisuus vanhustyössä
- vanhuuden erityiskysymykset
- vanhustyön kehittämishaasteet
Opetusmenetelmät
Aloitusluento, itsenäinen opiskelu ja tehtävien työstäminen
Oppimateriaalit
Järnström, Sanna. 2011."En tiedä mitä ne ajattelee mun kohtalokseni". Etnografinen tutkimus asiakkuudesta ja asiakaslähtöisyydestä geriatrisessa sairaalassa. Tampereen yliopisto. Väitöskirja
• Kinni, Riitta-Liisa. 2014. Gerontologinen sosiaalityö ja ihmisten työstäminen
• Pynnönen, Katja Sosiaalinen aktiivisuus ylläpitää ikäihmisten terveyttä, 2017 Väitöskirja
• Seppänen Marjaana & Karisto, Antti. 2007. Vanhuus ja sosiaalityö. PS-Kustannus, Helsinki. (sivuja 348)
• Elisa Virkola 2014: Toimijuutta, refleksiivisyyttä ja neuvotteluja – muistisairaus yksin asuvan naisen arjessa
• Ylinen, Satu. 2008. Gerontologinen sosiaalityö. Tiedonmuodostus ja asiantuntijuus. Kuopion yliopisto, 2008. Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta. Väitöskirja.
• Ylä-Outinen, Tuulikki 2012: Ikäihmisten arki :
kotona asuvien palvelutaloon muuttaneiden ikäihmisten kertomuksia
• STM: Vanhuspalvelulaki 2012 ja Laatusuositus 2020-2023
Englanniksi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Suomeksi
Itsenäinen opiskelu sisältää kaksi oppimistehtävää: Tarkempi ohjeistus GER1 Vaihtoehtoinen suoritus kurssialueella Diaklessa.
1. Perehdy oppimismateriaalissa oleviin kolmeen sosiaalialan tutkimukseen ja koosta niiden keskeisistä asioista essee, jossa pohdit lisäksi omaa ammatillista oppimistasi. 2 op Tehtävä arvioidaan hyväksytty/täydennettävä
2. Valitse yksi gerontologiseen sosiaalityöhön liittyvä teema, johon perehdyt monipuolisesti nostaen eri näkökulmia: teemaan liittyvä teoreettiseen aineisto, asiakasnäkökulma (vanhan ihmisen haastattelu) ja työyhteisön näkökulma (tutustuminen vanhustyön työyhteisöön) Vastaa myös kysymykseen, miten kehittäisit sosiaalialan vanhustyötä. Koosta kokonaisuudesta kirjallinen tuotos tai video. 3 op Tehtävä arvoidaan 1-5, hylätty asteikolla diakin arvioitikriteerit huomioiden,
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
03.01.2022 - 27.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Seija Utriainen
Ryhmät
-
A49sosA49sos
-
A48sosdA48sosd
-
A48sosnA48sosn
-
F48sosdF48sosd
-
E49sosE49sos
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee gerontologisen sosiaalityön perusteet
- tuntee vanhuskeskeisiä palveluja ja toimintamuotoja
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti sekä itsemääräämisoikeutta, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien vanhusten parissa
- osaa toimia vanhuuden erityiskysymyksissä
- osaa tehdä vanhustyön kehittämisehdotuksia
- tuntee ja osaa soveltaa keskeistä vanhustyötä ohjaavaa ja velvoittavaa lainsäädäntöä
Sisältö
- gerontologinen sosiaalityö
- vanhuskeskeiset palvelut ja toimintamuodot
- vanhustyötä ohjaava ja velvoittava lainsäädäntö
- kulttuurisensitiivisyys, itsemääräämisoikeus, yhdenvertaisuus ja moninaisuus vanhustyössä
- vanhuuden erityiskysymykset
- vanhustyön kehittämishaasteet
Opetusmenetelmät
Aloitusluento, itsenäinen opiskelu ja tehtävien työstäminen
Oppimateriaalit
Järnström, Sanna. 2011."En tiedä mitä ne ajattelee mun kohtalokseni". Etnografinen tutkimus asiakkuudesta ja asiakaslähtöisyydestä geriatrisessa sairaalassa. Tampereen yliopisto. Väitöskirja
• Kinni, Riitta-Liisa. 2014. Gerontologinen sosiaalityö ja ihmisten työstäminen
• Pynnönen, Katja Sosiaalinen aktiivisuus ylläpitää ikäihmisten terveyttä, 2017 Väitöskirja
• Seppänen Marjaana & Karisto, Antti. 2007. Vanhuus ja sosiaalityö. PS-Kustannus, Helsinki. (sivuja 348)
• Elisa Virkola 2014: Toimijuutta, refleksiivisyyttä ja neuvotteluja – muistisairaus yksin asuvan naisen arjessa
• Ylinen, Satu. 2008. Gerontologinen sosiaalityö. Tiedonmuodostus ja asiantuntijuus. Kuopion yliopisto, 2008. Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta. Väitöskirja.
• Ylä-Outinen, Tuulikki 2012: Ikäihmisten arki :
kotona asuvien palvelutaloon muuttaneiden ikäihmisten kertomuksia
• STM: Vanhuspalvelulaki 2012 ja Laatusuositus 2020-2023
Englanniksi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Suomeksi
Itsenäinen opiskelu sisältää kaksi oppimistehtävää: Tarkempi ohjeistus GER1 Vaihtoehtoinen suoritus kurssialueella Diaklessa.
1. Perehdy oppimismateriaalissa oleviin kolmeen sosiaalialan tutkimukseen ja koosta niiden keskeisistä asioista essee, jossa pohdit lisäksi omaa ammatillista oppimistasi. 2 op Tehtävä arvioidaan hyväksytty/täydennettävä
2. Valitse yksi gerontologiseen sosiaalityöhön liittyvä teema, johon perehdyt monipuolisesti nostaen eri näkökulmia: teemaan liittyvä teoreettiseen aineisto, asiakasnäkökulma (vanhan ihmisen haastattelu) ja työyhteisön näkökulma (tutustuminen vanhustyön työyhteisöön) Vastaa myös kysymykseen, miten kehittäisit sosiaalialan vanhustyötä. Koosta kokonaisuudesta kirjallinen tuotos tai video. 3 op Tehtävä arvoidaan 1-5, hylätty asteikolla diakin arvioitikriteerit huomioiden,
Arviointiasteikko
0-5