Siirry suoraan sisältöön

Päihtyneen potilaan akuuttihoitotyön kehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: MIP0305A20S

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelijat
- tunnistaa omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita
- tunnistaa monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi
- kykenee integroimaan tietoa päihderiippuvuudesta ja/päihdesairauksista muihin sairauksiin
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä
- tunnistaa työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä

Sisältö

- omien asenteiden ja arvojen reflektointi
- potilaslähtöinen kohtaaminen
- hoito- ja kuntoutusmenetelmät
- hoitotyön laadun kehittäminen päihdehoitotyössä
- työturvallisuus

Esitietovaatimukset

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätiedot

AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Ilmoittautumisaika

23.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

27.01.2025 - 30.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Eeva Nykänen
  • Johanna Pirttisalo
Ryhmät
  • A52sh
    A52sh
  • Diak
    Diak yhteinen

Tavoitteet

Opiskelijat
- tunnistaa omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita
- tunnistaa monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi
- kykenee integroimaan tietoa päihderiippuvuudesta ja/päihdesairauksista muihin sairauksiin
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä
- tunnistaa työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä

Sisältö

- omien asenteiden ja arvojen reflektointi
- potilaslähtöinen kohtaaminen
- hoito- ja kuntoutusmenetelmät
- hoitotyön laadun kehittäminen päihdehoitotyössä
- työturvallisuus

Opetusmenetelmät

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa ja ymmärtää omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita huomioiden keskeisimmän lainsäädännön.
- arvioi omaa osaamistaan päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
- arvioi monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi.
- analysoi ja yhdistää tietoa päihteiden riskikäyttäytymisestä, päihderiippuvuudesta ja päihdesairauksista muihin sairauksiin.
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla.
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä.
- tunnistaa ja ymmärtää työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä.

Ydinsisällöt
Oman osaamisen, asenteiden ja arvojen reflektointi
Potilaslähtöinen kohtaaminen
Hoito- ja kuntoutusmenetelmät (mm. mini-interventio, motivoiva keskustelu)
Hoitotyön laadun kehittäminen päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
Työturvallisuus

Itsenäinen verkkotyöskentely. Tarkempi kuvaus opetusmenetelmistä Diaklessa.

Oppimateriaalit

Aalto M., Alho H., Kiianmaa K., Lindroos L (toim.). (2015). Alkoholiriippuvuus (3., uud. p.). Duodecim.
Aalto, M., Alho, H., & Niemelä, S. (toim.) (2018). Huume- ja lääkeriippuvuudet. Duodecim.
Alkoholiongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018 (alkoholinkäytön riskitasot)
Huumeongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018
Laaksonen, E. (2015). Alkoholiriippuvuuden hoitotulokseen vaikuttavat tekijät. Yliopistopaino. (alaluvut 2.4 ja 2.5)
Oinas-Kukkonen, H. (2013). Alkoholistin ja hänen läheisensä samanaikainen toipuminen vapauttavana oppimisprosessina Minnesota-hoidossa. (luku 2 ja alaluku 7.1) http://urn.fi/urn:isbn:9789526202969
Ólafsdóttir, J. M. (2020). Addiction within Families. The impact of substance use disorder on the family system. Soveltuvin osin. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/64444 ;
Mäkelä, P., Härkönen J., Lintonen, T., Tigerstedt, C., & Warpenius K. (toim.) (2018). NÄIN SUOMI JUO. Suomalaisten muuttuvat alkoholinkäyttötavat. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-146-1
Rönkä S. (2019). Huumeiden käyttäjien kuolemat Suomessa: Monimenetelmäinen tutkimus lääkkeellistymisen, sosiaalisen huono-osaisuuden ja huumeiden käyttökontekstien näkökulmasta. Soveltuvin osin. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-3370-0

Muu oppimateriaali on nimetty Diaklessa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö toteutuu mahdollisuuksien mukaan oppimistehtävää laadittaessa nykyisiä tai aikaisemmissa päihde- ja kriisityön opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita hyödyntäen.

Verkko-opinnot on kehitetty yhteistyössä Satasairaalan päivystyksen asiantuntijoiden kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti suoritetaan opintojakson toteutuksen alussa Diaklessa. Kaksi uusintatenttiä toteutuu Diaklessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 26,7 h

Esitietovaatimukset

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätietoja opiskelijoille

Ammatilliset opinnot suoritettu.

