Päihtyneen potilaan akuuttihoitotyön kehittäminenLaajuus (5 op)
Tunnus: MIP0305A20S
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijat
- tunnistaa omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita
- tunnistaa monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi
- kykenee integroimaan tietoa päihderiippuvuudesta ja/päihdesairauksista muihin sairauksiin
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä
- tunnistaa työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä
Sisältö
- omien asenteiden ja arvojen reflektointi
- potilaslähtöinen kohtaaminen
- hoito- ja kuntoutusmenetelmät
- hoitotyön laadun kehittäminen päihdehoitotyössä
- työturvallisuus
Esitietovaatimukset
Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).
Lisätiedot
AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
27.01.2025 - 30.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Eeva Nykänen
- Johanna Pirttisalo
Ryhmät
-
A52shA52sh
-
DiakDiak yhteinen
Tavoitteet
Opiskelijat
- tunnistaa omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita
- tunnistaa monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi
- kykenee integroimaan tietoa päihderiippuvuudesta ja/päihdesairauksista muihin sairauksiin
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä
- tunnistaa työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä
Sisältö
- omien asenteiden ja arvojen reflektointi
- potilaslähtöinen kohtaaminen
- hoito- ja kuntoutusmenetelmät
- hoitotyön laadun kehittäminen päihdehoitotyössä
- työturvallisuus
Opetusmenetelmät
Tavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa ja ymmärtää omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita huomioiden keskeisimmän lainsäädännön.
- arvioi omaa osaamistaan päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
- arvioi monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi.
- analysoi ja yhdistää tietoa päihteiden riskikäyttäytymisestä, päihderiippuvuudesta ja päihdesairauksista muihin sairauksiin.
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla.
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä.
- tunnistaa ja ymmärtää työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä.
Ydinsisällöt
Oman osaamisen, asenteiden ja arvojen reflektointi
Potilaslähtöinen kohtaaminen
Hoito- ja kuntoutusmenetelmät (mm. mini-interventio, motivoiva keskustelu)
Hoitotyön laadun kehittäminen päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
Työturvallisuus
Itsenäinen verkkotyöskentely. Tarkempi kuvaus opetusmenetelmistä Diaklessa.
Oppimateriaalit
Aalto M., Alho H., Kiianmaa K., Lindroos L (toim.). (2015). Alkoholiriippuvuus (3., uud. p.). Duodecim.
Aalto, M., Alho, H., & Niemelä, S. (toim.) (2018). Huume- ja lääkeriippuvuudet. Duodecim.
Alkoholiongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018 (alkoholinkäytön riskitasot)
Huumeongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018
Laaksonen, E. (2015). Alkoholiriippuvuuden hoitotulokseen vaikuttavat tekijät. Yliopistopaino. (alaluvut 2.4 ja 2.5)
Oinas-Kukkonen, H. (2013). Alkoholistin ja hänen läheisensä samanaikainen toipuminen vapauttavana oppimisprosessina Minnesota-hoidossa. (luku 2 ja alaluku 7.1) http://urn.fi/urn:isbn:9789526202969
Ólafsdóttir, J. M. (2020). Addiction within Families. The impact of substance use disorder on the family system. Soveltuvin osin. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/64444 ;
Mäkelä, P., Härkönen J., Lintonen, T., Tigerstedt, C., & Warpenius K. (toim.) (2018). NÄIN SUOMI JUO. Suomalaisten muuttuvat alkoholinkäyttötavat. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-146-1
Rönkä S. (2019). Huumeiden käyttäjien kuolemat Suomessa: Monimenetelmäinen tutkimus lääkkeellistymisen, sosiaalisen huono-osaisuuden ja huumeiden käyttökontekstien näkökulmasta. Soveltuvin osin. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-3370-0
Muu oppimateriaali on nimetty Diaklessa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö toteutuu mahdollisuuksien mukaan oppimistehtävää laadittaessa nykyisiä tai aikaisemmissa päihde- ja kriisityön opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita hyödyntäen.
Verkko-opinnot on kehitetty yhteistyössä Satasairaalan päivystyksen asiantuntijoiden kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti suoritetaan opintojakson toteutuksen alussa Diaklessa. Kaksi uusintatenttiä toteutuu Diaklessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 26,7 h
Esitietovaatimukset
Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).
Lisätietoja opiskelijoille
Ammatilliset opinnot suoritettu.
