LUO01MK18POR Luovuus voimavarana (4op)
Toteutuksen tunnus: LUO0104A15S-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.09.2017 - 10.09.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 15.01.2018 - 25.05.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Pori
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Opettajat
- Eila Sainio
- Ilona Kontinen
- Vastuuopettaja
- Ilona Kontinen
- Ajoitusryhmät
- Ryhmä 1 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmä 2 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
F44sosF44sos
-
F44sosdF44sosd
- Pienryhmät
- Ryhmä 1
- Ryhmä 2
- Opintojakso
- LUO0104A15S
Toteutukselle LUO01MK18POR Luovuus voimavarana LUO0104A15S-3007 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa tunnistaa oman luovuutensa ja voimavaransa sosiaali- ja kirkon alan työssä
- tietää luovia taidelähtöisiä ja toiminnallisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
Sisältö
- luovan ja taidelähtöisen työskentelyn lähtökohdat
- taidelähtöiset menetelmät
- oman toimijuuden tarkastelu
Oppimateriaalit
Yksi seuraavista
-Känkänen, P. (2013). Taidelähtöiset menetelmät lastensuojelussa: Kohti tilaa ja kokemuksia. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
-Jansson, S., & Rantala, P. (2013). Taiteesta toiseen: Taidelähtöisten menetelmien vaikutuksia. Rovaniemi: Lapin yliopisto.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
-Rusanen, S., Kuusela, M., Rantakorpi, K. & Torkki, K.(2014). Musta tuntuu punaiselta: Kuvataiteellinen toiminta varhaisiässä. Helsinki: Lasten keskus : Kirjapaja.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija:
-saa valmiuksia hyödyntää luovuuttaan ja voimavarojaan asiakastyössä
-osaa tukea ihmisen sosiaalista toimijuutta
1. Lähiopetus: orientaatio opintojaksoon ja johdantoluento menetelmiin sekä ohjaustoimintaan ja sen etiikkaan
2. Lähiopetus: Toiminnallisten menetelmien työpajat. Työpajoissa toteutetaan erilaisia toiminnallisia harjoituksia ja kokeillaan esim.prosessidraamaa.
3. Verkko-opetus: Taidelähtöinen työpajatyöskentely, joka toteutuu verkko-ohjattuna itsenäisenä työskentelynä. Opiskelija osallistuu kahteen valinnaiseen työpajaan itsenäisesti ja jakaa työskentelynsä tulokset verkossa, jonka jälkeen käydään yhteinen verkkokeskustelu.
4. Lähiopetus: Opintojakson kokoava päätös, toteutetaan opittuja menetelmiä soveltaen.
Opintosuorituksen kuvaus
Opiskelija saa teoreettisen tiedon perusteella käsityksen taidelähtöisten menetelmien peruslähtökohdista.
Oma työpajakokeilu sekä toiminnallisten menetelmien harjoitukset antavat mahdollisuuden ymmärtää omaa luovuutta ja reflektoida sitä. Suoritetaan osallistumalla lähiopetukseen sekä työpajatyöskentelyyn
Kansainvälisyys
Ei edellytä aiemmin hankittua osaamista.
Lisätiedot
Työpajojen tarkennetut ohjeet Fronter-huoneessa.
AHOT
DIAK:in ohjeistuksen mukaan