Siirry suoraan sisältöön

Missiologian ja kansainvälisen diakonian perusteetLaajuus (3 op)

Tunnus: LKD0103A15S

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tuntee lähetyksen ja kansainvälisen diakonian perusteet ja keskeiset ajankohtaiset kysymykset

Esitietovaatimukset

KIR-opintojakso (Kirkon monikulttuurisuustyö ja kansainvälinen vastuu 5op) suositellaan suoritettavaksi ennen LKD01 ja 02 -opintojaksoja

Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 18.03.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 17.11.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kirkolliset tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Opettaja
  • Heidi Zitting
Ryhmät
  • Diak
    Diak yhteinen

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee lähetyksen ja kansainvälisen diakonian perusteet ja keskeiset ajankohtaiset kysymykset

Opetusmenetelmät

Opintosuorituksen kuvaus

Opiskelija osallistuu orientaatioon sekä mahdollisiin verkkoluentoihin.
Opiskelija perehtyy opetusmateriaaliin (Spencer, Ahonen, Malkavaara) ja tekee Diaklessa annettujen ohjeiden mukaisen oppimistehtävän. Oppimistehtävän tukena ovat yhteiset verkkokeskustelut Diaklen keskustelualueella.

Oppimistehtävän tarkoituksena on antaa opiskelijalle kuva kristillisen lähetyksen kehittymisestä varhaiskirkosta nykypäivään ja saattaa opiskelija pohtimaan lähetyksen eri mallien soveltuvuutta nykykirkon haasteisiin ja mahdollisuuksiin.

Oppimateriaalit

Pakollinen oppimistehtävässä käytettävä kirjallisuus:

Ahonen, Risto: Lähetys uudella vuosituhannella. Maailmanlähetyksen teologiset perusteet. Suomen lähetysseura. Helsinki 2000. Sivut 202–279.
Malkavaara, Mikko: Lähetystyötä, kehitysyhteistyötä vai kansainvälistä diakoniaa. 2008. Aikakauskirjassa: Diakonian tutkimus 2008, 1, Sivut 5–34.
Spencer, Stephen: SCM Studyguide to Christian Mission. Historic Types and Contemporary Expressions. SCM Press. London 2011. (Myös muut painokset käyvät.)

Sisällön jaksotus

Orientaatio
Aktiivinen verkkotyöskentely
Oppimistehtävä

Esitietovaatimukset

KIR-opintojakso (Kirkon monikulttuurisuustyö ja kansainvälinen vastuu 5op) suositellaan suoritettavaksi ennen LKD01 ja 02 -opintojaksoja

Lisätietoja opiskelijoille

KIR-opintojakso (Kirkon monikulttuurisuustyö ja kansainvälinen vastuu 5op) suoritetaan ennen LKD01 ja 02 -opintojaksoja.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus

Opiskelija
•tuntee kirkon kokonaisvaltaisen mission edistämisen seurakunnassa
•tuntee missiologisen, diakonisen ja ekumeenisen keskustelun
•tuntee uskontoteologista keskustelua

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.03.2023 - 19.03.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 19.11.2023

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kirkolliset tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Opettaja
  • Heidi Zitting
Ryhmät
  • Diak
    Diak yhteinen

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee lähetyksen ja kansainvälisen diakonian perusteet ja keskeiset ajankohtaiset kysymykset

Opetusmenetelmät

Opintosuorituksen kuvaus

Opiskelija osallistuu orientaatioon sekä mahdollisiin verkkoluentoihin.
Opiskelija perehtyy opetusmateriaaliin (Spencer, Ahonen, Malkavaara) ja tekee Diaklessa annettujen ohjeiden mukaisen oppimistehtävän. Oppimistehtävän tukena ovat yhteiset verkkokeskustelut Diaklen keskustelualueella.

Oppimistehtävän tarkoituksena on antaa opiskelijalle kuva kristillisen lähetyksen kehittymisestä varhaiskirkosta nykypäivään ja saattaa opiskelija pohtimaan lähetyksen eri mallien soveltuvuutta nykykirkon haasteisiin ja mahdollisuuksiin.

Oppimateriaalit

Pakollinen oppimistehtävässä käytettävä kirjallisuus:

Ahonen, Risto: Lähetys uudella vuosituhannella. Maailmanlähetyksen teologiset perusteet. Suomen lähetysseura. Helsinki 2000. Sivut 202–279.
Malkavaara, Mikko: Lähetystyötä, kehitysyhteistyötä vai kansainvälistä diakoniaa. 2008. Aikakauskirjassa: Diakonian tutkimus 2008, 1, Sivut 5–34.
Spencer, Stephen: SCM Studyguide to Christian Mission. Historic Types and Contemporary Expressions. SCM Press. London 2011. (Myös muut painokset käyvät.)

