Siirry suoraan sisältöön

Ympäristöterveyden edistäminenLaajuus (2 op)

Tunnus: YKT0202A15S

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tietää ympäristön ja ympäristöterveyden määritelmät ja ymmärtää ympäristöterveyden laaja-alaisuuden
- osaa ottaa työssään huomioon erilaiset yksilöiden ja yhteisöjen terveyttä vahvistavat sekä uhkaavat yhteisölliset ja ympäristötekijät
- osaa edistää eri-ikäisten asiakkaiden terveellistä, turvallista, esteettistä ja esteetöntä ympäristöä
- osaa tehdä yhteistyötä ympäristöterveyden erityistilanteissa ja poikkeusoloissa

Sisältö

- ympäristöterveys
- ympäristön psyykkiset vaikutukset terveyteen
- Kimin typologia
- esteettinen, turvallinen ja esteetön ympäristö
- IVA, TVA, YVA, SOVA
- kestävä kehitys ja ympäristöetiikka

Esitietovaatimukset

Kuusi ensimmäistä temanttista kokonaisuutta suoritettu

Lisätiedot

AHOT 12/2018
Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.

Ilmoittautumisaika

19.09.2022 - 09.10.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 28.04.2023

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajatutkinnot (temkok 5-8)

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 200

Koulutus
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Jaana Tilli
  • Mari Pulkkinen
Ryhmät
  • A47th
    A47th

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää ympäristön ja ympäristöterveyden määritelmät ja ymmärtää ympäristöterveyden laaja-alaisuuden
- osaa ottaa työssään huomioon erilaiset yksilöiden ja yhteisöjen terveyttä vahvistavat sekä uhkaavat yhteisölliset ja ympäristötekijät
- osaa edistää eri-ikäisten asiakkaiden terveellistä, turvallista, esteettistä ja esteetöntä ympäristöä
- osaa tehdä yhteistyötä ympäristöterveyden erityistilanteissa ja poikkeusoloissa

Sisältö

- ympäristöterveys
- ympäristön psyykkiset vaikutukset terveyteen
- Kimin typologia
- esteettinen, turvallinen ja esteetön ympäristö
- IVA, TVA, YVA, SOVA
- kestävä kehitys ja ympäristöetiikka

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
- tietää terveellisyyden, turvallisuuden ja viihtyisyyden merkityksen laadukkaan ja hyvinvointia edistävän elinympäristön tärkeimpinä tunnusmerkkeinä
- tietää ympäristön fyysisten ja kemiallisten tekijöiden, kuten haitta-aineiden ja melun, ominaisuuksia ja niiden vaikutuksia ihmiseen
- tietää ympäristöterveyden määritelmän, jossa osatekijöiksi luetaan fyysinen ympäristö (terveyttä ja arjen toimintoja tukeva fyysinen ympäristö), sosiaalinen ympäristö (sosiaaliset suhteet ja toiminta esimerkiksi oman elinympäristön parantamiseksi) sekä toiminnallinen ympäristö (toimivat julkiset ja yksityiset palvelut sekä vapaa-ajan ja virkistyksen mahdollisuudet)
- osaa pohtia ympäristön yhteisön merkitystä terveyttä tukevana tai uhkaavana ja esittää kehittäviä toimenpiteitä terveyden edistämiseksi
-tietää Suomen kestävän kehityksen tavoitteet ja yhteiskuntasitoumuksen
Opintsuorituksen kuvaus
Linkittyy Yhteiskunnallinen terveyden edistäminen -opintojakson yhteisöanalyysitehtävään
-Orientaatiotehtävä
-Ryhmätyöskentely
-Seminaaripäivä

Oppimateriaalit

Ung-Lanki, S. & Lanki, Timo (2013). Elinympäristöstä aiheutuviin terveysriskeihin suhtautuminen Suomessa. Yhdyskuntasuunnittelu (51)3.
Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014041123385
L763/1994 Terveydensuojelulaki. Saatavilla http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940763?search%5btype%5d=pika&search%5bpika%5d=terveydensuojelulaki
L1280/1994 Terveydensuojeluasetus Saatavilla http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941280?search%5btype%5d=pika&search%5bpika%5d=terveydensuojeluasetus
L254/2007 Laki Maailman terveysjärjestön kansainvälisen terveyssäännöstön (2005) lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Saatavilla http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2007/20070254
L23/2006 Elintarvikelaki. Saatavilla www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20060023?search%5btype%5d=pika&search%5bpika%5d=elintarvikelaki
L1365/2011 Valtioneuvoston asetus elintarvikkeiden ja veden välityksellä leviävien epidemioiden selvittämisestä
Saatavilla http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20111365

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa edellyttää opinto-ohjaajan kanssa käytyä hops -keskustelua: Opiskelija tekee kirjallisen tehtävän itse ja käy esittelemässä sen tuloksia kohdeyhteisössä (esittelytilanne myös raportoidaan) tai toisessa opintojaksossa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kohdeyhteisön jäseniä mukaan seminaaripäivään, tutkivat ja osallistavat työmenetelmät prosessin aikana.

Esitietovaatimukset

Kuusi ensimmäistä temanttista kokonaisuutta suoritettu

Lisätiedot

AHOT 12/2018
Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

5-1, hylätty (Seminaariesitys ja seminaariosallistuminen)

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

13.09.2021 - 05.10.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 22.04.2022

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajatutkinnot (temkok 5-8)

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 200

Koulutus
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Jaana Tilli
  • Mari Pulkkinen
Ryhmät
  • A45th
    A45th

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää ympäristön ja ympäristöterveyden määritelmät ja ymmärtää ympäristöterveyden laaja-alaisuuden
- osaa ottaa työssään huomioon erilaiset yksilöiden ja yhteisöjen terveyttä vahvistavat sekä uhkaavat yhteisölliset ja ympäristötekijät
- osaa edistää eri-ikäisten asiakkaiden terveellistä, turvallista, esteettistä ja esteetöntä ympäristöä
- osaa tehdä yhteistyötä ympäristöterveyden erityistilanteissa ja poikkeusoloissa

Sisältö

- ympäristöterveys
- ympäristön psyykkiset vaikutukset terveyteen
- Kimin typologia
- esteettinen, turvallinen ja esteetön ympäristö
- IVA, TVA, YVA, SOVA
- kestävä kehitys ja ympäristöetiikka

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
- tietää terveellisyyden, turvallisuuden ja viihtyisyyden merkityksen laadukkaan ja hyvinvointia edistävän elinympäristön tärkeimpinä tunnusmerkkeinä
- tietää ympäristön fyysisten ja kemiallisten tekijöiden, kuten haitta-aineiden ja melun, ominaisuuksia ja niiden vaikutuksia ihmiseen
- tietää ympäristöterveyden määritelmän, jossa osatekijöiksi luetaan fyysinen ympäristö (terveyttä ja arjen toimintoja tukeva fyysinen ympäristö), sosiaalinen ympäristö (sosiaaliset suhteet ja toiminta esimerkiksi oman elinympäristön parantamiseksi) sekä toiminnallinen ympäristö (toimivat julkiset ja yksityiset palvelut sekä vapaa-ajan ja virkistyksen mahdollisuudet)
- osaa pohtia ympäristön yhteisön merkitystä terveyttä tukevana tai uhkaavana ja esittää kehittäviä toimenpiteitä terveyden edistämiseksi
-tietää Suomen kestävän kehityksen tavoitteet ja yhteiskuntasitoumuksen
Opintsuorituksen kuvaus
Linkittyy Yhteiskunnallinen terveyden edistäminen -opintojakson yhteisöanalyysitehtävään
-Orientaatiotehtävä
-Ryhmätyöskentely
-Seminaaripäivä

Oppimateriaalit

Ung-Lanki, S. & Lanki, Timo (2013). Elinympäristöstä aiheutuviin terveysriskeihin suhtautuminen Suomessa. Yhdyskuntasuunnittelu (51)3.
Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014041123385
L763/1994 Terveydensuojelulaki. Saatavilla http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940763?search%5btype%5d=pika&search%5bpika%5d=terveydensuojelulaki
L1280/1994 Terveydensuojeluasetus Saatavilla http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941280?search%5btype%5d=pika&search%5bpika%5d=terveydensuojeluasetus
L254/2007 Laki Maailman terveysjärjestön kansainvälisen terveyssäännöstön (2005) lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Saatavilla http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2007/20070254
L23/2006 Elintarvikelaki. Saatavilla www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20060023?search%5btype%5d=pika&search%5bpika%5d=elintarvikelaki
L1365/2011 Valtioneuvoston asetus elintarvikkeiden ja veden välityksellä leviävien epidemioiden selvittämisestä
Saatavilla http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20111365

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa edellyttää opinto-ohjaajan kanssa käytyä hops -keskustelua: Opiskelija tekee kirjallisen tehtävän itse ja käy esittelemässä sen tuloksia kohdeyhteisössä (esittelytilanne myös raportoidaan) tai toisessa opintojaksossa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kohdeyhteisön jäseniä mukaan seminaaripäivään, tutkivat ja osallistavat työmenetelmät prosessin aikana.

Esitietovaatimukset

Kuusi ensimmäistä temanttista kokonaisuutta suoritettu

Lisätiedot

AHOT 12/2018
Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

5-1, hylätty (Seminaariesitys ja seminaariosallistuminen)

Arviointiasteikko

0-5