Siirry suoraan sisältöön

Terveyspalveluiden laatu ja vaikuttavuusLaajuus (2 op)

Tunnus: TER0202A15S

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa kehittää palveluita ja tuotteita yhteistyössä eri alojen asiantuntijoiden ja palvelun käyttäjien kanssa
- osaa kehittää terveydenhoitajatyön laatua näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssään
- osaa kehittää asiakkaille tarkoituksenmukaisia, asiakaslähtöisiä palveluja ja palvelukokonaisuuksia
- osaa analysoida ja edistää terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen arvojen ja eettisten periaatteiden toteutumista
- osaa arvioida terveydenhuollon kustannuksia sekä ehkäisevän työn ja varhaisen tuen vaikuttavuutta

Sisältö

- palvelujärjestelmät ja tuotteet ja niiden kehittämisen periaatteet
- laatu ja sen kriteerit terveydenedistämistyössä
- vaikuttavuuden mittaamisen perusteet
- asiakaspalaute ja sen keräämisen tavat
- näyttöön perustuva terveydenhoitajatyön kehittäminen

Esitietovaatimukset

1-6 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.

Lisätiedot

AHOT 12/2018
Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.

Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 18.03.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 01.12.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 300

Koulutus
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Jaana Tilli
  • Julia Sahramäki
Ryhmät
  • A50th
    A50th

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa kehittää palveluita ja tuotteita yhteistyössä eri alojen asiantuntijoiden ja palvelun käyttäjien kanssa
- osaa kehittää terveydenhoitajatyön laatua näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssään
- osaa kehittää asiakkaille tarkoituksenmukaisia, asiakaslähtöisiä palveluja ja palvelukokonaisuuksia
- osaa analysoida ja edistää terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen arvojen ja eettisten periaatteiden toteutumista
- osaa arvioida terveydenhuollon kustannuksia sekä ehkäisevän työn ja varhaisen tuen vaikuttavuutta

Sisältö

- palvelujärjestelmät ja tuotteet ja niiden kehittämisen periaatteet
- laatu ja sen kriteerit terveydenedistämistyössä
- vaikuttavuuden mittaamisen perusteet
- asiakaspalaute ja sen keräämisen tavat
- näyttöön perustuva terveydenhoitajatyön kehittäminen

Esitietovaatimukset

1-6 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.

Lisätiedot

AHOT 12/2018
Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

11.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 19.05.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Jaana Tilli
  • Julia Sahramäki
Ryhmät
  • A49th
    A49th

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa kehittää palveluita ja tuotteita yhteistyössä eri alojen asiantuntijoiden ja palvelun käyttäjien kanssa
- osaa kehittää terveydenhoitajatyön laatua näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssään
- osaa kehittää asiakkaille tarkoituksenmukaisia, asiakaslähtöisiä palveluja ja palvelukokonaisuuksia
- osaa analysoida ja edistää terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen arvojen ja eettisten periaatteiden toteutumista
- osaa arvioida terveydenhuollon kustannuksia sekä ehkäisevän työn ja varhaisen tuen vaikuttavuutta

Sisältö

- palvelujärjestelmät ja tuotteet ja niiden kehittämisen periaatteet
- laatu ja sen kriteerit terveydenedistämistyössä
- vaikuttavuuden mittaamisen perusteet
- asiakaspalaute ja sen keräämisen tavat
- näyttöön perustuva terveydenhoitajatyön kehittäminen

Esitietovaatimukset

1-6 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.

Lisätiedot

AHOT 12/2018
Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.

Ilmoittautumisaika

19.09.2022 - 09.10.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 28.04.2023

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajatutkinnot (temkok 5-8)

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Jaana Tilli
  • Julia Sahramäki
Ryhmät
  • A47th
    A47th

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa kehittää palveluita ja tuotteita yhteistyössä eri alojen asiantuntijoiden ja palvelun käyttäjien kanssa
- osaa kehittää terveydenhoitajatyön laatua näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssään
- osaa kehittää asiakkaille tarkoituksenmukaisia, asiakaslähtöisiä palveluja ja palvelukokonaisuuksia
- osaa analysoida ja edistää terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen arvojen ja eettisten periaatteiden toteutumista
- osaa arvioida terveydenhuollon kustannuksia sekä ehkäisevän työn ja varhaisen tuen vaikuttavuutta

Sisältö

- palvelujärjestelmät ja tuotteet ja niiden kehittämisen periaatteet
- laatu ja sen kriteerit terveydenedistämistyössä
- vaikuttavuuden mittaamisen perusteet
- asiakaspalaute ja sen keräämisen tavat
- näyttöön perustuva terveydenhoitajatyön kehittäminen

Opetusmenetelmät

Suomeksi
TAVOITTEET:
- osaa kehittää palveluita ja tuotteita yhteistyössä eri alojen asiantuntijoiden ja palvelun käyttäjien kanssa
- osaa kehittää terveydenhoitajatyön laatua näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssään
- osaa kehittää asiakkaille tarkoituksenmukaisia, asiakaslähtöisiä palveluja ja palvelukokonaisuuksia
- osaa analysoida ja edistää terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen arvojen ja eettisten periaatteiden toteutumista
- osaa arvioida terveydenhuollon kustannuksia sekä ehkäisevän työn ja varhaisen tuen vaikuttavuutta

SISÄLLÖT:
palvelujärjestelmät ja tuotteet ja niiden kehittämisen periaatteet
- laatu ja sen kriteerit terveydenedistämistyössä
- vaikuttavuuden mittaamisen perusteet
- asiakaspalaute ja sen keräämisen tavat
- näyttöön perustuva terveydenhoitajatyön kehittäminen
- projektityö
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija osaa terveydenhoitajatyöhön liittyvät laadunhallinnan keskeiset käsitteet ja laadunhallintaa koskevat säädökset
Opiskelija ymmärtää laadunhallinnan ulottuvuudet:
- Palvelun laatu (asiakaslähtöisyys, oikea-aikaisuus)
- Kliininen ja terveyden edistämisen laatu (osaaminen, potilasturvallisuus)
- Prosessien laatu (sujuvuus, saatavuus, saavutettavuus)
- Näyttöön perustuva toiminta
- Vaikuttavuus, vaikutukset
- Kustannukset
Opiskelija ymmärtää terveydenhuoltoalan tuotteistusprosessin vaiheet
Projektinhallinta ja hankkeen kaari
- robotiiikka ja pelillistäminen
Yhteistoiminnalliset työmenetelmät

Oppimateriaalit

Soveltuvin osin:
- Elomaa,E. & Mikkola, H. 2010. Näytön jäljillä. Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 12. Turku: Turun ammattikorkeakoulu.
- Hoitotyön tutkimussäätiö (Hotus). 2018a. Hoitosuositukset. Luettu 20.2.2018. Saatavilla: http://www.hotus.fi/hotus-fi/hoitosuositukset
- Hoitotyön tutkimussäätiö (Hotus). 2018b. Näyttöön perustuva toiminta. Luettu 20.2.2018. Saatavilla: http://www.hotus.fi/hotus-fi/nayttoon-perustuva-toiminta
- Korhonen T, Holopainen A, Kejonen P, Meretoja R, Eriksson E & Korhonen A. 2015. Hoitotyöntekijän tärkeä rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa. Tutkiva Hoitotyö 13(1), 44–51.
- Koivuniemi, K., Holmberg-Marttila, D., Hirsso, P. & Mattelmäki,U. (2014). Terveydenhuollon kompassi. Avain asiakkuuteen. Helsinki: Duodecim. Saatavuus Diakin kirjastoissa
- Melander H-L, Mattila L-R & Häggman-Laitila A. 2016. A systematic review on educational interventions for learning and implementing evidence-based practice in nursing education: The state of evidence. Nordic Journal of Nursing Research 36(1), 3–12.
- Sihto, M., Palosuo, H., Topo, P., Vuorenkoski, L. & Leppo, K. (toim.) (2013). Terveyspolitiikan perusta ja käytännöt. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-814-8
- Terveyden edistämisen laatusuositus (2006). Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2006:19.
Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504226805
- Koivuranta-Vaara, P. (toim.) (2011). Terveydenhuollon laatuopas. Helsinki: Suomen kuntaliitto.
Saatavilla http://hoidonvaikuttavuus.fi/wordpress/wp-content/uploads/2014/02/Tlaatuopas.pdf
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Hyvinvointi- ja terveyserot. Seurattavuus ja vaikuttavuus.
Saatavilla https://www.thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserot/seuranta-ja-vaikuttavuus/vaikuttavuus-ja-kustannukset
- Kuntaliitto http://www.kunnat.net/fi/asiantuntijapalvelut/soster/sote-kehittamistyo/tuotteistusmalli/Sivut/default.aspx

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa edellyttää opinto-ohjaajan kanssa käytyä HOPS-keskustelua: Opintokokonaisuuden tehtävän tekeminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op:n eli 54 tunnin työpanos

Sisällön jaksotus

Orientaatioluennot
Tiimityö ja seminaariesitys

Esitietovaatimukset

1-6 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.

Lisätiedot

AHOT 12/2018
Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitava suoritus: Tiimityö: hyv/hyl/ täydennettävä

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

13.09.2021 - 05.10.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 22.04.2022

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajatutkinnot (temkok 5-8)

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 200

Koulutus
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Ryhmät
  • A45th
    A45th

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa kehittää palveluita ja tuotteita yhteistyössä eri alojen asiantuntijoiden ja palvelun käyttäjien kanssa
- osaa kehittää terveydenhoitajatyön laatua näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssään
- osaa kehittää asiakkaille tarkoituksenmukaisia, asiakaslähtöisiä palveluja ja palvelukokonaisuuksia
- osaa analysoida ja edistää terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen arvojen ja eettisten periaatteiden toteutumista
- osaa arvioida terveydenhuollon kustannuksia sekä ehkäisevän työn ja varhaisen tuen vaikuttavuutta

Sisältö

- palvelujärjestelmät ja tuotteet ja niiden kehittämisen periaatteet
- laatu ja sen kriteerit terveydenedistämistyössä
- vaikuttavuuden mittaamisen perusteet
- asiakaspalaute ja sen keräämisen tavat
- näyttöön perustuva terveydenhoitajatyön kehittäminen

Opetusmenetelmät

Suomeksi
TAVOITTEET:
- osaa kehittää palveluita ja tuotteita yhteistyössä eri alojen asiantuntijoiden ja palvelun käyttäjien kanssa
- osaa kehittää terveydenhoitajatyön laatua näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssään
- osaa kehittää asiakkaille tarkoituksenmukaisia, asiakaslähtöisiä palveluja ja palvelukokonaisuuksia
- osaa analysoida ja edistää terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen arvojen ja eettisten periaatteiden toteutumista
- osaa arvioida terveydenhuollon kustannuksia sekä ehkäisevän työn ja varhaisen tuen vaikuttavuutta
SISÄLLÖT:
palvelujärjestelmät ja tuotteet ja niiden kehittämisen periaatteet
- laatu ja sen kriteerit terveydenedistämistyössä
- vaikuttavuuden mittaamisen perusteet
- asiakaspalaute ja sen keräämisen tavat
- näyttöön perustuva terveydenhoitajatyön kehittäminen
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija osaa terveydenhoitajatyöhön liittyvät laadunhallinnan keskeiset käsitteet ja laadunhallintaa koskevat säädökset
Opiskelija ymmärtää laadunhallinnan ulottuvuudet:
- Palvelun laatu (asiakaslähtöisyys, oikea-aikaisuus)
- Kliininen ja terveyden edistämisen laatu (osaaminen, potilasturvallisuus)
- Prosessien laatu (sujuvuus, saatavuus, saavutettavuus)
- Näyttöön perustuva toiminta
- Vaikuttavuus, vaikutukset
- Kustannukset
Opiskelija ymmärtää terveydenhuoltoalan tuotteistusprosessin vaiheet

Oppimateriaalit

Soveltuvin osin:
- Elomaa,E. & Mikkola, H. 2010. Näytön jäljillä. Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 12. Turku: Turun ammattikorkeakoulu.
- Hoitotyön tutkimussäätiö (Hotus). 2018a. Hoitosuositukset. Luettu 20.2.2018. Saatavilla: http://www.hotus.fi/hotus-fi/hoitosuositukset
- Hoitotyön tutkimussäätiö (Hotus). 2018b. Näyttöön perustuva toiminta. Luettu 20.2.2018. Saatavilla: http://www.hotus.fi/hotus-fi/nayttoon-perustuva-toiminta
- Korhonen T, Holopainen A, Kejonen P, Meretoja R, Eriksson E & Korhonen A. 2015. Hoitotyöntekijän tärkeä rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa. Tutkiva Hoitotyö 13(1), 44–51.
- Koivuniemi, K., Holmberg-Marttila, D., Hirsso, P. & Mattelmäki,U. (2014). Terveydenhuollon kompassi. Avain asiakkuuteen. Helsinki: Duodecim. Saatavuus Diakin kirjastoissa
- Melander H-L, Mattila L-R & Häggman-Laitila A. 2016. A systematic review on educational interventions for learning and implementing evidence-based practice in nursing education: The state of evidence. Nordic Journal of Nursing Research 36(1), 3–12.
- Sihto, M., Palosuo, H., Topo, P., Vuorenkoski, L. & Leppo, K. (toim.) (2013). Terveyspolitiikan perusta ja käytännöt. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-814-8
- Terveyden edistämisen laatusuositus (2006). Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2006:19.
Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504226805
- Koivuranta-Vaara, P. (toim.) (2011). Terveydenhuollon laatuopas. Helsinki: Suomen kuntaliitto.
Saatavilla http://hoidonvaikuttavuus.fi/wordpress/wp-content/uploads/2014/02/Tlaatuopas.pdf
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Hyvinvointi- ja terveyserot. Seurattavuus ja vaikuttavuus.
Saatavilla https://www.thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserot/seuranta-ja-vaikuttavuus/vaikuttavuus-ja-kustannukset
- Kuntaliitto http://www.kunnat.net/fi/asiantuntijapalvelut/soster/sote-kehittamistyo/tuotteistusmalli/Sivut/default.aspx

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa edellyttää opinto-ohjaajan kanssa käytyä HOPS-keskustelua: Opintokokonaisuuden tehtävän tekeminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op:n eli 54 tunnin työpanos

Sisällön jaksotus

Orientaatioluennot
Tiimityö ja seminaariesitys

Esitietovaatimukset

1-6 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.

Lisätiedot

AHOT 12/2018
Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitava suoritus: Tiimityö: hyv/hyl/ täydennettävä

Arviointiasteikko

0-5