Siirry suoraan sisältöön

LUO01MK18POR Luovuus voimavarana (4op)

Toteutuksen tunnus: LUO0104A15S-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.09.2017 - 10.09.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
15.01.2018 - 25.05.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Pori
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Eila Sainio
Ilona Kontinen
Vastuuopettaja
Ilona Kontinen
Ajoitusryhmät
Ryhmä 1 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmä 2 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
F44sos
F44sos
F44sosd
F44sosd
Pienryhmät
Ryhmä 1
Ryhmä 2
Opintojakso
LUO0104A15S

Toteutukselle LUO01MK18POR Luovuus voimavarana LUO0104A15S-3007 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa tunnistaa oman luovuutensa ja voimavaransa sosiaali- ja kirkon alan työssä
- tietää luovia taidelähtöisiä ja toiminnallisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä

Sisältö

- luovan ja taidelähtöisen työskentelyn lähtökohdat
- taidelähtöiset menetelmät
- oman toimijuuden tarkastelu

Oppimateriaalit

Yksi seuraavista
-Känkänen, P. (2013). Taidelähtöiset menetelmät lastensuojelussa: Kohti tilaa ja kokemuksia. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
-Jansson, S., & Rantala, P. (2013). Taiteesta toiseen: Taidelähtöisten menetelmien vaikutuksia. Rovaniemi: Lapin yliopisto.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
-Rusanen, S., Kuusela, M., Rantakorpi, K. & Torkki, K.(2014). Musta tuntuu punaiselta: Kuvataiteellinen toiminta varhaisiässä. Helsinki: Lasten keskus : Kirjapaja.
Saatavuus Diakin kirjastossa

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija:
-saa valmiuksia hyödyntää luovuuttaan ja voimavarojaan asiakastyössä
-osaa tukea ihmisen sosiaalista toimijuutta
1. Lähiopetus: orientaatio opintojaksoon ja johdantoluento menetelmiin sekä ohjaustoimintaan ja sen etiikkaan
2. Lähiopetus: Toiminnallisten menetelmien työpajat. Työpajoissa toteutetaan erilaisia toiminnallisia harjoituksia ja kokeillaan esim.prosessidraamaa.
3. Verkko-opetus: Taidelähtöinen työpajatyöskentely, joka toteutuu verkko-ohjattuna itsenäisenä työskentelynä. Opiskelija osallistuu kahteen valinnaiseen työpajaan itsenäisesti ja jakaa työskentelynsä tulokset verkossa, jonka jälkeen käydään yhteinen verkkokeskustelu.
4. Lähiopetus: Opintojakson kokoava päätös, toteutetaan opittuja menetelmiä soveltaen.
Opintosuorituksen kuvaus
Opiskelija saa teoreettisen tiedon perusteella käsityksen taidelähtöisten menetelmien peruslähtökohdista.
Oma työpajakokeilu sekä toiminnallisten menetelmien harjoitukset antavat mahdollisuuden ymmärtää omaa luovuutta ja reflektoida sitä. Suoritetaan osallistumalla lähiopetukseen sekä työpajatyöskentelyyn

Kansainvälisyys

Ei edellytä aiemmin hankittua osaamista.

Lisätiedot

Työpajojen tarkennetut ohjeet Fronter-huoneessa.
AHOT
DIAK:in ohjeistuksen mukaan

Siirry alkuun