Siirry suoraan sisältöön

HOE01MK18OUL Sairaanhoitajan asiantuntijuus (3op)

Toteutuksen tunnus: HOE0103A15S-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2017 - 31.12.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.02.2018 - 23.03.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Kampus
Oulu
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Atte Kollanus
Paula Haapalainen
Ryhmät
I39sh
I39sh
Opintojakso
HOE0103A15S

Toteutukselle HOE01MK18OUL Sairaanhoitajan asiantuntijuus HOE0103A15S-3005 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa analysoida ja arvioida asiantuntijuuttaan ja esittää kehittämishaasteita
- osaa analysoida ja arvioida eettistä sensitiivisyyttään
- osaa arvioida sairaanhoitajan vaikuttamisen kanavia ja yhteiskunnallista vaikuttamista
- ymmärtää hoitotyön erityistehtävän huono-osaisten ja syrjäytyneiden edustajana ja puolesta puhujana erilaisissa toimintaympäristöissä
- tietää sairaanhoitajan työhön liittyvät sisällölliset ja hallinnolliset urakehitysmahdollisuudet

Sisältö

- ammatillinen kriittinen loppureflektio
- eettinen sensitiivisyys
- sairaanhoitaja vaikuttajana
- terveydenhuollon ajantasaiset lait ja ohjelmat
- sairaanhoitajan urakehitysmahdollisuudet

Oppimateriaalit

Laaksonen, K., Matikainen, A., Hahtela, N., Korhonen, T. & Mäkipää, S. (toim.) (2011). Sairaanhoitaja asiantuntijana. Hoitotytön vuosikirja 2011.Helsinki: Fioca.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Matikainen, A. & Ranta, I. Sairaanhoitajan eettiset pelisäännöt. Hoitotyön vuosikirja 2012.Helsinki: Fioca. Sivut 51-183
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Sairaanhoitajaliitto. Sairaanhoitajan eettiset ohjeet.
Saatavilla https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-eettiset-ohjeet/
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Hyvinvointi- ja terveyserot.Lait ja ohjelmat.
Saatavilla https://www.thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserot/tavoitteet/lait-ja-ohjelmat

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
-Tunnistaa, osaa arvioida ja reflektoida kriittisesti asiantuntijuuttaan, sen vaihetta, kehittämishaasteita ja mahdollisuuksia suhteessa sairaanhoitajan kompetensseihin (kliininen, eettinen, asiakaslähtöisyys, terveyden edistäminen, ohjaus, näyttöön perustuva hoitotyö ja päätöksenteko, kansainvälisyys, johtaminen)
- Ymmärtää, mitä eettinen sensitiivisyys hoitotyössä tarkoittaa ja osaa arvioida ja kehittää eettistä sensitiivisyyttä omassa toiminnassaan.
- Tietää sairaanhoitajan perustehtävän yhteiskunnassa ja osaa arvioida vaikuttamisen kanavia ja yhteiskunnallista vaikuttamista (hankkeet, kannanotot, tutkimus, terveydenhuollon lait ja ohjelmat, liitot, järjestöt, viestintä)
- Ymmärtää hoitotyön erityistehtävän huono-osaisten ja syrjäytyneiden edustajana julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla.
- Tietää sairaanhoitaja sisällölliset ja hallinnolliset urakehitysmahdollisuudet ja ymmärtää urasuunnittelun merkityksen (jatko- ja lisäkoulutuskoulutus, tutkimus- ja kehittämistyö, esimiestehtävät)
Opintosuorituksen kuvaus
Opiskelija perehtyy itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja etsii näyttöön perustuvaa tietoa eri tietokantoja hyödyntäen. Opiskelija osallistuu lähiopetukseen sekä suorittaa kirjallisen tehtävän ja dialogitentin Fronterilla annetun ohjeen mukaisesti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Luennoilla on mukana asiantuntijavierailijoita työelämästä mahdollisuuksien mukaan. Osa opintosuorituksista voidaan toteuttaa työelämäyhteistyönäosallistumalla hankkeisiin, kampanjoihin tai seminaareihin.

Kansainvälisyys

Riittävä lähtötaso tavoitteiden saavuttamiseksi.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan vastuuoopettajan kanssa

Esitietovaatimukset

Riittävä lähtötaso tavoitteiden saavuttamiseksi.

Lisätiedot

Opintojakson opintojen sijasta, vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa, ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.
AHOT
Osaaminen tulee osoittaa vastuuopettajan osoittamalla tavalla

Siirry alkuun