DKT21MS18PMK Vanhan testamentin synty ja sisältö (2op)
Toteutuksen tunnus: DKT2102A15S-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2018 - 18.03.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 03.09.2018 - 05.10.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Pieksämäki
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Toteutukselle DKT21MS18PMK Vanhan testamentin synty ja sisältö DKT2102A15S-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee Vanhan testamentin sisällön päälinjat
Sisältö
- Vanhan testamentin keskeinen sisältö (luominen, historiateokset, profeettatekstit, apokalyptiikka)
Oppimateriaalit
Kuula, K., Nissinen, M. & Riekkinen, W. (2008). Johdatus Raamattuun (2. tark. ja korj. p.). Helsinki: Kirjapaja, s. 19 - 176 (osio Vanha testamentti). Myös vanhemmat painokset käyvät.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
-ymmärtää Vanhan testamentin kirjojen pitkän syntyhistorian ja kokonaisuuden muotoutumisen toimitustyönä
-oivaltaa Vanhan testamentin tekstien käyttökelpoisuuden seurakuntatyössä ja pohtii niiden tulkinnan haasteita
- oppii arvioimaan tutkitun tiedon pohjalta kriittisesti erilaisia Vanhasta testamentista esitettyjä väitteitä
Opintosuoritusten kuvaus
Opintojakson aloitus
-Tutkivaan otteeseen ja avoimeen keskusteluun rohkaisevan ilmapiirin luominen
-Tavoitteiden ja työtapojen tarkentaminen yhdessä
-Tarvittaessa pienryhmien muodostaminen
Luento-opetus
Johdatus Vanhaan testamenttiin
1.Opiskelija saa yleiskuvan Vanhasta testamentista, sen tutkimuksesta ja tulkinnan haasteista
2.Opiskelija saa tukea suoritettavan kirjallisuuden itsenäiseen lukemiseen ja pystyy liittämään opiskeltavat asiat aiempiin tietoihinsa.
3.Opiskelija saa välineitä teologisen tutkimustiedon hyödyntämiseen ja oman raamattukäsityksensä reflektointiin (jatkoa opintojaksolle DKT11 Uuden testamentin synty ja sisältö)
Osana opetusta voidaan toteuttaa pienimuotoisia soveltavia ja toiminnallisia ryhmätyöskentelyjä Vanhan testamentin teksteistä (esim. raamatturyhmät tai tekstitehtävä). Tekstitehtävässä opiskelijat perehtyvät yhteen Vanhan testamentin tekstiin, sen alkuperäiseen syntykontekstiin ja merkitykseen ja pohtivat tekstin ajankohtaista, soveltavaa tulkintaa esim. toiminnallisen tuotoksen avulla. Mahdolliseen ryhmätehtävään ei liity erillistä kirjallista tuotosta ja se arvioidaan asteikolla hyv./hyl.
Lukupäiväkirja
Tarkempi perehtyminen Vanhan testamentin syntyyn ja sisältöön tapahtuu pari- tai yksilötyönä suoritettavan oppimistehtävän avulla. Parityöskentely on ensisijainen ja suositeltava vaihtoehto. Opiskelijat lukevat suoritettavan kirjallisuuden (ks. alla) ja kirjoittavat sen pohjalta lukupäiväkirjan, jossa käyvät keskustelua kirjan esittämien tietojen kanssa ja pohtivat omaa suhdettaan Vanhaan testamenttiin ja sen tieteelliseen tutkimukseen (vrt. DKT11). Tarkempi ohje oppimisalustalla.
Tehtävä palautetaan oppimisalustalle ja se arvioidaan numeerisesti 1-5.
Työskentelyn loppureflektio
Lukupäiväkirjatyöskentelyn herättämiä ajatuksia, epäselviksi jääneitä kysymyksiä ja opitun ammatillista merkitystä sekä Vanhan testamentin tekstien käyttöä ja tulkintaa kirkossa reflektoidaan lopuksi yhdessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun mukaan (sovittava ennen kurssin alkua).
Vaihtoehtoinen suoritustapa: laajennettu lukupäiväkirjatehtävä teoksista:
- Johdatus Raamattuun, s. 19 - 176.
- Lisäkirjallisuus tarkentuu!
Lisätiedot
AHOT
Yliopistolliset teologian perusopinnot (eksegetiikka)