Verkkototeutus lukukausittain.
Lisätiedot
AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti: hyv/hyl
Oppimistehtävä: numeraalinen
Blogi: hyv/täydennettävä
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 20.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Eeva Nykänen
- Johanna Pirttisalo
Ryhmät
-
F51shF51sh
-
A52sh-lhA52sh-lh
-
A51shaA51sha
-
A51shA51sh
-
I51shI51sh
-
E51shE51sh
Tavoitteet
Opiskelijat
- tunnistaa omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita
- tunnistaa monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi
- kykenee integroimaan tietoa päihderiippuvuudesta ja/päihdesairauksista muihin sairauksiin
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä
- tunnistaa työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä
Sisältö
- omien asenteiden ja arvojen reflektointi
- potilaslähtöinen kohtaaminen
- hoito- ja kuntoutusmenetelmät
- hoitotyön laadun kehittäminen päihdehoitotyössä
- työturvallisuus
Opetusmenetelmät
Tavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa ja ymmärtää omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita huomioiden keskeisimmän lainsäädännön.
- arvioi omaa osaamistaan päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
- arvioi monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi.
- analysoi ja yhdistää tietoa päihteiden riskikäyttäytymisestä, päihderiippuvuudesta ja päihdesairauksista muihin sairauksiin.
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla.
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä.
- tunnistaa ja ymmärtää työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä.
Ydinsisällöt
Oman osaamisen, asenteiden ja arvojen reflektointi
Potilaslähtöinen kohtaaminen
Hoito- ja kuntoutusmenetelmät (mm. mini-interventio, motivoiva keskustelu)
Hoitotyön laadun kehittäminen päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
Työturvallisuus
Itsenäinen verkkotyöskentely. Tarkempi kuvaus opetusmenetelmistä Diaklessa.
Oppimateriaalit
Aalto M, Alho H, Kiianmaa K, Lindroos L (toim.). 2015. Alkoholiriippuvuus. 3., uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim.
Aalto, M., Alho, H. & Niemelä, S. (toim.) 2018. Huume- ja lääkeriippuvuudet. Kustannus Oy Duodecim, Helsinki.
Alkoholiongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018 (Lue alkoholinkäytön riskitasot)
Huumeongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018
Laaksonen, E. 2015. Alkoholiriippuvuuden hoitotulokseen vaikuttavat tekijät. Yliopistopaino , Helsinki (Lue alaluvut 2.4 ja 2.5)
Oinas-Kukkonen, H. 2013. Alkoholistin ja hänen läheisensä samanaikainen toipuminen vapauttavana oppimisprosessina Minnesota-hoidossa. (Lue luku 2 ja alaluku 7.1) http://urn.fi/urn:isbn:9789526202969
Ólafsdóttir, J. M., 2020. Addiction within Families. The impact of substance use disorder on the family system. Sooveltuvin osin. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/64444 ;
Mäkelä, P. , Härkönen J., Lintonen, T., Tigerstedt, C. & Warpenius K. (toim.) 2018. NÄIN SUOMI JUO. Suomalaisten muuttuvat alkoholinkäyttötavat. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos THL. 2018 : http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-146-1
Rönkä S. 2019. Huumeiden käyttäjien kuolemat Suomessa: Monimenetelmäinen tutkimus lääkkeellistymisen, sosiaalisen huono-osaisuuden ja huumeiden käyttökontekstien näkökulmasta. Soveltuvin osin. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-3370-0
Muu oppimateriaali on nimetty Diaklessa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö toteutuu mahdollisuuksien mukaan oppimistehtävää laadittaessa nykyisiä tai aikaisemmissa päihde- ja kriisityön opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita hyödyntäen.
Verkko-opinnot on kehitetty yhteistyössä Satasairaalan päivystyksen asiantuntijoiden kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti suoritetaan opintojakson toteutuksen Diaklessa. Kaksi uusintatenttiä toteutuu Diaklessa. Oppimistehtävä 1 suorituskerta ja 2 uusintaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 26,7 h
Esitietovaatimukset
Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).
Lisätietoja opiskelijoille
Ammatilliset opinnot suoritettu.
Verkkototeutus lukukausittain.
