Siirry suoraan sisältöön

Terveysteknologia gerontologisessa hoitotyössäLaajuus (5 op)

Tunnus: GHO0305A20S

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa etsiä ja hyödyntää tarkoituksenmukaisia teknologisia ratkaisuja tukiessaan ikääntyneen ihmisen hyvinvointia
- osaa arvioida teknologisten ratkaisujen roolia ikääntyneiden ihmisten hoitotyössä
- osaa käyttää teknologiaa osana ammattitaitoaan ja arvioida teknologisten ratkaisujen soveltuvuutta, eettisyyttä ja turvallisuutta
- osaa tukea ikääntyvää ihmistä ja heidän läheisiään teknologisten ratkaisujen käyttöönotossa ja käyttämisessä

Sisältö

- terveysteknologia ja ikääntyneen hoitotyö
- geroteknologiset ratkaisut
- eettisyys, soveltuvuus ja turvallisuus

Esitietovaatimukset

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätiedot

AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 18.03.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 06.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 80

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Titta Riihimäki
  • Tiina Takku
Ryhmät
  • F51sh
    F51sh
  • A52sh-lh
    A52sh-lh
  • A51sha
    A51sha
  • A51sh
    A51sh
  • I51sh
    I51sh
  • E51sh
    E51sh

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa etsiä ja hyödyntää tarkoituksenmukaisia teknologisia ratkaisuja tukiessaan ikääntyneen ihmisen hyvinvointia
- osaa arvioida teknologisten ratkaisujen roolia ikääntyneiden ihmisten hoitotyössä
- osaa käyttää teknologiaa osana ammattitaitoaan ja arvioida teknologisten ratkaisujen soveltuvuutta, eettisyyttä ja turvallisuutta
- osaa tukea ikääntyvää ihmistä ja heidän läheisiään teknologisten ratkaisujen käyttöönotossa ja käyttämisessä

Sisältö

- terveysteknologia ja ikääntyneen hoitotyö
- geroteknologiset ratkaisut
- eettisyys, soveltuvuus ja turvallisuus

Opetusmenetelmät

Aloitusseminaari, verkkovuorovaikutusta ja itsenäistä työskentelyä
Tavoitteet:
Opiskelija tutustuu teknologian tuomiin mahdollisuuksiin tukea ikääntyneen ihmisen hyvinvointia 
-ymmärtää teknologisten ratkaisujen roolin ikääntyneiden ihmisten hoitotyössä
-saa valmiuksia hyödyntää teknologiaa osana ammattitaitoaan 
-saa valmiuksia arvioida teknologisten ratkaisujen soveltuvuutta, eettisyyttä ja turvallisuutta erilaisissa hoidollisissa tilanteissa 
-osaa tukea ikääntyvää ihmistä ja heidän läheisiään teknologisten ratkaisujen käyttöönotossa ja käyttämisessä 

Aika ja paikka

-

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaalina käytetään pääosin verkko-oppimisalustalla mainittuja ilmaisia verkkomateriaaleja. Opiskelijan tulee hankkia itse teoriamateriaalia yksilötehtäväänsä.

Suositeltava kirjalisuus:

Suomen sairaanhoitajaliitto, & Pirhonen, K. (2016). Teknologia sosiaali- ja terveydenhuollossa. Fioca.

Viirkorpi, P. (2015). Ikäteknologian hyvät käytännöt. Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto ry.
https://www.valli.fi/wp-content/uploads/2019/12/HK-raportti_nettiin-31.pdf

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Kansainvälisyys

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-Aloitusinfo: 2 h (aikaan sidottu)
-itsenäisesti tutustuttavaa materiaalia
-verkkokeskustelut läpi opintojakson
-itsenäisesti suoritettava oppimistehtävä

Sisällön jaksotus

Opintojaksoon sisältyy viikottaisia keskusteluaiheita ja yksilötehtävä.

Esitietovaatimukset

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT:ia voi hakea normaalin AHOT-käytänteen mukaisesti

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille, kätilöille ja sosionomeille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveys- tai sosiaalialan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot.

Opintojakson voi valita itsenäisenä 5 op:n osiona tai osana kokonaisuutta (GHO01-GHO04).

Lisätiedot

AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan opiskelijan osallistumisaktiivisuuden ja yksilötehtävän perusteella.

Diakin yleiset arviointikriteerit löytyvät osoitteesta: https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/#94f4b081

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.03.2023 - 19.03.2023

Ajoitus

21.08.2023 - 08.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 80

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Titta Riihimäki
  • Tiina Takku
Ryhmät
  • A49sha
    A49sha
  • E49sh
    E49sh
  • A50sh-lh
    A50sh-lh
  • F49sh
    F49sh
  • I49sh
    I49sh
  • A49sh
    A49sh

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa etsiä ja hyödyntää tarkoituksenmukaisia teknologisia ratkaisuja tukiessaan ikääntyneen ihmisen hyvinvointia
- osaa arvioida teknologisten ratkaisujen roolia ikääntyneiden ihmisten hoitotyössä
- osaa käyttää teknologiaa osana ammattitaitoaan ja arvioida teknologisten ratkaisujen soveltuvuutta, eettisyyttä ja turvallisuutta
- osaa tukea ikääntyvää ihmistä ja heidän läheisiään teknologisten ratkaisujen käyttöönotossa ja käyttämisessä

Sisältö

- terveysteknologia ja ikääntyneen hoitotyö
- geroteknologiset ratkaisut
- eettisyys, soveltuvuus ja turvallisuus

Opetusmenetelmät

* opintojaksolla toteutuu kaksi koko ryhmän yhteistä verkkoseminaaria. Opiskelijalle on tarjolla ohjausta verkon kautta sekä kirjallisesti että suullisesti.

Aika ja paikka

-

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaalina käytetään pääosin verkko-oppimisalustalla mainittuja ilmaisia verkkomateriaaleja. Opiskelijan tulee hankkia itse teoriamateriaalia yksilötehtäväänsä.

Suositeltava kirjalisuus:

Suomen sairaanhoitajaliitto, & Pirhonen, K. (2016). Teknologia sosiaali- ja terveydenhuollossa. Fioca.

Viirkorpi, P. (2015). Ikäteknologian hyvät käytännöt. Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto ry.
https://www.valli.fi/wp-content/uploads/2019/12/HK-raportti_nettiin-31.pdf

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Kansainvälisyys

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa ja päättyy verkkoseminaariin, joissa on läsnäolovelvollisuus. Opintojaksoon sisältyy viikottaisia keskusteluaiheita ja yksilötehtävä.

Esitietovaatimukset

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT:ia voi hakea normaalin AHOT-käytänteen mukaisesti

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille, kätilöille ja sosionomeille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveys- tai sosiaalialan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot.

Opintojakson voi valita itsenäisenä 5 op:n osiona tai osana kokonaisuutta (GHO01-GHO04).

Lisätiedot

AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan opiskelijan osallistumisaktiivisuuden ja yksilötehtävän perusteella.

Diakin yleiset arviointikriteerit löytyvät osoitteesta: https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/#94f4b081

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.03.2022 - 18.03.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 14.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 80

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Titta Riihimäki
  • Aino Maaria Kokkonen
Ryhmät
  • I47sh
    I47sh
  • A47sh
    A47sh
  • E47sh
    E47sh
  • F47sh
    F47sh
  • A48sh
    A48sh

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa etsiä ja hyödyntää tarkoituksenmukaisia teknologisia ratkaisuja tukiessaan ikääntyneen ihmisen hyvinvointia
- osaa arvioida teknologisten ratkaisujen roolia ikääntyneiden ihmisten hoitotyössä
- osaa käyttää teknologiaa osana ammattitaitoaan ja arvioida teknologisten ratkaisujen soveltuvuutta, eettisyyttä ja turvallisuutta
- osaa tukea ikääntyvää ihmistä ja heidän läheisiään teknologisten ratkaisujen käyttöönotossa ja käyttämisessä

Sisältö

- terveysteknologia ja ikääntyneen hoitotyö
- geroteknologiset ratkaisut
- eettisyys, soveltuvuus ja turvallisuus

Opetusmenetelmät

Tavoitteet
Opiskelija
• osaa etsiä ja hyödyntää tarkoituksenmukaisia teknologisia ratkaisuja tukiessaan ikääntyneen ihmisen hyvinvointia
• osaa arvioida teknologisten ratkaisujen roolia ikääntyneiden ihmisten hoitotyössä
• osaa käyttää teknologiaa osana ammattitaitoaan ja arvioida teknologisten ratkaisujen soveltuvuutta, eettisyyttä ja turvallisuutta
• osaa tukea ikääntyvää ihmistä ja heidän läheisiään teknologisten ratkaisujen käyttöönotossa ja käyttämisessä

Ydinsisällöt
• terveysteknologia ja ikääntyneen hoitotyö
• geroteknologiset ratkaisut
• eettisyys, soveltuvuus ja turvallisuus

Opetusmenetelmät
* opintojaksolla toteutuu kaksi koko ryhmän yhteistä verkkoseminaaria. Opiskelijalle on tarjolla ohjausta verkon kautta sekä kirjallisesti että suullisesti.

Aika ja paikka

-

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaalina käytetään pääosin verkko-oppimisalustalla mainittuja ilmaisia verkkomateriaaleja. Opiskelijan tulee hankkia itse teoriamateriaalia yksilötehtäväänsä.

Suositeltava kirjalisuus:

Pirhonen Kaija (toim.) 2016. Teknologia sosiaali- ja terveydenhuollossa. Suomen sairaanhoitajaliitto ry.

Viirkorpi Paavo 2015. Ikäteknologian hyvät käytännöt. Vanhustyön keskusliitto ry.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Kansainvälisyys

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa ja päättyy verkkoseminaariin, joissa on läsnäolovelvollisuus. Opintojaksoon sisältyy viikottaisia keskusteluaiheita ja yksilötehtävä.

Esitietovaatimukset

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT:ia voi hakea normaalin AHOT-käytänteen mukaisesti

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille, kätilöille ja sosionomeille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveys- tai sosiaalialan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot.

Opintojakson voi valita itsenäisenä 5 op:n osiona tai osana kokonaisuutta (GHO01-GHO04).

Lisätiedot

AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan opiskelijan osallistumisaktiivisuuden ja yksilötehtävän perusteella.

Diakin yleiset arviointikriteerit löytyvät osoitteesta: https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/#94f4b081

Arviointiasteikko

0-5