DKT21VK18DIAK Vanhan testamentin synty ja sisältö (2op)
Toteutuksen tunnus: DKT2102A15S-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.09.2017 - 10.09.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 16.04.2018 - 11.05.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
Toteutukselle DKT21VK18DIAK Vanhan testamentin synty ja sisältö DKT2102A15S-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee Vanhan testamentin sisällön päälinjat
Sisältö
- Vanhan testamentin keskeinen sisältö (luominen, historiateokset, profeettatekstit, apokalyptiikka)
Oppimateriaalit
Nissinen M. (2003 tai uudempi). Vanha testamentti. Teoksessa Kuula, K., Nissinen, M., & Riekkinen, W. (2008). Johdatus raamattuun (2. tark. ja korj. p. ed.). Helsinki: Kirjapaja. s. 19-176 (vuoden 2008 painos).
Saatavuus Diakin kirjastossa
S. 13-143 (vuoden 2003 painos)
Saatavuus Diakin kirjastossa
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
-ymmärtää Vanhan testamentin kirjojen pitkän syntyhistorian sekä kokonaisuuden muotoutumisen toimitustyönä
-osaa analysoida Vanhan testamentin tekstejä apuvälineiden avulla seurakuntatyötä varten
Opintosuoritusten kuvaus
Tehtävänanto voidaan antaa edellisellä lähijaksolla ennakkoinfon (1h) yhteydessä.
Opintojakson aloitus (1-2 h)
-Tutustuminen ja turvallisen, tutkivaan otteeseen ja avoimeen keskusteluun rohkaisevan ilmapiirin luominen
-Tavoitteiden ja työtapojen tarkentaminen suhteessa opiskelijoiden aiempaan osaamiseen ja alan osaamisvaatimuksiin
-Ryhmien muodostaminen
Luento-opetus (3-12 h, tuntimäärän suuri vaihtelu johtuu siitä, käytetäänkö luento-opetuksen yhteydessä opiskelijoiden ryhmätyöesittelyjä Vanhan testamentin teksteistä vai ei)
Johdatus Vanhaan testamenttiin
1.Opiskelija saa yleiskuvan Vanhasta testamentista, sen sisällöstä, syntyhistoriasta, tutkimuksesta ja tulkinnan haasteista
2.Opiskelija saa välineitä suoritettavan kirjallisuuden itsenäiseen lukemiseen ja pystyy liittämään opiskeltavat asiat asiat aiempiin tietoihinsa
3.Opiskelija saa lisää välineitä teologisen tutkimustiedon hankkimiseen ja kriittiseen arviointiin sekä oman raamattukäsityksensä reflektointiin (tämä on myös jatkoa opintojaksoon Uuden testamentin synty ja sisältö)
Ryhmätehtävä (2-6 h)
Muodostetut 3-4 opiskelijan ryhmät tutustuvat yhteen Vanhan testamentin tekstiin, perehtyvät sen synty- ja tulkintahistoriaan sekä esittelevät tämän ja oman perustulkintansa tekstistä.
Lukupäiväkirja (27 h)
Tarkempi perehtyminen Vanhan testamentin sisältöön tapahtuu kirjallisuuden avulla. Johdantoluentojen aikana tai niiden jälkeen opiskelijat lukevat teoksen
Nissinen Martti 2003 (tai uudempi) Vanha testamentti. Teoksessa Kuula, Kari; Nissinen, Martti &Riekkinen Wille Johdatus Raamattuun. Helsinki: Kirjapaja. S. 13-143 (vuoden 2003 painos) tai s. 19-176 (vuoden 2008 painos). Saatavuus Diakin kirjastossa.
Luetusta pidetään lukupäiväkirjaa, joka palautetaan Fronterille. Päiväkirjassa pohditaan opittua sekä omaa suhdetta kirjan esittämiin tieteelliseen tutkimukseen perustuviin tietoihin. Päiväkirja jäsennetään seuraavien otsikoiden mukaan (sivunumerot erilaiset teoksen eri painoksissa):
-Vanhan testamentin kaanon, kaanonin synty (2003: s. 15-25, 133-143; 2008: s. 19-32, 163-176)
-Laki (2003 s. 31-51; 2008: s. 37-64)
-Profeetat (2003: s. 53-98; 2008: s. 65-122)
-Kirjoitukset (2003: s. 99-131; 2008 s. 123-162)
Lukupäiväkirjan rinnalla on hyödyllistä seurata oheista oppimateriaalilinkkiä:
-http://www.helsinki.fi/teol/kurssit/ekse/print3.html
Työskentelyn loppureflektio (1-2 h)
Reflektiossa pohditaan yhdessä työskentelyn herättämiä ajatuksia ja tarkennetaan epäselviksi jääneitä kysymyksiä.
Kansainvälisyys
Lukion uskontokurssit (jos niiden suorittamisesta on kulunut pitkä aika, suositellaan lukion uskonnon pakollisten kurssien UE 1 ja UE 2 kertaamista)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun mukaan.
Lukupäiväkirjatyöskentely voidaan erityisistä syistä toteuttaa opintojakson varsinaisen toteutusajan ulkopuolella.
Ryhmätehtävä on mahdollista suorittaa vaihtoehtoisesti verkkotehtävänä yksilöllisesti. Tällöin analysoidaan esimerkiksi kolme raamatuntekstiä, kaikki eri ryhmistä.
Lisätiedot
AHOT
Yliopistolliset teologian perusopinnot (eksegetiikka)