Lisätiedot
AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti: hyv/hyl
Oppimistehtävä: hyv/täydennettävä
Blogi: hyv/täydennettävä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
11.10.2023 - 29.10.2023
Ajoitus
15.01.2024 - 17.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Susanna Kallakorpi
- Johanna Pirttisalo
Ryhmät
-
A50shA50sh
Tavoitteet
Opiskelijat
- tunnistaa omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita
- tunnistaa monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi
- kykenee integroimaan tietoa päihderiippuvuudesta ja/päihdesairauksista muihin sairauksiin
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä
- tunnistaa työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä
Sisältö
- omien asenteiden ja arvojen reflektointi
- potilaslähtöinen kohtaaminen
- hoito- ja kuntoutusmenetelmät
- hoitotyön laadun kehittäminen päihdehoitotyössä
- työturvallisuus
Opetusmenetelmät
Tavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa ja ymmärtää omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita huomioiden keskeisimmän lainsäädännön.
- arvioi omaa osaamistaan päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
- arvioi monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi.
- analysoi ja yhdistää tietoa päihteiden riskikäyttäytymisestä, päihderiippuvuudesta ja päihdesairauksista muihin sairauksiin.
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla.
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä.
- tunnistaa ja ymmärtää työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä.
Ydinsisällöt
Oman osaamisen, asenteiden ja arvojen reflektointi
Potilaslähtöinen kohtaaminen
Hoito- ja kuntoutusmenetelmät (mm. mini-interventio, motivoiva keskustelu)
Hoitotyön laadun kehittäminen päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
Työturvallisuus
Itsenäinen verkkotyöskentely. Tarkempi kuvaus opetusmenetelmistä Diaklessa.
Oppimateriaalit
Aalto M, Alho H, Kiianmaa K, Lindroos L (toim.). 2015. Alkoholiriippuvuus. 3., uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim.
Aalto, M., Alho, H. & Niemelä, S. (toim.) 2018. Huume- ja lääkeriippuvuudet. Kustannus Oy Duodecim, Helsinki.
Alkoholiongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018 (Lue alkoholinkäytön riskitasot)
Huumeongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018
Laaksonen, E. 2015. Alkoholiriippuvuuden hoitotulokseen vaikuttavat tekijät. Yliopistopaino , Helsinki (Lue alaluvut 2.4 ja 2.5)
Oinas-Kukkonen, H. 2013. Alkoholistin ja hänen läheisensä samanaikainen toipuminen vapauttavana oppimisprosessina Minnesota-hoidossa. (Lue luku 2 ja alaluku 7.1) http://urn.fi/urn:isbn:9789526202969
Ólafsdóttir, J. M., 2020. Addiction within Families. The impact of substance use disorder on the family system. Sooveltuvin osin. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/64444 ;
Mäkelä, P. , Härkönen J., Lintonen, T., Tigerstedt, C. & Warpenius K. (toim.) 2018. NÄIN SUOMI JUO. Suomalaisten muuttuvat alkoholinkäyttötavat. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos THL. 2018 : http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-146-1
Rönkä S. 2019. Huumeiden käyttäjien kuolemat Suomessa: Monimenetelmäinen tutkimus lääkkeellistymisen, sosiaalisen huono-osaisuuden ja huumeiden käyttökontekstien näkökulmasta. Soveltuvin osin. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-3370-0
Muu oppimateriaali on nimetty Diaklessa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö toteutuu mahdollisuuksien mukaan oppimistehtävää laadittaessa nykyisiä tai aikaisemmissa päihde- ja kriisityön opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita hyödyntäen.
Verkko-opinnot on kehitetty yhteistyössä Satasairaalan päivystyksen asiantuntijoiden kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti suoritetaan opintojakson toteutuksen alussa Diaklessa. Kaksi uusintatenttiä toteutuu Diaklessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 26,7 h
Esitietovaatimukset
Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).
Lisätietoja opiskelijoille
Ammatilliset opinnot suoritettu.
Verkkototeutus lukukausittain.
Lisätiedot
AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti: hyv/hyl
Oppimistehtävä: hyv/täydennettävä
Blogi: hyv/täydennettävä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 19.03.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 22.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Susanna Kallakorpi
- Johanna Pirttisalo
Ryhmät
-
A49shaA49sha
-
E49shE49sh
-
A50sh-lhA50sh-lh
-
F49shF49sh
-
I49shI49sh
-
A49shA49sh
Tavoitteet
Opiskelijat
- tunnistaa omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita
- tunnistaa monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi
- kykenee integroimaan tietoa päihderiippuvuudesta ja/päihdesairauksista muihin sairauksiin
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä
- tunnistaa työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä
Sisältö
- omien asenteiden ja arvojen reflektointi
- potilaslähtöinen kohtaaminen
- hoito- ja kuntoutusmenetelmät
- hoitotyön laadun kehittäminen päihdehoitotyössä
- työturvallisuus
Opetusmenetelmät
Tavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa ja ymmärtää omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita huomioiden keskeisimmän lainsäädännön.
- arvioi omaa osaamistaan päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
- arvioi monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi.
- analysoi ja yhdistää tietoa päihteiden riskikäyttäytymisestä, päihderiippuvuudesta ja päihdesairauksista muihin sairauksiin.
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla.
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä.
- tunnistaa ja ymmärtää työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä.
Ydinsisällöt
Oman osaamisen, asenteiden ja arvojen reflektointi
Potilaslähtöinen kohtaaminen
Hoito- ja kuntoutusmenetelmät (mm. mini-interventio, motivoiva keskustelu)
Hoitotyön laadun kehittäminen päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
Työturvallisuus
Itsenäinen verkkotyöskentely. Tarkempi kuvaus opetusmenetelmistä Diaklessa.
Oppimateriaalit
Aalto M, Alho H, Kiianmaa K, Lindroos L (toim.). 2015. Alkoholiriippuvuus. 3., uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim.
Aalto, M., Alho, H. & Niemelä, S. (toim.) 2018. Huume- ja lääkeriippuvuudet. Kustannus Oy Duodecim, Helsinki.
Alkoholiongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018 (Lue alkoholinkäytön riskitasot)
Huumeongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018
Laaksonen, E. 2015. Alkoholiriippuvuuden hoitotulokseen vaikuttavat tekijät. Yliopistopaino , Helsinki (Lue alaluvut 2.4 ja 2.5)
Oinas-Kukkonen, H. 2013. Alkoholistin ja hänen läheisensä samanaikainen toipuminen vapauttavana oppimisprosessina Minnesota-hoidossa. (Lue luku 2 ja alaluku 7.1) http://urn.fi/urn:isbn:9789526202969
Ólafsdóttir, J. M., 2020. Addiction within Families. The impact of substance use disorder on the family system. Sooveltuvin osin. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/64444 ;
Mäkelä, P. , Härkönen J., Lintonen, T., Tigerstedt, C. & Warpenius K. (toim.) 2018. NÄIN SUOMI JUO. Suomalaisten muuttuvat alkoholinkäyttötavat. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos THL. 2018 : http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-146-1
Rönkä S. 2019. Huumeiden käyttäjien kuolemat Suomessa: Monimenetelmäinen tutkimus lääkkeellistymisen, sosiaalisen huono-osaisuuden ja huumeiden käyttökontekstien näkökulmasta. Soveltuvin osin. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-3370-0
Muu oppimateriaali on nimetty Diaklessa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö toteutuu mahdollisuuksien mukaan oppimistehtävää laadittaessa nykyisiä tai aikaisemmissa päihde- ja kriisityön opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita hyödyntäen.
Verkko-opinnot on kehitetty yhteistyössä Satasairaalan päivystyksen asiantuntijoiden kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti suoritetaan opintojakson toteutuksen alussa Diaklessa. Kaksi uusintatenttiä toteutuu Diaklessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 26,7 h
Esitietovaatimukset
Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).
Lisätietoja opiskelijoille
Ammatilliset opinnot suoritettu.
Verkkototeutus lukukausittain.
Lisätiedot
AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti: hyv/hyl
Oppimistehtävä: hyv/täydennettävä
Blogi: hyv/täydennettävä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
19.09.2022 - 09.10.2022
Ajoitus
16.01.2023 - 17.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Koulutus
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 80
Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Sinikka Paukkunen
- Susanna Kallakorpi
Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
-
A48shA48sh
Tavoitteet
Opiskelijat
- tunnistaa omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita
- tunnistaa monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi
- kykenee integroimaan tietoa päihderiippuvuudesta ja/päihdesairauksista muihin sairauksiin
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä
- tunnistaa työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä
Sisältö
- omien asenteiden ja arvojen reflektointi
- potilaslähtöinen kohtaaminen
- hoito- ja kuntoutusmenetelmät
- hoitotyön laadun kehittäminen päihdehoitotyössä
- työturvallisuus
Opetusmenetelmät
Tavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa ja ymmärtää omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita huomioiden keskeisimmän lainsäädännön.
