Siirry suoraan sisältöön

DKT21MS18PMK Vanhan testamentin synty ja sisältö (2op)

Toteutuksen tunnus: DKT2102A15S-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2018 - 18.03.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.09.2018 - 05.10.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Pieksämäki
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettajat
Jari Visto
Ryhmät
E43sosd
E43sosd
Opintojakso
DKT2102A15S

Toteutukselle DKT21MS18PMK Vanhan testamentin synty ja sisältö DKT2102A15S-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee Vanhan testamentin sisällön päälinjat

Sisältö

- Vanhan testamentin keskeinen sisältö (luominen, historiateokset, profeettatekstit, apokalyptiikka)

Oppimateriaalit

Kuula, K., Nissinen, M. & Riekkinen, W. (2008). Johdatus Raamattuun (2. tark. ja korj. p.). Helsinki: Kirjapaja, s. 19 - 176 (osio Vanha testamentti). Myös vanhemmat painokset käyvät.
Saatavuus Diakin kirjastossa

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
-ymmärtää Vanhan testamentin kirjojen pitkän syntyhistorian ja kokonaisuuden muotoutumisen toimitustyönä
-oivaltaa Vanhan testamentin tekstien käyttökelpoisuuden seurakuntatyössä ja pohtii niiden tulkinnan haasteita
- oppii arvioimaan tutkitun tiedon pohjalta kriittisesti erilaisia Vanhasta testamentista esitettyjä väitteitä
Opintosuoritusten kuvaus
Opintojakson aloitus
-Tutkivaan otteeseen ja avoimeen keskusteluun rohkaisevan ilmapiirin luominen
-Tavoitteiden ja työtapojen tarkentaminen yhdessä
-Tarvittaessa pienryhmien muodostaminen
Luento-opetus
Johdatus Vanhaan testamenttiin
1.Opiskelija saa yleiskuvan Vanhasta testamentista, sen tutkimuksesta ja tulkinnan haasteista
2.Opiskelija saa tukea suoritettavan kirjallisuuden itsenäiseen lukemiseen ja pystyy liittämään opiskeltavat asiat aiempiin tietoihinsa.
3.Opiskelija saa välineitä teologisen tutkimustiedon hyödyntämiseen ja oman raamattukäsityksensä reflektointiin (jatkoa opintojaksolle DKT11 Uuden testamentin synty ja sisältö)
Osana opetusta voidaan toteuttaa pienimuotoisia soveltavia ja toiminnallisia ryhmätyöskentelyjä Vanhan testamentin teksteistä (esim. raamatturyhmät tai tekstitehtävä). Tekstitehtävässä opiskelijat perehtyvät yhteen Vanhan testamentin tekstiin, sen alkuperäiseen syntykontekstiin ja merkitykseen ja pohtivat tekstin ajankohtaista, soveltavaa tulkintaa esim. toiminnallisen tuotoksen avulla. Mahdolliseen ryhmätehtävään ei liity erillistä kirjallista tuotosta ja se arvioidaan asteikolla hyv./hyl.
Lukupäiväkirja
Tarkempi perehtyminen Vanhan testamentin syntyyn ja sisältöön tapahtuu pari- tai yksilötyönä suoritettavan oppimistehtävän avulla. Parityöskentely on ensisijainen ja suositeltava vaihtoehto. Opiskelijat lukevat suoritettavan kirjallisuuden (ks. alla) ja kirjoittavat sen pohjalta lukupäiväkirjan, jossa käyvät keskustelua kirjan esittämien tietojen kanssa ja pohtivat omaa suhdettaan Vanhaan testamenttiin ja sen tieteelliseen tutkimukseen (vrt. DKT11). Tarkempi ohje oppimisalustalla.
Tehtävä palautetaan oppimisalustalle ja se arvioidaan numeerisesti 1-5.
Työskentelyn loppureflektio
Lukupäiväkirjatyöskentelyn herättämiä ajatuksia, epäselviksi jääneitä kysymyksiä ja opitun ammatillista merkitystä sekä Vanhan testamentin tekstien käyttöä ja tulkintaa kirkossa reflektoidaan lopuksi yhdessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun mukaan (sovittava ennen kurssin alkua).
Vaihtoehtoinen suoritustapa: laajennettu lukupäiväkirjatehtävä teoksista:
- Johdatus Raamattuun, s. 19 - 176.
- Lisäkirjallisuus tarkentuu!

Lisätiedot

AHOT
Yliopistolliset teologian perusopinnot (eksegetiikka)

Siirry alkuun