Siirry suoraan sisältöön

Puhe- ja kirjoitusviestintäLaajuus (5 op)

Tunnus: OVA0205A19H

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa opiskelussa tarvittavat tekstilajit ja viestintätilanteet ja osaa käyttää lähteitä kirjallisissa töissään Diakin ohjeiden mukaisesti
- osaa antaa ja vastaanottaa palautetta sekä kehittää viestintäänsä palautteen perusteella
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan viestijänä
- tunnistaa vuorovaikutustilanteeseen vaikuttavia tekijöitä yksilö- ja ryhmäviestintätilanteissa

Sisältö

- opiskelun tekstilajit ja viestintätilanteet
- lähteistäminen ja referointi
- palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- viestijäkuva
- yksilö- ja ryhmäviestintätilanteet

Esitietovaatimukset

Opintojakson suorittaminen ei edellytä aiempaa osaamista.

Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 18.03.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 22.09.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Tulkkaustutkinnot ja kielet

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Tulkki (AMK), asioimistulkkaus
Opettaja
  • Päivi Pässilä
Ryhmät
  • HKI-S24astu
    HKI-S24astu

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa opiskelussa tarvittavat tekstilajit ja viestintätilanteet ja osaa käyttää lähteitä kirjallisissa töissään Diakin ohjeiden mukaisesti
- osaa antaa ja vastaanottaa palautetta sekä kehittää viestintäänsä palautteen perusteella
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan viestijänä
- tunnistaa vuorovaikutustilanteeseen vaikuttavia tekijöitä yksilö- ja ryhmäviestintätilanteissa

Sisältö

- opiskelun tekstilajit ja viestintätilanteet
- lähteistäminen ja referointi
- palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- viestijäkuva
- yksilö- ja ryhmäviestintätilanteet

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu luentomuotoisesta kontaktiopetuksesta ja harjoituksista lähiopetusviikoilla sekä itsenäisestä työskentelystä etäviikoilla monikampustoteutuksen mukaisesti: https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/opiskelumuodot/
Lähiopetusviikoilla olevassa kontaktiopetuksessa on 100 % läsnäolovaatimus
Opintojaksolla tehdään kirjallisia ja suullisia tehtäviä yksin ja pienryhmässä.

Oppimateriaalit

Karjalainen, A. L., Kivirinta, M., Nylund, M., Valtonen, M., & Vesterinen, O. (toim.) (2020). Osallistavan ja tutkivan kehittämisen opas 2.0. (Diak opetus, 7). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Saatavilla https://libguides.diak.fi/oskeopas
Sala, E., Sihvo, M., & Laine, A. (2011). Ääniergonomia. Toimiva ääni työvälineenä. Helsinki: Työterveyslaitos, Työturvallisuuskeskus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopistettä eli noin 130 tuntia opiskelijan työtä. Tästä noin puolet on kirjallisen viestinnän opiskelua ja puolet puheviestinnän opiskelua.
Lähiopetuksen määrä kuormituksesta on noin 10 %. Muu osa on itsenäistä opiskelua, verkossa tapahtuvaa pienryhmätyöskentelyä ja oppimistehtävien tekemistä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa lähiopetusviikolla luentomuotoisella opetuksella. Ensimmäisellä kontaktiopetuskerralla ohjeistetaan itsenäinen työskentely.

Esitietovaatimukset

Opintojakson suorittaminen ei edellytä aiempaa osaamista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty / täydennettävä
Arvioinnissa noudatetaan Diakonia-ammattikorkeakoulun opiskelijan osaamisen arvioinnin kriteerejä. Toteutuksella sovelletaan alkuvaiheen opintojen arviointikriteerejä: https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2017/12/Diak_Osaamisen_arviointikriteerit_AMK.pdf

Arviointiin vaikuttavat osallistuminen opetukseen sekä oppimistehtävät

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.03.2023 - 19.03.2023

Ajoitus

14.08.2023 - 24.09.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Tulkkaustutkinnot ja kielet

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Tulkki (AMK), asioimistulkkaus
Opettaja
  • Katri Huovinen
Ryhmät
  • HKI-S23astu
    HKI-S23astu

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa opiskelussa tarvittavat tekstilajit ja viestintätilanteet ja osaa käyttää lähteitä kirjallisissa töissään Diakin ohjeiden mukaisesti
- osaa antaa ja vastaanottaa palautetta sekä kehittää viestintäänsä palautteen perusteella
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan viestijänä
- tunnistaa vuorovaikutustilanteeseen vaikuttavia tekijöitä yksilö- ja ryhmäviestintätilanteissa

Sisältö

- opiskelun tekstilajit ja viestintätilanteet
- lähteistäminen ja referointi
- palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- viestijäkuva
- yksilö- ja ryhmäviestintätilanteet

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu luentomuotoisesta kontaktiopetuksesta ja harjoituksista lähiopetusviikoilla sekä itsenäisestä työskentelystä etäviikoilla monikampustoteutuksen mukaisesti: https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/opiskelumuodot/
Lähiopetusviikoilla olevassa kontaktiopetuksessa on 100 % läsnäolovaatimus
Opintojaksolla tehdään kirjallisia ja suullisia tehtäviä yksin ja pienryhmässä.

