Siirry suoraan sisältöön

KielitietoisuusLaajuus (5 op)

Tunnus: TYV0105A19H

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa yleisen kielitieteen ja sanastotyön keskeisiä käsitteitä ja teorioita
- tunnistaa kielen oppimisen ja monikielisyyden pääperiaatteet
- tunnistaa kielitaidon kehittämisen keinoja ja menetelmiä ja käyttää kielioppaita osana kielenoppimisprosessiaan
- osaa oikeakielisyyden perusasiat ja tunnistaa kielenhuollon merkityksen
- tunnistaa työkieliinsä liittyvät yleispiirteet ja kykenee vertailemaan niitä

Sisältö

- yleisen kielitieteen peruskäsitteet
- sanastotyön perusteet
- monikielisyys
- kielen oppimisen menetelmät

Esitietovaatimukset

Opiskelijalta ei edellytetä aiempaa osaamista ennen opintojen aloitusta.

Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 18.03.2024

Ajoitus

16.09.2024 - 08.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Tulkkaustutkinnot ja kielet

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Tulkki (AMK), asioimistulkkaus
Opettaja
  • Päivi Pässilä
  • Hanna Hovila
Ryhmät
  • HKI-S24astu
    HKI-S24astu

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa yleisen kielitieteen ja sanastotyön keskeisiä käsitteitä ja teorioita
- tunnistaa kielen oppimisen ja monikielisyyden pääperiaatteet
- tunnistaa kielitaidon kehittämisen keinoja ja menetelmiä ja käyttää kielioppaita osana kielenoppimisprosessiaan
- osaa oikeakielisyyden perusasiat ja tunnistaa kielenhuollon merkityksen
- tunnistaa työkieliinsä liittyvät yleispiirteet ja kykenee vertailemaan niitä

Sisältö

- yleisen kielitieteen peruskäsitteet
- sanastotyön perusteet
- monikielisyys
- kielen oppimisen menetelmät

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu luentomuotoisesta kontaktiopetuksesta ja harjoituksista lähiopetusviikoilla sekä itsenäisestä työskentelystä etäviikoilla monikampustoteutuksen mukaisesti: https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/opiskelumuodot/
Lähiopetusviikoilla olevassa kontaktiopetuksessa on 100 %:n läsnäolovaatimus

Oppimateriaalit

Honko, M. & Mustonen, S. (2019). Tunne kieli. Helsinki: Finn Lectura

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssin voi suorittaa myös kirjatenttinä yleisinä tenttipäivinä:
Honko, M. & Mustonen, S. (2019). Tunne kieli. Helsinki: Finn Lectura
Suonuuti. H. & Suhonen. S. (2012) Sanastotyön opas. Sanastokeskus. TSK
Ojutkangas, K. , Larjavaara, M., Miestamo, M. & Ylikoski. J. (2013). Johdatus kielitieteeseen. Helsinki: Sanoma Pro

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopistettä eli noin 130 tuntia opiskelijan työtä.
Suurin osa työskentelystä on verkkopohjaista itsenäistä työskentelyä ja itsenäisten oppimistehtävien tekemistä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa lähiopetusviikolla luentomuotoisella opetuksella. Ensimmäisellä kontaktiopetuskerralla ohjeistetaan itsenäinen työskentely. Opintojaksolla tehdään oppimistehtävänä oppimispäiväkirja luennoista ja materiaaleista sekä pidetään suullinen esitys kieliryhmittäin kieliseminaarissa opintojakson lopuksi

Esitietovaatimukset

Opiskelijalta ei edellytetä aiempaa osaamista ennen opintojen aloitusta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Arvioinnissa noudatetaan Diakonia-ammattikorkeakoulun opiskelijan osaamisen arvioinnin kriteerejä. Toteutuksella sovelletaan alkuvaiheen opintojen arviointikriteerejä: https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2017/12/Diak_Osaamisen_arviointikriteerit_AMK.pdf

Arviointiin vaikuttavat läsnäolo ja osallistuminen opetukseen sekä kurssin oppimistehtävät (luentopäiväkirja) ja kieliryhmän suullinen esitys

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.03.2023 - 19.03.2023

Ajoitus

16.10.2023 - 10.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Tulkkaustutkinnot ja kielet

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Tulkki (AMK), asioimistulkkaus
Opettaja
  • Katri Huovinen
Ryhmät
  • HKI-S23astu
    HKI-S23astu

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa yleisen kielitieteen ja sanastotyön keskeisiä käsitteitä ja teorioita
- tunnistaa kielen oppimisen ja monikielisyyden pääperiaatteet
- tunnistaa kielitaidon kehittämisen keinoja ja menetelmiä ja käyttää kielioppaita osana kielenoppimisprosessiaan
- osaa oikeakielisyyden perusasiat ja tunnistaa kielenhuollon merkityksen
- tunnistaa työkieliinsä liittyvät yleispiirteet ja kykenee vertailemaan niitä

Sisältö

- yleisen kielitieteen peruskäsitteet
- sanastotyön perusteet
- monikielisyys
- kielen oppimisen menetelmät

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu luentomuotoisesta kontaktiopetuksesta ja harjoituksista lähiopetusviikoilla sekä itsenäisestä työskentelystä etäviikoilla monikampustoteutuksen mukaisesti: https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/opiskelumuodot/
Lähiopetusviikoilla olevassa kontaktiopetuksessa on 100 %:n läsnäolovaatimus

Oppimateriaalit

Honko, M. & Mustonen, S. (2019). Tunne kieli. Helsinki: Finn Lectura

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssin voi suorittaa myös kirjatenttinä yleisinä tenttipäivinä:
Honko, M. & Mustonen, S. (2019). Tunne kieli. Helsinki: Finn Lectura
Suonuuti. H. & Suhonen. S. (2012) Sanastotyön opas. Sanastokeskus. TSK
Ojutkangas, K. , Larjavaara, M., Miestamo, M. & Ylikoski. J. (2013). Johdatus kielitieteeseen. Helsinki: Sanoma Pro

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopistettä eli noin 130 tuntia opiskelijan työtä.
Suurin osa työskentelystä on verkkopohjaista itsenäistä työskentelyä ja itsenäisten oppimistehtävien tekemistä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa lähiopetusviikolla luentomuotoisella opetuksella. Ensimmäisellä kontaktiopetuskerralla ohjeistetaan itsenäinen työskentely. Opintojaksolla tehdään oppimistehtävänä oppimispäiväkirja luennoista ja materiaaleista sekä pidetään suullinen esitys kieliryhmittäin kieliseminaarissa opintojakson lopuksi

Esitietovaatimukset

Opiskelijalta ei edellytetä aiempaa osaamista ennen opintojen aloitusta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Arvioinnissa noudatetaan Diakonia-ammattikorkeakoulun opiskelijan osaamisen arvioinnin kriteerejä. Toteutuksella sovelletaan alkuvaiheen opintojen arviointikriteerejä: https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2017/12/Diak_Osaamisen_arviointikriteerit_AMK.pdf

Arviointiin vaikuttavat läsnäolo ja osallistuminen opetukseen sekä kurssin oppimistehtävät (luentopäiväkirja) ja kieliryhmän suullinen esitys

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.03.2022 - 18.03.2022

Ajoitus

17.10.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Tulkkaustutkinnot ja kielet

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Tulkki (AMK), asioimistulkkaus
Opettaja
  • Hanna Hovila
Ryhmät
  • A53astu
    A53astu

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa yleisen kielitieteen ja sanastotyön keskeisiä käsitteitä ja teorioita
- tunnistaa kielen oppimisen ja monikielisyyden pääperiaatteet
- tunnistaa kielitaidon kehittämisen keinoja ja menetelmiä ja käyttää kielioppaita osana kielenoppimisprosessiaan
- osaa oikeakielisyyden perusasiat ja tunnistaa kielenhuollon merkityksen
- tunnistaa työkieliinsä liittyvät yleispiirteet ja kykenee vertailemaan niitä

Sisältö

- yleisen kielitieteen peruskäsitteet
- sanastotyön perusteet
- monikielisyys
- kielen oppimisen menetelmät

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu luentomuotoisesta kontaktiopetuksesta ja harjoituksista lähiopetusviikoilla sekä itsenäisestä työskentelystä etäviikoilla monikampustoteutuksen mukaisesti: https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/opiskelumuodot/
Lähiopetusviikoilla olevassa kontaktiopetuksessa on 100 %:n läsnäolovaatimus

Oppimateriaalit

Honko, M. & Mustonen, S. (2019). Tunne kieli. Helsinki: Finn Lectura

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssin voi suorittaa myös kirjatenttinä yleisinä tenttipäivinä:
Honko, M. & Mustonen, S. (2019). Tunne kieli. Helsinki: Finn Lectura
Suonuuti. H. & Suhonen. S. (2012) Sanastotyön opas. Sanastokeskus. TSK
Ojutkangas, K. , Larjavaara, M., Miestamo, M. & Ylikoski. J. (2013). Johdatus kielitieteeseen. Helsinki: Sanoma Pro

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopistettä eli noin 130 tuntia opiskelijan työtä.
Suurin osa työskentelystä on verkkopohjaista itsenäistä työskentelyä ja itsenäisten oppimistehtävien tekemistä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa lähiopetusviikolla luentomuotoisella opetuksella. Ensimmäisellä kontaktiopetuskerralla ohjeistetaan itsenäinen työskentely. Opintojaksolla tehdään oppimistehtävänä oppimispäiväkirja luennoista ja materiaaleista sekä pidetään suullinen esitys kieliryhmittäin kieliseminaarissa opintojakson lopuksi

Esitietovaatimukset

Opiskelijalta ei edellytetä aiempaa osaamista ennen opintojen aloitusta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Arvioinnissa noudatetaan Diakonia-ammattikorkeakoulun opiskelijan osaamisen arvioinnin kriteerejä. Toteutuksella sovelletaan alkuvaiheen opintojen arviointikriteerejä: https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2017/12/Diak_Osaamisen_arviointikriteerit_AMK.pdf

Arviointiin vaikuttavat läsnäolo ja osallistuminen opetukseen sekä kurssin oppimistehtävät (luentopäiväkirja) ja kieliryhmän suullinen esitys

Arviointiasteikko

0-5