Verkkototeutus lukukausittain.

Lisätiedot

AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti: hyv/hyl
Oppimistehtävä: numeraalinen
Blogi: hyv/täydennettävä

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 18.03.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 20.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Eeva Nykänen
  • Johanna Pirttisalo
Ryhmät
  • F51sh
    F51sh
  • A52sh-lh
    A52sh-lh
  • A51sha
    A51sha
  • A51sh
    A51sh
  • I51sh
    I51sh
  • E51sh
    E51sh

Tavoitteet

Opiskelijat
- tunnistaa omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita
- tunnistaa monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi
- kykenee integroimaan tietoa päihderiippuvuudesta ja/päihdesairauksista muihin sairauksiin
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä
- tunnistaa työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä

Sisältö

- omien asenteiden ja arvojen reflektointi
- potilaslähtöinen kohtaaminen
- hoito- ja kuntoutusmenetelmät
- hoitotyön laadun kehittäminen päihdehoitotyössä
- työturvallisuus

Opetusmenetelmät

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa ja ymmärtää omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita huomioiden keskeisimmän lainsäädännön.
- arvioi omaa osaamistaan päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
- arvioi monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi.
- analysoi ja yhdistää tietoa päihteiden riskikäyttäytymisestä, päihderiippuvuudesta ja päihdesairauksista muihin sairauksiin.
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla.
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä.
- tunnistaa ja ymmärtää työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä.

Ydinsisällöt
Oman osaamisen, asenteiden ja arvojen reflektointi
Potilaslähtöinen kohtaaminen
Hoito- ja kuntoutusmenetelmät (mm. mini-interventio, motivoiva keskustelu)
Hoitotyön laadun kehittäminen päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
Työturvallisuus

Itsenäinen verkkotyöskentely. Tarkempi kuvaus opetusmenetelmistä Diaklessa.

Oppimateriaalit

Aalto M, Alho H, Kiianmaa K, Lindroos L (toim.). 2015. Alkoholiriippuvuus. 3., uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim.
Aalto, M., Alho, H. & Niemelä, S. (toim.) 2018. Huume- ja lääkeriippuvuudet. Kustannus Oy Duodecim, Helsinki.
Alkoholiongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018 (Lue alkoholinkäytön riskitasot)
Huumeongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018
Laaksonen, E. 2015. Alkoholiriippuvuuden hoitotulokseen vaikuttavat tekijät. Yliopistopaino , Helsinki (Lue alaluvut 2.4 ja 2.5)
Oinas-Kukkonen, H. 2013. Alkoholistin ja hänen läheisensä samanaikainen toipuminen vapauttavana oppimisprosessina Minnesota-hoidossa. (Lue luku 2 ja alaluku 7.1) http://urn.fi/urn:isbn:9789526202969
Ólafsdóttir, J. M., 2020. Addiction within Families. The impact of substance use disorder on the family system. Sooveltuvin osin. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/64444 ;
Mäkelä, P. , Härkönen J., Lintonen, T., Tigerstedt, C. & Warpenius K. (toim.) 2018. NÄIN SUOMI JUO. Suomalaisten muuttuvat alkoholinkäyttötavat. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos THL. 2018 : http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-146-1
Rönkä S. 2019. Huumeiden käyttäjien kuolemat Suomessa: Monimenetelmäinen tutkimus lääkkeellistymisen, sosiaalisen huono-osaisuuden ja huumeiden käyttökontekstien näkökulmasta. Soveltuvin osin. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-3370-0

Muu oppimateriaali on nimetty Diaklessa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö toteutuu mahdollisuuksien mukaan oppimistehtävää laadittaessa nykyisiä tai aikaisemmissa päihde- ja kriisityön opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita hyödyntäen.

Verkko-opinnot on kehitetty yhteistyössä Satasairaalan päivystyksen asiantuntijoiden kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti suoritetaan opintojakson toteutuksen Diaklessa. Kaksi uusintatenttiä toteutuu Diaklessa. Oppimistehtävä 1 suorituskerta ja 2 uusintaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 26,7 h

Esitietovaatimukset

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätietoja opiskelijoille

Ammatilliset opinnot suoritettu.

Verkkototeutus lukukausittain.