Oppimateriaalit

Karjalainen, A. L., Kivirinta, M., Nylund, M., Valtonen, M., & Vesterinen, O. (toim.) (2020). Osallistavan ja tutkivan kehittämisen opas 2.0. (Diak opetus, 7). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Saatavilla https://libguides.diak.fi/oskeopas
Sala, E., Sihvo, M., & Laine, A. (2011). Ääniergonomia. Toimiva ääni työvälineenä. Helsinki: Työterveyslaitos, Työturvallisuuskeskus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopistettä eli noin 130 tuntia opiskelijan työtä. Tästä noin puolet on kirjallisen viestinnän opiskelua ja puolet puheviestinnän opiskelua.
Lähiopetuksen määrä kuormituksesta on noin 10 %. Muu osa on itsenäistä opiskelua, verkossa tapahtuvaa pienryhmätyöskentelyä ja oppimistehtävien tekemistä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa lähiopetusviikolla luentomuotoisella opetuksella. Ensimmäisellä kontaktiopetuskerralla ohjeistetaan itsenäinen työskentely.

Esitietovaatimukset

Opintojakson suorittaminen ei edellytä aiempaa osaamista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty / täydennettävä
Arvioinnissa noudatetaan Diakonia-ammattikorkeakoulun opiskelijan osaamisen arvioinnin kriteerejä. Toteutuksella sovelletaan alkuvaiheen opintojen arviointikriteerejä: https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2017/12/Diak_Osaamisen_arviointikriteerit_AMK.pdf

Arviointiin vaikuttavat osallistuminen opetukseen sekä oppimistehtävät

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.03.2022 - 18.03.2022

Ajoitus

15.08.2022 - 30.09.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Tulkkaustutkinnot ja kielet

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Tulkki (AMK), asioimistulkkaus
Opettaja
  • Hanna Hovila
Ryhmät
  • A53astu
    A53astu

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa opiskelussa tarvittavat tekstilajit ja viestintätilanteet ja osaa käyttää lähteitä kirjallisissa töissään Diakin ohjeiden mukaisesti
- osaa antaa ja vastaanottaa palautetta sekä kehittää viestintäänsä palautteen perusteella
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan viestijänä
- tunnistaa vuorovaikutustilanteeseen vaikuttavia tekijöitä yksilö- ja ryhmäviestintätilanteissa

Sisältö

- opiskelun tekstilajit ja viestintätilanteet
- lähteistäminen ja referointi
- palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- viestijäkuva
- yksilö- ja ryhmäviestintätilanteet

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu luentomuotoisesta kontaktiopetuksesta ja harjoituksista lähiopetusviikoilla sekä itsenäisestä työskentelystä etäviikoilla monikampustoteutuksen mukaisesti: https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/opiskelumuodot/
Lähiopetusviikoilla olevassa kontaktiopetuksessa on 100 % läsnäolovaatimus
Opintojaksolla tehdään kirjallisia ja suullisia tehtäviä yksin ja pienryhmässä.

Oppimateriaalit

Karjalainen, A. L., Kivirinta, M., Nylund, M., Valtonen, M., & Vesterinen, O. (toim.) (2020). Osallistavan ja tutkivan kehittämisen opas 2.0. (Diak opetus, 7). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Saatavilla https://libguides.diak.fi/oskeopas
Sala, E., Sihvo, M., & Laine, A. (2011). Ääniergonomia. Toimiva ääni työvälineenä. Helsinki: Työterveyslaitos, Työturvallisuuskeskus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopistettä eli noin 130 tuntia opiskelijan työtä. Tästä noin puolet on kirjallisen viestinnän opiskelua ja puolet puheviestinnän opiskelua.
Lähiopetuksen määrä kuormituksesta on noin 10 %. Muu osa on itsenäistä opiskelua, verkossa tapahtuvaa pienryhmätyöskentelyä ja oppimistehtävien tekemistä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa lähiopetusviikolla luentomuotoisella opetuksella. Ensimmäisellä kontaktiopetuskerralla ohjeistetaan itsenäinen työskentely.

Esitietovaatimukset

Opintojakson suorittaminen ei edellytä aiempaa osaamista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty / täydennettävä
Arvioinnissa noudatetaan Diakonia-ammattikorkeakoulun opiskelijan osaamisen arvioinnin kriteerejä. Toteutuksella sovelletaan alkuvaiheen opintojen arviointikriteerejä: https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2017/12/Diak_Osaamisen_arviointikriteerit_AMK.pdf

Arviointiin vaikuttavat osallistuminen opetukseen sekä oppimistehtävät

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty