Siirry suoraan sisältöön

ASP02MS18OUL Asiakaslähtöinen kehittäminen (5op)

Toteutuksen tunnus: ASP0205A15S-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2018 - 18.03.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
24.09.2018 - 26.10.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Oulu
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettajat
Riitta-Liisa Rotinen
Sirpa Salmela
Ryhmät
I40sosd
I40sosd
Opintojakso
ASP0205A15S

Toteutukselle ASP02MS18OUL Asiakaslähtöinen kehittäminen ASP0205A15S-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa uudistaa innovoivasti ja kumppanuuslähtöisesti työelämän ajattelu- ja toimintatapoja
- osaa analysoida sosiaalisen tuen, kasvatuksen, hoivan ja huolenpidon palveluiden tuottamisen malleja ja järjestymistä yhteiskunnassa
- osaa soveltaa kirkon-/sosiaali-/terveysalan strategioita asiakastyön kehittämisessä ja toimintaympäristön muutoksen analyysissa
- osaa käyttää erilaisia asiakas- ja kumppanuuslähtöisiä työelämän kehittämismenetelmiä
- osaa suunnitella saumattoman palveluketjun asiakkaan sosiaaliturvan ja palvelut yhdistäväksi asiakaslähtöiseksi ja joustavaksi kokonaisuudeksi

Sisältö

- kansalaisten tasa-arvon ja yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden ajankohtaisanalyysi
- toimintaympäristön muutosanalyysi
- kumppanuus- ja asiakaslähtöiset työelämän kehittämisen menetelmät
- saumattomien palveluketjujen toimintamallit

Aika ja paikka

Vko 39-43

Oppimateriaalit

Keskeinen sisältö on sähköisellä alustalla.

Opetusmenetelmät

Tavoitteet:
Opiskelija
• osaa uudistaa innovoivasti ja kumppanuuslähtöisesti työelämän ajattelu- ja
toimintatapoja
• osaa analysoida sosiaalisen tuen, kasvatuksen, hoivan ja huolenpidon
palveluiden tuottamisen malleja ja järjestymistä yhteiskunnassa
• osaa soveltaa kirkon-/sosiaali-/terveysalan strategioita asiakastyön
kehittämisessä ja toimintaympäristön muutoksen analyysissa
• osaa käyttää erilaisia asiakas- ja kumppanuuslähtöisiä työelämän
kehittämismenetelmiä
• osaa suunnitella saumattoman palveluketjun asiakkaan sosiaaliturvan ja
palvelut yhdistäväksi asiakaslähtöiseksi ja joustavaksi kokonaisuudeksi


Ydinsisällöt
• kansalaisten tasa-arvon ja yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden
ajankohtaisanalyysi
• toimintaympäristön muutosanalyysi
• kumppanuus- ja asiakaslähtöiset työelämän kehittämisen menetelmät
• saumattomien palveluketjujen toimintamallit


Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opintojen tavoitteena on, että opiskelija yhteistyössä kuunnellen työelämää ja asiakasta kehittää toimintamalleja ja toimintakäytäntöjä joustaviksi kokonaisuuksiksi.
Opintosuorituksen kuvaus
Opinnot koostuvat 1) orientaatiosta, 2) oppimistehtävän ohjauksista ja 3) loppuseminaarista.
Tehtävä on tiimitehtävä.
Opintojen alussa opiskelijat muodostavat tiimit oppimistehtävää varten. Tiimit täyttävät ja palauttavat tiimisopimuksen ennen tiimityöskentelyn alkua.
Tehtävässä on mahdollisuus jatkaa jo Työelämäosaaminen (4op) opintojaksossa valittua ilmiötä, projektia, hanketta tai yritysideaa eteenpäin.
Oppimistehtävää varten opiskelijat valitsevat ja soveltavat erilaisia kumppanuuslähtöisiä työelämän kehittämismenetelmiä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijoita kehotetaan ottamaan oppimistehtävää varten yhteyttä työelämäkumppaneihin niin että oppimistehtävä vastaisi työelämän tarpeita. Diakin hankkeita ja työelämäkumppaneita on mahdollista löytää esim. OSKE -torilta ja muita kanavia pitikin. Myös opiskelijoiden työ- ja harjoittelupaikat voivat toimia työelämäkumppaneina oppimistehtävssä.
Oppimistehtävään liittyvistä työelämäyhteyksistä tulee sopia toteutuksen vastuuopettajan kanssa.
Opetus on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistoimintaa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa. Vaihtoehtoisesta suoritustavasta on sovittava myös toteutuksen vastuuopettajan kanssa.
Opinnot voi suorittaa työelämäyhteistyössä mikäli opintojakson tavoitteet ko. työelämäyhteistyössä täyttyvät. Työelämäyhteistyössä suoritetuista opinnoista tulee tehdä opintokokonaisuudesta vaadittava raportti ja toimittaa se vastuuopettajalle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ammatilliset opinnot tai vastaavat tiedot tulee olla suoritettuna.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Oppimistehtävän arviointikriteerit löytyvät MoodleRoomsista.
Opiskelijoiden aktiivisuutta MoodleRoomsissa seurataan ja se vaikuttaa opintojakson arviointiin.

Lisätiedot

AHOT
AHOT toteutetaan DIAKin yhteisten ohjeistusten mukaisesti.

Siirry alkuun