Lisätiedot

AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti: hyv/hyl
Oppimistehtävä: hyv/täydennettävä
Blogi: hyv/täydennettävä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

11.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

15.01.2024 - 17.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Susanna Kallakorpi
  • Johanna Pirttisalo
Ryhmät
  • A50sh
    A50sh

Tavoitteet

Opiskelijat
- tunnistaa omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita
- tunnistaa monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi
- kykenee integroimaan tietoa päihderiippuvuudesta ja/päihdesairauksista muihin sairauksiin
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä
- tunnistaa työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä

Sisältö

- omien asenteiden ja arvojen reflektointi
- potilaslähtöinen kohtaaminen
- hoito- ja kuntoutusmenetelmät
- hoitotyön laadun kehittäminen päihdehoitotyössä
- työturvallisuus

Opetusmenetelmät

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa ja ymmärtää omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita huomioiden keskeisimmän lainsäädännön.
- arvioi omaa osaamistaan päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
- arvioi monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi.
- analysoi ja yhdistää tietoa päihteiden riskikäyttäytymisestä, päihderiippuvuudesta ja päihdesairauksista muihin sairauksiin.
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla.
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä.
- tunnistaa ja ymmärtää työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä.

Ydinsisällöt
Oman osaamisen, asenteiden ja arvojen reflektointi
Potilaslähtöinen kohtaaminen
Hoito- ja kuntoutusmenetelmät (mm. mini-interventio, motivoiva keskustelu)
Hoitotyön laadun kehittäminen päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
Työturvallisuus

Itsenäinen verkkotyöskentely. Tarkempi kuvaus opetusmenetelmistä Diaklessa.

Oppimateriaalit

Aalto M, Alho H, Kiianmaa K, Lindroos L (toim.). 2015. Alkoholiriippuvuus. 3., uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim.
Aalto, M., Alho, H. & Niemelä, S. (toim.) 2018. Huume- ja lääkeriippuvuudet. Kustannus Oy Duodecim, Helsinki.
Alkoholiongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018 (Lue alkoholinkäytön riskitasot)
Huumeongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018
Laaksonen, E. 2015. Alkoholiriippuvuuden hoitotulokseen vaikuttavat tekijät. Yliopistopaino , Helsinki (Lue alaluvut 2.4 ja 2.5)
Oinas-Kukkonen, H. 2013. Alkoholistin ja hänen läheisensä samanaikainen toipuminen vapauttavana oppimisprosessina Minnesota-hoidossa. (Lue luku 2 ja alaluku 7.1) http://urn.fi/urn:isbn:9789526202969
Ólafsdóttir, J. M., 2020. Addiction within Families. The impact of substance use disorder on the family system. Sooveltuvin osin. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/64444 ;
Mäkelä, P. , Härkönen J., Lintonen, T., Tigerstedt, C. & Warpenius K. (toim.) 2018. NÄIN SUOMI JUO. Suomalaisten muuttuvat alkoholinkäyttötavat. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos THL. 2018 : http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-146-1
Rönkä S. 2019. Huumeiden käyttäjien kuolemat Suomessa: Monimenetelmäinen tutkimus lääkkeellistymisen, sosiaalisen huono-osaisuuden ja huumeiden käyttökontekstien näkökulmasta. Soveltuvin osin. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-3370-0

Muu oppimateriaali on nimetty Diaklessa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö toteutuu mahdollisuuksien mukaan oppimistehtävää laadittaessa nykyisiä tai aikaisemmissa päihde- ja kriisityön opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita hyödyntäen.

Verkko-opinnot on kehitetty yhteistyössä Satasairaalan päivystyksen asiantuntijoiden kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti suoritetaan opintojakson toteutuksen alussa Diaklessa. Kaksi uusintatenttiä toteutuu Diaklessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 26,7 h

Esitietovaatimukset

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätietoja opiskelijoille

Ammatilliset opinnot suoritettu.

Verkkototeutus lukukausittain.

Lisätiedot

AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti: hyv/hyl
Oppimistehtävä: hyv/täydennettävä
Blogi: hyv/täydennettävä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.03.2023 - 19.03.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 22.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Susanna Kallakorpi
  • Johanna Pirttisalo
Ryhmät
  • A49sha
    A49sha
  • E49sh
    E49sh
  • A50sh-lh
    A50sh-lh
  • F49sh
    F49sh
  • I49sh
    I49sh
  • A49sh
    A49sh

Tavoitteet

Opiskelijat
- tunnistaa omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita
- tunnistaa monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi
- kykenee integroimaan tietoa päihderiippuvuudesta ja/päihdesairauksista muihin sairauksiin
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä
- tunnistaa työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä

Sisältö

- omien asenteiden ja arvojen reflektointi
- potilaslähtöinen kohtaaminen
- hoito- ja kuntoutusmenetelmät
- hoitotyön laadun kehittäminen päihdehoitotyössä
- työturvallisuus

Opetusmenetelmät

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa ja ymmärtää omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita huomioiden keskeisimmän lainsäädännön.
- arvioi omaa osaamistaan päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
- arvioi monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi.
- analysoi ja yhdistää tietoa päihteiden riskikäyttäytymisestä, päihderiippuvuudesta ja päihdesairauksista muihin sairauksiin.
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla.
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä.
- tunnistaa ja ymmärtää työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä.

Ydinsisällöt
Oman osaamisen, asenteiden ja arvojen reflektointi
Potilaslähtöinen kohtaaminen
Hoito- ja kuntoutusmenetelmät (mm. mini-interventio, motivoiva keskustelu)
Hoitotyön laadun kehittäminen päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
Työturvallisuus

Itsenäinen verkkotyöskentely. Tarkempi kuvaus opetusmenetelmistä Diaklessa.

Oppimateriaalit

Aalto M, Alho H, Kiianmaa K, Lindroos L (toim.). 2015. Alkoholiriippuvuus. 3., uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim.
Aalto, M., Alho, H. & Niemelä, S. (toim.) 2018. Huume- ja lääkeriippuvuudet. Kustannus Oy Duodecim, Helsinki.
Alkoholiongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018 (Lue alkoholinkäytön riskitasot)
Huumeongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018
Laaksonen, E. 2015. Alkoholiriippuvuuden hoitotulokseen vaikuttavat tekijät. Yliopistopaino , Helsinki (Lue alaluvut 2.4 ja 2.5)
Oinas-Kukkonen, H. 2013. Alkoholistin ja hänen läheisensä samanaikainen toipuminen vapauttavana oppimisprosessina Minnesota-hoidossa. (Lue luku 2 ja alaluku 7.1) http://urn.fi/urn:isbn:9789526202969
Ólafsdóttir, J. M., 2020. Addiction within Families. The impact of substance use disorder on the family system. Sooveltuvin osin. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/64444 ;
Mäkelä, P. , Härkönen J., Lintonen, T., Tigerstedt, C. & Warpenius K. (toim.) 2018. NÄIN SUOMI JUO. Suomalaisten muuttuvat alkoholinkäyttötavat. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos THL. 2018 : http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-146-1
Rönkä S. 2019. Huumeiden käyttäjien kuolemat Suomessa: Monimenetelmäinen tutkimus lääkkeellistymisen, sosiaalisen huono-osaisuuden ja huumeiden käyttökontekstien näkökulmasta. Soveltuvin osin. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-3370-0

Muu oppimateriaali on nimetty Diaklessa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö toteutuu mahdollisuuksien mukaan oppimistehtävää laadittaessa nykyisiä tai aikaisemmissa päihde- ja kriisityön opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita hyödyntäen.

Verkko-opinnot on kehitetty yhteistyössä Satasairaalan päivystyksen asiantuntijoiden kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti suoritetaan opintojakson toteutuksen alussa Diaklessa. Kaksi uusintatenttiä toteutuu Diaklessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 26,7 h

Esitietovaatimukset

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätietoja opiskelijoille

Ammatilliset opinnot suoritettu.

Verkkototeutus lukukausittain.

Lisätiedot

AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti: hyv/hyl
Oppimistehtävä: hyv/täydennettävä
Blogi: hyv/täydennettävä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

19.09.2022 - 09.10.2022

Ajoitus

16.01.2023 - 17.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Koulutus

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 80

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Sinikka Paukkunen
  • Susanna Kallakorpi
Ryhmät
  • Diak
    Diak yhteinen
  • A48sh
    A48sh

Tavoitteet

Opiskelijat
- tunnistaa omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita
- tunnistaa monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi
- kykenee integroimaan tietoa päihderiippuvuudesta ja/päihdesairauksista muihin sairauksiin
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä
- tunnistaa työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä

Sisältö

- omien asenteiden ja arvojen reflektointi
- potilaslähtöinen kohtaaminen
- hoito- ja kuntoutusmenetelmät
- hoitotyön laadun kehittäminen päihdehoitotyössä
- työturvallisuus

Opetusmenetelmät

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa ja ymmärtää omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita huomioiden keskeisimmän lainsäädännön.
- arvioi omaa osaamistaan päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
- arvioi monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi.
- analysoi ja yhdistää tietoa päihteiden riskikäyttäytymisestä, päihderiippuvuudesta ja päihdesairauksista muihin sairauksiin.
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla.
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä.
- tunnistaa ja ymmärtää työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä.