Sisällön jaksotus

Orientaatio
Aktiivinen verkkotyöskentely
Oppimistehtävä

Esitietovaatimukset

KIR-opintojakso (Kirkon monikulttuurisuustyö ja kansainvälinen vastuu 5op) suositellaan suoritettavaksi ennen LKD01 ja 02 -opintojaksoja

Lisätietoja opiskelijoille

KIR-opintojakso (Kirkon monikulttuurisuustyö ja kansainvälinen vastuu 5op) suoritetaan ennen LKD01 ja 02 -opintojaksoja.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus

Opiskelija
•tuntee kirkon kokonaisvaltaisen mission edistämisen seurakunnassa
•tuntee missiologisen, diakonisen ja ekumeenisen keskustelun
•tuntee uskontoteologista keskustelua

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.03.2022 - 18.03.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 18.11.2022

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Opettaja
  • Heidi Zitting
Ryhmät
  • Diak
    Diak yhteinen

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee lähetyksen ja kansainvälisen diakonian perusteet ja keskeiset ajankohtaiset kysymykset

Opetusmenetelmät

Opintosuorituksen kuvaus

Opiskelija osallistuu orientaatioon sekä mahdollisiin verkkoluentoihin.
Opiskelija perehtyy opetusmateriaaliin (Spencer, Ahonen, Malkavaara) ja tekee Diaklessa annettujen ohjeiden mukaisen oppimistehtävän. Oppimistehtävän tukena ovat yhteiset verkkokeskustelut Diaklen keskustelualueella.

Oppimistehtävän tarkoituksena on antaa opiskelijalle kuva kristillisen lähetyksen kehittymisestä varhaiskirkosta nykypäivään ja saattaa opiskelija pohtimaan lähetyksen eri mallien soveltuvuutta nykykirkon haasteisiin ja mahdollisuuksiin.

Aika ja paikka

11.4.2022 Hanna Niemi

Oppimateriaalit

Pakollinen oppimistehtävässä käytettävä kirjallisuus:

Ahonen, Risto: Lähetys uudella vuosituhannella. Maailmanlähetyksen teologiset perusteet. Suomen lähetysseura. Helsinki 2000. Sivut 202–279.
Malkavaara, Mikko: Lähetystyötä, kehitysyhteistyötä vai kansainvälistä diakoniaa. 2008. Aikakauskirjassa: Diakonian tutkimus 2008, 1, Sivut 5–34, 30 s.
Spencer, Stephen: SCM Studyguide to Christian Mission. Historic Types and Contemporary Expressions. SCM Press. London 2011. (Myös muut painokset käyvät.)

Sisällön jaksotus

Orientaatio
Aktiivinen verkkotyöskentely
Oppimistehtävä

Esitietovaatimukset

KIR-opintojakso (Kirkon monikulttuurisuustyö ja kansainvälinen vastuu 5op) suositellaan suoritettavaksi ennen LKD01 ja 02 -opintojaksoja

Lisätietoja opiskelijoille

KIR-opintojakso (Kirkon monikulttuurisuustyö ja kansainvälinen vastuu 5op) suoritetaan ennen LKD01 ja 02 -opintojaksoja.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus

Opiskelija
•tuntee kirkon kokonaisvaltaisen mission edistämisen seurakunnassa
•tuntee missiologisen, diakonisen ja ekumeenisen keskustelun
•tuntee uskontoteologista keskustelua

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Käyttää missiologian ja kansainvälisen diakonian käsitteitä sujuvasti ja laaja-alaisesti erilaisissa tilanteissa.
Arvioi kriittisesti käyttämänsä tietolähteet.
Käyttää lähialojen yleisimpiä käsitteitä.
Hankkii tietoa kotimaisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä.
Viestii hyvin suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaa soveltaa ammatillista tietoperustaansa erilaisissa tilanteissa.
Arvioi kriittisesti ja osaa perustella käyttämänsä tietolähteet.
Käyttää missiologian ja kansainvälisen diakonian yleisimpiä käsitteitä johdonmukaisesti.
Hankkii suunnitelmallisesti tietoa kotimaisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä.
Viestii hyvin suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Analysoi, tulkitsee ja hyödyntää asiantuntevasti laaja-alaisia ja ammattialansa erityisosaamista vastaavia tietoja ja menetelmiä missiologian ja kansainvälisen diakonian kehittämisen perustana.
Hankkii, käsittelee ja arvioi tietoa kotimaisista ja kansainvälisistä tietolähteistä.
Käyttää lähialojen keskeisiä käsitteitä sujuvasti.
Perustelee kriittisesti tiedonhankinnan valintojaan ammatillisista, tieteellisistä ja eettisistä näkökulmista.
Viestii hyvin suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle.