Siirry suoraan sisältöön

Gerontologisen sosiaalityön perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: GER0105A20S

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tuntee gerontologisen sosiaalityön perusteet
- tuntee vanhuskeskeisiä palveluja ja toimintamuotoja
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti sekä itsemääräämisoikeutta, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien vanhusten parissa
- osaa toimia vanhuuden erityiskysymyksissä
- osaa tehdä vanhustyön kehittämisehdotuksia
- tuntee ja osaa soveltaa keskeistä vanhustyötä ohjaavaa ja velvoittavaa lainsäädäntöä

Sisältö

- gerontologinen sosiaalityö
- vanhuskeskeiset palvelut ja toimintamuodot
- vanhustyötä ohjaava ja velvoittava lainsäädäntö
- kulttuurisensitiivisyys, itsemääräämisoikeus, yhdenvertaisuus ja moninaisuus vanhustyössä
- vanhuuden erityiskysymykset
- vanhustyön kehittämishaasteet

Ilmoittautumisaika

01.03.2022 - 18.03.2022

Ajoitus

12.09.2022 - 14.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
  • Seija Utriainen
Ryhmät
  • A49sosd
    A49sosd
  • Diak
    Diak yhteinen
  • E49sosd
    E49sosd
  • F50sos
    F50sos
  • A50sos
    A50sos
  • A49sosn
    A49sosn

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee gerontologisen sosiaalityön perusteet
- tuntee vanhuskeskeisiä palveluja ja toimintamuotoja
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti sekä itsemääräämisoikeutta, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien vanhusten parissa
- osaa toimia vanhuuden erityiskysymyksissä
- osaa tehdä vanhustyön kehittämisehdotuksia
- tuntee ja osaa soveltaa keskeistä vanhustyötä ohjaavaa ja velvoittavaa lainsäädäntöä

Sisältö

- gerontologinen sosiaalityö
- vanhuskeskeiset palvelut ja toimintamuodot
- vanhustyötä ohjaava ja velvoittava lainsäädäntö
- kulttuurisensitiivisyys, itsemääräämisoikeus, yhdenvertaisuus ja moninaisuus vanhustyössä
- vanhuuden erityiskysymykset
- vanhustyön kehittämishaasteet

Opetusmenetelmät

Aloitusluento, itsenäinen opiskelu ja tehtävien työstäminen

Oppimateriaalit

Järnström, Sanna. 2011."En tiedä mitä ne ajattelee mun kohtalokseni". Etnografinen tutkimus asiakkuudesta ja asiakaslähtöisyydestä geriatrisessa sairaalassa. Tampereen yliopisto. Väitöskirja
• Kinni, Riitta-Liisa. 2014. Gerontologinen sosiaalityö ja ihmisten työstäminen
• Pynnönen, Katja Sosiaalinen aktiivisuus ylläpitää ikäihmisten terveyttä, 2017 Väitöskirja
• Seppänen Marjaana & Karisto, Antti. 2007. Vanhuus ja sosiaalityö. PS-Kustannus, Helsinki. (sivuja 348)
• Elisa Virkola 2014: Toimijuutta, refleksiivisyyttä ja neuvotteluja – muistisairaus yksin asuvan naisen arjessa
• Ylinen, Satu. 2008. Gerontologinen sosiaalityö. Tiedonmuodostus ja asiantuntijuus. Kuopion yliopisto, 2008. Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta. Väitöskirja.
• Ylä-Outinen, Tuulikki 2012: Ikäihmisten arki :
kotona asuvien palvelutaloon muuttaneiden ikäihmisten kertomuksia
• STM: Vanhuspalvelulaki 2012 ja Laatusuositus 2020-2023
Englanniksi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Suomeksi
Itsenäinen opiskelu sisältää kaksi oppimistehtävää: Tarkempi ohjeistus GER1 Vaihtoehtoinen suoritus kurssialueella Diaklessa.
1. Perehdy oppimismateriaalissa oleviin kolmeen sosiaalialan tutkimukseen ja koosta niiden keskeisistä asioista essee, jossa pohdit lisäksi omaa ammatillista oppimistasi. 2 op Tehtävä arvioidaan hyväksytty/täydennettävä

2. Valitse yksi gerontologiseen sosiaalityöhön liittyvä teema, johon perehdyt monipuolisesti nostaen eri näkökulmia: teemaan liittyvä teoreettiseen aineisto, asiakasnäkökulma (vanhan ihmisen haastattelu) ja työyhteisön näkökulma (tutustuminen vanhustyön työyhteisöön) Vastaa myös kysymykseen, miten kehittäisit sosiaalialan vanhustyötä. Koosta kokonaisuudesta kirjallinen tuotos tai video. 3 op Tehtävä arvoidaan 1-5, hylätty asteikolla diakin arvioitikriteerit huomioiden,

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

13.09.2021 - 05.10.2021

Ajoitus

03.01.2022 - 27.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
  • Seija Utriainen
Ryhmät
  • A49sos
    A49sos
  • A48sosd
    A48sosd
  • A48sosn
    A48sosn
  • F48sosd
    F48sosd
  • E49sos
    E49sos

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee gerontologisen sosiaalityön perusteet
- tuntee vanhuskeskeisiä palveluja ja toimintamuotoja
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti sekä itsemääräämisoikeutta, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien vanhusten parissa
- osaa toimia vanhuuden erityiskysymyksissä
- osaa tehdä vanhustyön kehittämisehdotuksia
- tuntee ja osaa soveltaa keskeistä vanhustyötä ohjaavaa ja velvoittavaa lainsäädäntöä

Sisältö

- gerontologinen sosiaalityö
- vanhuskeskeiset palvelut ja toimintamuodot
- vanhustyötä ohjaava ja velvoittava lainsäädäntö
- kulttuurisensitiivisyys, itsemääräämisoikeus, yhdenvertaisuus ja moninaisuus vanhustyössä
- vanhuuden erityiskysymykset
- vanhustyön kehittämishaasteet

Opetusmenetelmät

Aloitusluento, itsenäinen opiskelu ja tehtävien työstäminen

Oppimateriaalit

Järnström, Sanna. 2011."En tiedä mitä ne ajattelee mun kohtalokseni". Etnografinen tutkimus asiakkuudesta ja asiakaslähtöisyydestä geriatrisessa sairaalassa. Tampereen yliopisto. Väitöskirja
• Kinni, Riitta-Liisa. 2014. Gerontologinen sosiaalityö ja ihmisten työstäminen
• Pynnönen, Katja Sosiaalinen aktiivisuus ylläpitää ikäihmisten terveyttä, 2017 Väitöskirja
• Seppänen Marjaana & Karisto, Antti. 2007. Vanhuus ja sosiaalityö. PS-Kustannus, Helsinki. (sivuja 348)
• Elisa Virkola 2014: Toimijuutta, refleksiivisyyttä ja neuvotteluja – muistisairaus yksin asuvan naisen arjessa
• Ylinen, Satu. 2008. Gerontologinen sosiaalityö. Tiedonmuodostus ja asiantuntijuus. Kuopion yliopisto, 2008. Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta. Väitöskirja.
• Ylä-Outinen, Tuulikki 2012: Ikäihmisten arki :
kotona asuvien palvelutaloon muuttaneiden ikäihmisten kertomuksia
• STM: Vanhuspalvelulaki 2012 ja Laatusuositus 2020-2023
Englanniksi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Suomeksi
Itsenäinen opiskelu sisältää kaksi oppimistehtävää: Tarkempi ohjeistus GER1 Vaihtoehtoinen suoritus kurssialueella Diaklessa.
1. Perehdy oppimismateriaalissa oleviin kolmeen sosiaalialan tutkimukseen ja koosta niiden keskeisistä asioista essee, jossa pohdit lisäksi omaa ammatillista oppimistasi. 2 op Tehtävä arvioidaan hyväksytty/täydennettävä

2. Valitse yksi gerontologiseen sosiaalityöhön liittyvä teema, johon perehdyt monipuolisesti nostaen eri näkökulmia: teemaan liittyvä teoreettiseen aineisto, asiakasnäkökulma (vanhan ihmisen haastattelu) ja työyhteisön näkökulma (tutustuminen vanhustyön työyhteisöön) Vastaa myös kysymykseen, miten kehittäisit sosiaalialan vanhustyötä. Koosta kokonaisuudesta kirjallinen tuotos tai video. 3 op Tehtävä arvoidaan 1-5, hylätty asteikolla diakin arvioitikriteerit huomioiden,

Arviointiasteikko

0-5