Ydinsisällöt
Oman osaamisen, asenteiden ja arvojen reflektointi
Potilaslähtöinen kohtaaminen
Hoito- ja kuntoutusmenetelmät (mm. mini-interventio, motivoiva keskustelu)
Hoitotyön laadun kehittäminen päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
Työturvallisuus

Itsenäinen verkkotyöskentely. Tarkempi kuvaus opetusmenetelmistä Diaklessa.

Oppimateriaalit

Aalto M, Alho H, Kiianmaa K, Lindroos L (toim.). 2015. Alkoholiriippuvuus. 3., uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim.
Aalto, M., Alho, H. & Niemelä, S. (toim.) 2018. Huume- ja lääkeriippuvuudet. Kustannus Oy Duodecim, Helsinki.
Alkoholiongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018 (Lue alkoholinkäytön riskitasot)
Huumeongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018
Laaksonen, E. 2015. Alkoholiriippuvuuden hoitotulokseen vaikuttavat tekijät. Yliopistopaino , Helsinki (Lue alaluvut 2.4 ja 2.5)
Oinas-Kukkonen, H. 2013. Alkoholistin ja hänen läheisensä samanaikainen toipuminen vapauttavana oppimisprosessina Minnesota-hoidossa. (Lue luku 2 ja alaluku 7.1) http://urn.fi/urn:isbn:9789526202969
Ólafsdóttir, J. M., 2020. Addiction within Families. The impact of substance use disorder on the family system. Sooveltuvin osin. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/64444 ;
Mäkelä, P. , Härkönen J., Lintonen, T., Tigerstedt, C. & Warpenius K. (toim.) 2018. NÄIN SUOMI JUO. Suomalaisten muuttuvat alkoholinkäyttötavat. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos THL. 2018 : http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-146-1
Rönkä S. 2019. Huumeiden käyttäjien kuolemat Suomessa: Monimenetelmäinen tutkimus lääkkeellistymisen, sosiaalisen huono-osaisuuden ja huumeiden käyttökontekstien näkökulmasta. Soveltuvin osin. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-3370-0

Muu oppimateriaali on nimetty Diaklessa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö toteutuu mahdollisuuksien mukaan oppimistehtävää laadittaessa nykyisiä tai aikaisemmissa päihde- ja kriisityön opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita hyödyntäen.

Verkko-opinnot on kehitetty yhteistyössä Satasairaalan päivystyksen asiantuntijoiden kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti suoritetaan opintojakson toteutuksen alussa Diaklessa. Kaksi uusintatenttiä toteutuu Diaklessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 26,7 h

Esitietovaatimukset

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätietoja opiskelijoille

Ammatilliset opinnot suoritettu.

Verkkototeutus lukukausittain.

Lisätiedot

AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti: hyv/hyl
Oppimistehtävä: hyv/täydennettävä
Blogi: hyv/täydennettävä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.03.2022 - 18.03.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 21.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 80

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Susanna Kallakorpi
Ryhmät
  • I47sh
    I47sh
  • A47sh
    A47sh
  • E47sh
    E47sh
  • F47sh
    F47sh
  • A48sh-lh
    A48sh-lh

Tavoitteet

Opiskelijat
- tunnistaa omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita
- tunnistaa monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi
- kykenee integroimaan tietoa päihderiippuvuudesta ja/päihdesairauksista muihin sairauksiin
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä
- tunnistaa työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä

Sisältö

- omien asenteiden ja arvojen reflektointi
- potilaslähtöinen kohtaaminen
- hoito- ja kuntoutusmenetelmät
- hoitotyön laadun kehittäminen päihdehoitotyössä
- työturvallisuus

Opetusmenetelmät

Opiskelijat
- tunnistaa omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita
- tunnistaa monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi
- kykenee integroimaan tietoa päihderiippuvuudesta ja/päihdesairauksista muihin sairauksiin
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä
- tunnistaa työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä

Sisältö
- omien asenteiden ja arvojen reflektointi
- potilaslähtöinen kohtaaminen
- hoito- ja kuntoutusmenetelmät
- hoitotyön laadun kehittäminen päihdehoitotyössä
- työturvallisuus

Esitietovaatimukset

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätiedot

AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty/Täydennettävä

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

13.09.2021 - 05.10.2021

Ajoitus

17.01.2022 - 18.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 80

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Susanna Kallakorpi
Ryhmät
  • Diak
    Diak yhteinen
  • A46sh
    A46sh
  • A47sh-lh
    A47sh-lh

Tavoitteet

Opiskelijat
- tunnistaa omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita
- tunnistaa monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi
- kykenee integroimaan tietoa päihderiippuvuudesta ja/päihdesairauksista muihin sairauksiin
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä
- tunnistaa työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä

Sisältö

- omien asenteiden ja arvojen reflektointi
- potilaslähtöinen kohtaaminen
- hoito- ja kuntoutusmenetelmät
- hoitotyön laadun kehittäminen päihdehoitotyössä
- työturvallisuus

Opetusmenetelmät

Tavoitteet

Tunnistaa ja ymmärtää omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita huomioiden keskeisimmän lainsäädännön.
Arvioi omaa osaamistaan päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
Arvioi monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin
vastaamiseksi.
Analysoi ja yhdistää tietoa päihteiden riskikäyttäytymisestä, päihderiippuvuudesta ja päihdesairauksista muihin sairauksiin.
Osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä,
kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja
yhteiskunnan tasolla.
Osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja
kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä.
Tunnistaa ja ymmärtää työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä.

Ydinsisällöt
Oman osaamisen, asenteiden ja arvojen reflektointi
Potilaslähtöinen kohtaaminen
Hoito- ja kuntoutusmenetelmät (mm. mini-interventio, motivoiva keskustelu)
Hoitotyön laadun kehittäminen päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
Työturvallisuus

Itsenäinen verkkotyöskentely. Tarkempi kuvaus opetusmenetelmistä Diaklessa.

Aika ja paikka

Verkkototeutus lukukausittain

Oppimateriaalit

Aalto M, Alho H, Kiianmaa K, Lindroos L (toim.). 2015. Alkoholiriippuvuus. 3., uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim.
Aalto, M., Alho, H. & Niemelä, S. (toim.) 2018. Huume- ja lääkeriippuvuudet. Kustannus Oy Duodecim, Helsinki.
Alkoholiongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018 (Lue alkoholinkäytön riskitasot)
Huumeongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018
Laaksonen, E. 2015. Alkoholiriippuvuuden hoitotulokseen vaikuttavat tekijät. Yliopistopaino , Helsinki (Lue alaluvut 2.4 ja 2.5)
Oinas-Kukkonen, H. 2013. Alkoholistin ja hänen läheisensä samanaikainen toipuminen vapauttavana oppimisprosessina Minnesota-hoidossa. (Lue luku 2 ja alaluku 7.1) http://urn.fi/urn:isbn:9789526202969
Ólafsdóttir, J. M., 2020. Addiction within Families. The impact of substance use disorder on the family system. Sooveltuvin osin. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/64444 ;
Mäkelä, P. , Härkönen J., Lintonen, T., Tigerstedt, C. & Warpenius K. (toim.) 2018. NÄIN SUOMI JUO. Suomalaisten muuttuvat alkoholinkäyttötavat. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos THL. 2018 : http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-146-1
Rönkä S. 2019. Huumeiden käyttäjien kuolemat Suomessa: Monimenetelmäinen tutkimus lääkkeellistymisen, sosiaalisen huono-osaisuuden ja huumeiden käyttökontekstien näkökulmasta. Soveltuvin osin. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-3370-0

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö toteutuu mahdollisuuksien mukaan oppimistehtävää laadittaessa nykyisiä tai aikaisemmissa päihde- ja kriisityön opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita hyödyntäen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti suoritetaan opintojakson toteutuksen alussa Diaklessa. Kaksi uusintatenttiä toteutuu Diaklessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 26,7 h

Esitietovaatimukset

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätietoja opiskelijoille

Ammatilliset opinnot suoritettu

Lisätiedot

AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti: hyv/hyl
Oppimistehtävä: hyv/täydennettävä
Blogi: hyv/täydennettävä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty