SEU02MK18POR Seurakunnan työn kehittäminen (2op)
Toteutuksen tunnus: SEU0202A15S-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.09.2017 - 10.09.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 19.02.2018 - 25.05.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Pori
- Opetuskielet
- suomi
Toteutukselle SEU02MK18POR Seurakunnan työn kehittäminen SEU0202A15S-3006 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa ennakoida, suunnitella, kehittää ja arvioida oman työalan toimintaa
- tietää kirkon viran teologiset perusteet ja pohtii omaa identiteettiään kirkon työssä
Sisältö
- seurakunnan diakoniatyön, nuorisotyön ja varhaiskasvatuksen toiminta- ja taloussuunnitelmat
- kirkon virka ja kirkon työntekijän identiteetti ja ammatillinen kasvu
Oppimateriaalit
Suoritettavat tallenteet:
Jouko Porkka ja Kari J. Hietala: Seurakunnan toiminta- ja taloussuunnitelma ja tasekirja seurakuntatyön kehittämisen välineenä.
Porkka, J.(i.a.).Jäsen 360-ohjelman käyttö [Luentotallenne]. Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Saatavilla https://connect.funet.fi/p6lhu14k3gl/
Malkavaara, M. (i.a.). Kirkon ja seurakunnan olemus: kirkko-opin perusteita [Luentotallenne]. Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu(tallenteen kohdasta 1 tunti 10 minuuttia). Saatavilla fronter.com/diak/links/url_redirect.phtml?id=768734
Suoritettava kirjallisuus:
•Kirkon hengellisen työn ammattien ydinosaaminen 2010.
Saatavana verkkojulkaisuna
•Kallio, U., Jolkkonen, J., & Lehtola, H. (2008). Diakoninvirka: Kirkkohallituksen 15.8.2007 asettaman työryhmän mietintö.(Sarja C 2008:9).Helsinki: Kirkkohallitus. Saatavilla http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/sp?open&cid=julkaisu&tit=Diakoninvirka-e
•Latvus K. (2009). Diakonian virka uusimman tutkimuksen valossa. Väärinkäsityksiä ja tosi rakkautta. Diakonian tutkimus1/2009, s. 36-46.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
•Jolkkonen J. (2008).Diakonian tehtävä ja virka. Kari Latvuksen tutkimuksen arviointia. Diakonian tutkimus 2/2008, s. 170-178.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
•Launonen, P. (2008). Kasvattava ja palveleva kirkko - Kristillinen lapsi ja nuorisotyö historian murrosvaiheissa. Teoksessa J. Porkka (toim.)Johdatus kristilliseen kasvatukseen.Helsinki: LastenKeskus. (Sivut 221-234)
Saatavuus Diakin kirjastossa
•Malkavaara, M. (2015). Diakonia ja diakonivirka. Helsinki: Kirkkohallitus. (Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja 26,Kirkko ja toiminta).Saatavilla http://sakasti.evl.fi/julkaisut.nsf/020A6402AC464E4EC2257E6E004415C4/$FILE/255445_KH_Diakonia_ja_diakonivirka.pdf.
•Piispainkokous (2015). Uutta diakonivirkaa koskevien säännösten lisääminen kirkkolakiin ja kirkkojärjestykseen. Piispainkokouksen lausunto 2/2015 kirkkolliskokoukselle. Saatavilla http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/43B2EF6DD6C22ABFC2257703003FAE79/$FILE/Lausunto-2-2015-kirkolliskokoukselle-diakonivirka.pdf
•Muu ajankohtainen keskustelu kirkon virasta, vihkimyksestä ja kelpoisuusehdoista.
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
-Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisen ja hengellisen toimintaympäristön muutokset ja osaa suunnitella ja kehittää oman työalan toimintaa seurakunnassa strategialähtöisesti.
-Opiskelija oppii kirkon viran teologiset perusteet ja syventää omaa virkateologista ajatteluaan osana ammatillista identiteettiään.
Opintosuorituksen kuvaus
Monimuotototeutus, jossa joko verkossa tai opintojakson alkaessa kontaktiopetuksessa annetaan tehtävät ja muodostetaan ryhmät tai työparit. Opintojakso päättyy yhteiseen seminaaripäivään, muilta osin opetus on verkkoympäristössä tai itsenäisesti tehtävää. Mikäli ryhmät/työparit voivat tavata, voidaan se tehdä myös kasvokkain.
Ryhmä- tai paritehtävä: Miten kehitän seurakunnan toimintaa strategisen suunnittelun ja Jäsen 360-ohjelman avulla? (1 op)
Muodostetaan ryhmät tai työparit. Ennen oppimistehtävän aloittamista Jokainen:
a. katsoo itsekseen johdantoluennon: Jouko Porkka ja talousjohtaja Kari J. Hietala: Seurakunnan toiminta- ja taloussuunnitelma ja tasekirja seurakuntatyön kehittämisen välineenä.
b. Jokainen opettelee Jäsen 360 -ohjelman käytön perusteet, mikäli ei ole sitä aikaisemmin oppinut. Ohjelman käyttö opetetaan Jouko Porkka Jäsen 360 -ohjelma: https://connect.funet.fi/p6lhu14k3gl/
Mikäli ryhmää tai työparia ei ole saatavilla, tehdään vaihtoehto B.
Ryhmätyövaihtoehto:
Valitkaa yksi seurakunta, jonka tunnette kohtuullisen hyvin. Tämä vaihtoehto sopii esimerkiksi silloin, kun ryhmän jäsenet ovat tehneet opintojaan ja harjoitteluja yhteisöpajassa jossakin seurakunnassa tai tuntevat muuten hyvin seurakunnan.Tehkää analyysi Jäsen 360 -ohjelmalla seurakunnan alueella asuvasta väestöstä ja tutustukaa seurakunnan strategiaan, tasekirjaan ja toimintasuunnitelmaan sekä budjettiin. Arvioikaa, miten seurakunta on kohdannut uudet haasteet, mihin se ei näytä kiinnittävän huomiota ja mihin se painottaa toimintansa, miksi?Lopuksi kootkaa huomionne esseeksi, josta näkyvät em. tiedon keskeiset osat ja teidän johtopäätöksenne.
Esseen pituus vapaavalintainen, suositus 5-7 sivua.
Yksilötyövaihtoehto:
Tutustu itsellesi tuttuun seurakuntaan ja sen toimitaan ja strategioihin Jäsen 360 -ohjelman ja olemassa olevien seurakunnan dokumenttien avulla. Arvioi, miten seurakunta on kohdannut uudet haasteet, mihin se ei näytä kiinnittävän huomiota ja mihin se painottaa toimintansa, miksi?
Kirjoita, millaista tulisi seurakunnan toiminnan olla, jotta se palvelisi paikkakuntansa väestöä. Kirjoita havaintosi toimintasuunnitelman (tai strategian) muotoon niin, että siitä ilmenee selvästi, mitä työssä pitää painottaa, mitkä ovat työn haasteet ja mihin ei tarvitse keskittyä. Analyysia varten annettavat apukysymykset ovat oppimisalustalla.
Esseen pituus vapaavalintainen.
Oppimistehtävä 2 Virkateologia (1 op)
Katso video-tallenne: Mikko Malkavaara: Kirkon olemus ja virka: sama video sisältyy myös jaksoon Kirkon ja seurakunnan organisaatio ja hallinto ja sekä videotallenne: Kai Henttonen, Anette Malinen ja Jari Hirvonen: Diakonian teologia ja sen merkitys.
Pohdi perustellen omaa nuorisotyön, diakonian tai varhaiskasvatuksen teologiaasi ja asiantuntijuuttasi virkojen ydinosaamiskuvausten sekä muun kirjallisuuden pohjalta. Kirjoita essee, jossa arvioit oman hengellisen työntekijän identiteettisi tähänastista kehittymistä.Käytetään aikaisemmissa opinnoissasi tekemääsi ammattiteologian portfoliosta. Täydennä tätä esimerkiksi seuraavilla näkökulmilla:
Katso, mitä olet kirjoittanut opintojesi aikaisemmissa vaiheissa omasta nuorisotyön, diakonian tai varhaiskasvatuksen teologiastasi. Mitä nyt ajattelet kirjoittamastasi - mikä on muuttunut ja mikä on pysynyt samana? Arvioi oman hengellisen työntekijän identiteettisi tähänastista kehittymistä. Reflektoi ajatuksiasi seurakuntavirkojen ydinosaamiskuvausten sekä muun kirjallisuuden pohjalta. Pohdi,mitä diakonaattiuudistus merkitsisi omassa työssäsi.Mieti virkateologiaa vihkimyksen näkökulmasta ja reflektoi virkaan vihkimiseen liittyviä ajatuksiasi - mitä virkaan vihkiminen tuo/toisi lisää virkaasi ja siihen liittyviin merkityksiin?
Jakson päätöksenä on seminaaripäivä, jossa keskustellaan molemmista oppimistehtävistä. Opiskelijat ja opiskelijaryhmät esittelevät ja keskustelevat oppimistehtävistä ja havainnoistaan.
•Arvioikaa, miten seurakunta on kohdannut uudet haasteet, mihin se ei näytä kiinnittävän huomiota ja mihin se painottaa toimintansa, miksi?
•Arvioikaa virkateologian vaikutusta omaan teologiseen näkemykseenne diakoniasta, nuorisotyöstä tai varhaiskasvatuksesta.
Pohtikaa, millä tavalla virkateologia liittyy seurakuntatyön kehittämiseen, perustelkaa näkemyksenne. Käytä esseessäsi apuna jakson kirjallisuutta, johon viittaat Diakin ohjeiden mukaisesti.
Esseen pituus 5-6 sivua
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Seminaari voidaan järjestää oske-pajassa, yhteisöpajassa tai seurakunnassa. Erityisesti sellainen seurakunta, johon tehtävässä 1 on paneuduttu, soveltuu hyvin seminaaripaikaksi.
Kansainvälisyys
Edeltävät opinnot virkateologiasta ja seurakuntatyön kehittämisestä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun mukaan
Lisätiedot
AHOT
Portfolio, josta ilmenevät:
•seurakunnan strategia ja toiminnan kehittäminen, vastikään suoritettu vastaava työskentely
•virkateologia: vastikään suoritetut opinnot, jotka kattavat saman sisällön