MON01VK18DIAK Kulttuurien välinen ohjaus ja neuvonta (5op)
Toteutuksen tunnus: MON0105A15S-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.09.2017 - 10.09.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 19.02.2018 - 23.03.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Helsinki
- Pori
- Oulu
- Pieksämäki
- Diakin yhteinen toteutus
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Marjaana Karhia
- Eija Pehkonen
- Hanna Lamberg
- Ryhmät
-
A41sosnA41sosn
-
A41sosdA41sosd
-
A41sosA41sos
-
E41sosE41sos
-
E41sosdE41sosd
- Opintojakso
- MON0105A15S
Toteutukselle MON01VK18DIAK Kulttuurien välinen ohjaus ja neuvonta MON0105A15S-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa tehdä kulttuurien välistä ohjaus- ja neuvontatyötä
- syventää ja kehittää kulttuurisensitiivistä ammatillista työotetta
- tuntee erilaisia vähemmistöjä ja osaa työskennellä kulttuurisesti erilaisten ihmisten kanssa
- osaa edistää kulttuurien ja uskontojen välistä vuoropuhelua asiakastyössä
- tuntee kulttuuri- ja uskontolukutaidon perusperiaatteet
- osaa analysoida ja kehittää kulttuurien välistä ohjaus- ja neuvontatyötä
Sisältö
- kulttuurien välinen ohjaus- ja neuvonta
- kulttuurisensitiivinen ammatillinen työote
- vähemmistöt ja työskentely kulttuurisesti erilaisten ihmisten kanssa
- kulttuurien ja uskontojen välinen vuoropuhelu
- kulttuuri- ja uskontolukutaidon perusperiaatteet
- kulttuurien välinen ohjaus- ja neuvontatyö
Oppimateriaalit
•Huttunen, H. ym.(2014). Oikeilla neuvoilla oikeaan paikkaan: Suosituksia ja hyviä käytäntöjä maahanmuuttajien neuvonnan kehittämiseen. Helsinki: Työ- ja elinkeinoministeriö.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
•Korhonen, V., & Puukari, S.(toim.) (2013). Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. Jyväskylä: PS-kustannus.(soveltuvin osin)
Saatavuus Diakin kirjastossa
•Ajankohtainen tutkimustieto (teos tai artikkeleita)
•Muu suoritettava kirjallisuus liittyy valittuun asiakasryhmään ja työyhteisössä tehtävään työhön
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
-osallisuus, yhdenvertaisuus ja integraatio asiakkaan elämässä sekä työyhteisön toiminnassa
-kulttuurisensitiivinen vertaisohjaus ja mentorointi
-e-palveluiden soveltaminen ohjaus- ja neuvontatyössä
-kulttuurien välinen viestintä
Opintosuorituksen kuvaus
Oppimistehtävä: (ryhmätehtävä)
luennot/videotallenteet ja muu oppimistehtävää tukeva lähdemateriaali:
-kulttuurisensitiivisyys
-ohjaus ja neuvonta
-vähemmistöt (esim. romanikulttuuri)
-ohjauksen ja neuvonnan menetelmät ja niiden soveltaminen asiakkaan elämäntilanteeseen
-uskontodialogi
-kulttuuri- ja uskontolukutaito
oppimistehtävä: asiakastyö ja työyhteisössä tehtävä työ (varhaiskasvatus, perhetyö, lastensuojelu, nuorisotyö, koulun sosiaalityö, vammaisuus, mielenterveys, vanhuus) ja seminaari, jonka tuotokset opiskelijat kokoavat ryhmä e-portfolioksi yhteistyössä asiantuntijoiden ja työntekijöiden kanssa
reflektio
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
TKI & OSKE: haastattelu, ohjaus ja neuvontatyötä tekevät työyhteisöt sekä työyhteisöissä tehtävä ohjaus ja neuvontatyö asiakkaiden kanssa
OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa toteutusuunnitelmassa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat
Kansainvälisyys
Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
essee (yksilötehtävä)
Esitietovaatimukset
Moninaisuus ja monikulttuurisuus -opinnot (5 op) suoritettu tai vastaavat opinnot.
Lisätiedot
AHOT
muualla suoritetut vastaavat opinnot
ohjaus ja neuvontatyö vähemmistöjen kanssa tehtävässä työssä
AHOT hakemukset lehtori Ulla Siirto