- arvioi omaa osaamistaan päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
- arvioi monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi.
- analysoi ja yhdistää tietoa päihteiden riskikäyttäytymisestä, päihderiippuvuudesta ja päihdesairauksista muihin sairauksiin.
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla.
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä.
- tunnistaa ja ymmärtää työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä.
Ydinsisällöt
Oman osaamisen, asenteiden ja arvojen reflektointi
Potilaslähtöinen kohtaaminen
Hoito- ja kuntoutusmenetelmät (mm. mini-interventio, motivoiva keskustelu)
Hoitotyön laadun kehittäminen päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
Työturvallisuus
Itsenäinen verkkotyöskentely. Tarkempi kuvaus opetusmenetelmistä Diaklessa.
Oppimateriaalit
Aalto M, Alho H, Kiianmaa K, Lindroos L (toim.). 2015. Alkoholiriippuvuus. 3., uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim.
Aalto, M., Alho, H. & Niemelä, S. (toim.) 2018. Huume- ja lääkeriippuvuudet. Kustannus Oy Duodecim, Helsinki.
Alkoholiongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018 (Lue alkoholinkäytön riskitasot)
Huumeongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018
Laaksonen, E. 2015. Alkoholiriippuvuuden hoitotulokseen vaikuttavat tekijät. Yliopistopaino , Helsinki (Lue alaluvut 2.4 ja 2.5)
Oinas-Kukkonen, H. 2013. Alkoholistin ja hänen läheisensä samanaikainen toipuminen vapauttavana oppimisprosessina Minnesota-hoidossa. (Lue luku 2 ja alaluku 7.1) http://urn.fi/urn:isbn:9789526202969
Ólafsdóttir, J. M., 2020. Addiction within Families. The impact of substance use disorder on the family system. Sooveltuvin osin. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/64444 ;
Mäkelä, P. , Härkönen J., Lintonen, T., Tigerstedt, C. & Warpenius K. (toim.) 2018. NÄIN SUOMI JUO. Suomalaisten muuttuvat alkoholinkäyttötavat. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos THL. 2018 : http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-146-1
Rönkä S. 2019. Huumeiden käyttäjien kuolemat Suomessa: Monimenetelmäinen tutkimus lääkkeellistymisen, sosiaalisen huono-osaisuuden ja huumeiden käyttökontekstien näkökulmasta. Soveltuvin osin. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-3370-0
Muu oppimateriaali on nimetty Diaklessa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö toteutuu mahdollisuuksien mukaan oppimistehtävää laadittaessa nykyisiä tai aikaisemmissa päihde- ja kriisityön opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita hyödyntäen.
Verkko-opinnot on kehitetty yhteistyössä Satasairaalan päivystyksen asiantuntijoiden kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti suoritetaan opintojakson toteutuksen alussa Diaklessa. Kaksi uusintatenttiä toteutuu Diaklessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 26,7 h
Esitietovaatimukset
Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).
Lisätietoja opiskelijoille
Ammatilliset opinnot suoritettu.
Verkkototeutus lukukausittain.
Lisätiedot
AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti: hyv/hyl
Oppimistehtävä: hyv/täydennettävä
Blogi: hyv/täydennettävä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 21.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 80
Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Susanna Kallakorpi
Ryhmät
-
I47shI47sh
-
A47shA47sh
-
E47shE47sh
-
F47shF47sh
-
A48sh-lhA48sh-lh
Tavoitteet
Opiskelijat
- tunnistaa omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita
- tunnistaa monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi
- kykenee integroimaan tietoa päihderiippuvuudesta ja/päihdesairauksista muihin sairauksiin
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä
- tunnistaa työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä
Sisältö
- omien asenteiden ja arvojen reflektointi
- potilaslähtöinen kohtaaminen
- hoito- ja kuntoutusmenetelmät
- hoitotyön laadun kehittäminen päihdehoitotyössä
- työturvallisuus
Opetusmenetelmät
Opiskelijat
- tunnistaa omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita
- tunnistaa monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi
- kykenee integroimaan tietoa päihderiippuvuudesta ja/päihdesairauksista muihin sairauksiin
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä
- tunnistaa työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä
Sisältö
- omien asenteiden ja arvojen reflektointi
- potilaslähtöinen kohtaaminen
- hoito- ja kuntoutusmenetelmät
- hoitotyön laadun kehittäminen päihdehoitotyössä
- työturvallisuus
Esitietovaatimukset
Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).
Lisätiedot
AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty/Täydennettävä
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
17.01.2022 - 18.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 80
Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Susanna Kallakorpi
Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
-
A46shA46sh
-
A47sh-lhA47sh-lh
Tavoitteet
Opiskelijat
- tunnistaa omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita
- tunnistaa monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi
- kykenee integroimaan tietoa päihderiippuvuudesta ja/päihdesairauksista muihin sairauksiin
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä
- tunnistaa työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä
Sisältö
- omien asenteiden ja arvojen reflektointi
- potilaslähtöinen kohtaaminen
- hoito- ja kuntoutusmenetelmät
- hoitotyön laadun kehittäminen päihdehoitotyössä
- työturvallisuus
Opetusmenetelmät
Tavoitteet
Tunnistaa ja ymmärtää omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita huomioiden keskeisimmän lainsäädännön.
Arvioi omaa osaamistaan päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
Arvioi monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin
vastaamiseksi.
Analysoi ja yhdistää tietoa päihteiden riskikäyttäytymisestä, päihderiippuvuudesta ja päihdesairauksista muihin sairauksiin.
Osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä,
kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja
yhteiskunnan tasolla.
Osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja
kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä.
Tunnistaa ja ymmärtää työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä.
Ydinsisällöt
Oman osaamisen, asenteiden ja arvojen reflektointi
Potilaslähtöinen kohtaaminen
Hoito- ja kuntoutusmenetelmät (mm. mini-interventio, motivoiva keskustelu)
Hoitotyön laadun kehittäminen päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
Työturvallisuus
Itsenäinen verkkotyöskentely. Tarkempi kuvaus opetusmenetelmistä Diaklessa.
Aika ja paikka
Verkkototeutus lukukausittain
Oppimateriaalit
Aalto M, Alho H, Kiianmaa K, Lindroos L (toim.). 2015. Alkoholiriippuvuus. 3., uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim.
Aalto, M., Alho, H. & Niemelä, S. (toim.) 2018. Huume- ja lääkeriippuvuudet. Kustannus Oy Duodecim, Helsinki.
Alkoholiongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018 (Lue alkoholinkäytön riskitasot)
Huumeongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018
Laaksonen, E. 2015. Alkoholiriippuvuuden hoitotulokseen vaikuttavat tekijät. Yliopistopaino , Helsinki (Lue alaluvut 2.4 ja 2.5)
Oinas-Kukkonen, H. 2013. Alkoholistin ja hänen läheisensä samanaikainen toipuminen vapauttavana oppimisprosessina Minnesota-hoidossa. (Lue luku 2 ja alaluku 7.1) http://urn.fi/urn:isbn:9789526202969
Ólafsdóttir, J. M., 2020. Addiction within Families. The impact of substance use disorder on the family system. Sooveltuvin osin. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/64444 ;
Mäkelä, P. , Härkönen J., Lintonen, T., Tigerstedt, C. & Warpenius K. (toim.) 2018. NÄIN SUOMI JUO. Suomalaisten muuttuvat alkoholinkäyttötavat. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos THL. 2018 : http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-146-1
Rönkä S. 2019. Huumeiden käyttäjien kuolemat Suomessa: Monimenetelmäinen tutkimus lääkkeellistymisen, sosiaalisen huono-osaisuuden ja huumeiden käyttökontekstien näkökulmasta. Soveltuvin osin. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-3370-0
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö toteutuu mahdollisuuksien mukaan oppimistehtävää laadittaessa nykyisiä tai aikaisemmissa päihde- ja kriisityön opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita hyödyntäen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti suoritetaan opintojakson toteutuksen alussa Diaklessa. Kaksi uusintatenttiä toteutuu Diaklessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 26,7 h
Esitietovaatimukset
Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).
Lisätietoja opiskelijoille
Ammatilliset opinnot suoritettu
Lisätiedot
AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti: hyv/hyl
Oppimistehtävä: hyv/täydennettävä
Blogi: hyv/täydennettävä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty