VAR02MK18PMK Erityisvarhaiskasvatus (5op)
Toteutuksen tunnus: VAR0205A15S-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.09.2017 - 10.09.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 16.03.2018 - 11.05.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Pieksämäki
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Satu Keisala
- Inga Klen
- Pirkko Kärkkäinen
- Marjaana Marttila
- Ryhmät
-
E41sosE41sos
- Opintojakso
- VAR0205A15S
Toteutukselle VAR02MK18PMK Erityisvarhaiskasvatus VAR0205A15S-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää havainnointi- ja dokumentointimenetelmiä
- osaa tukea ja ohjata lasta yhdessä perheen kanssa kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa lapsen kehitystasoa vastaten ja sitä vahvistaen
- tietää ja osaa soveltaa yleisen, tehostetun sekä erityisen tuen tukitoimia ja pedagogisia järjestelyitä
- osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen häiriöitä sekä osaa varhaisen puuttumisen käytäntöjä
- tuntee lasten mielenterveystyön perusteet
Sisältö
- varhaiskasvatuksessa käytettävät havainnointi- ja dokumentointimenetelmät
- lapsen tukemisen ja ohjaamisen menetelmät
- yleisen, tehostetun sekä erityisen tuen tukitoimet ja pedagogiset järjestelyt
- kasvun ja kehityksen häiriöt ja varhainen puuttuminen
- lasten mielenterveystyön perusteet
Oppimateriaalit
Dialogitentti/paritentti:
Sajaniemi, N., Suhonen, E., Nislin, M. & Mäkelä, J. (2015.) Stressin säätely. Kehityksen, vuorovaikutuksen ja oppimisen ydin.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Havainnointitehtävässä tulee käyttää lähdettä:
•Aaltonen, R.; Lehtinen, T.; Leppänen, K.; Peltonen, T.; Tarvo, M.-T.; Tuunainen P. & Viherä-Toivanen, A. (2008). Havainnointi ja pedagoginen tuki 3-5 -vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksessa. (Helsingin kaupungin sosiaalivirasto, Oppaita ja työkirjoja 2008:3). Helsinki: Helsingin kaupungin sosiaalivirasto.
http://www.socca.fi/files/486/Havainnointi_pedagoginen_tuki_varhaiskasvatuksessa_2008.pdf
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
-lapsihavainnoinnin toteuttaminen autenttisessa varhaiskasvatusympäristössä sekä
-erityisvarhaiskasvatuksen teoriaan ja käytäntöihin perehtyminen dialogissa vertaisoppijoiden kanssa
YDINSISÄLLÖT
-varhaiskasvatuksessa käytettävät havainnointi- ja dokumentointimenetelmät
-lapsen tukemisen ja ohjaaminen ja sen menetelmät
-yleisen, tehostetun sekä erityisen tuen tukitoimet ja pedagogiset järjestelyt
-kasvun ja kehityksen häiriöt ja varhainen puuttuminen
-lasten mielenterveystyön perusteet
Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakso etenee prosessimaisesti koostuen seuraavista osioista:
-Opiskelijat tenttivät opintojakson alussa dialogitenttinä/paritenttinä (3 op) sovitun materiaalin.
-Johdantoluennot keskeisistä sisältöalueista. Vierailuluento lasten mielenterveyden tukemisesta.
-Opiskelija tekee lapsihavainnointitehtävän (2 op)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Havainnointitehtävä tehdään autenttisessa varhaiskasvatusympäristössä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttiajankohta ilmoitetaan lukujärjestyksessä. Dialogitentin osalta tenttikysymykset annetaan opiskelijoille tiedoksi VAR II opintojen alussa.
Diakin yleiset tenttipäivät ovat käytössä ensimmäisen tenttikerran jälkeen.
Esitietovaatimukset
Edellytetään Auttamistyö ja palvelujärjestelmät ja Osallisuus ja ohjaus temaattisten kokonaisuuksien suorittamista sekä Varhaiskasvatuksen perusteet 5op suorittamista tai vastaava osaamista.
Voidaan suorittaa avoimessa amk:ssa. Edellytetään avoimen amk opiskelijoille suunnatun oppimisen välineet kokonaisuuden suorittamista tai vastaavan kirjallisen ja suullisen tuottamisen osaamista.
Lisätiedot
AHOT toteutetaan DIAKin yhteisten ohjeistusten mukaisesti.
Edellytetään Auttamistyö ja palvelujärjestelmät ja Osallisuus ja ohjaus temaattisten kokonaisuuksien suorittamista sekä Varhaiskasvatuksen perusteet 5op suorittamista tai vastaava osaamista.
Voidaan suorittaa avoimessa amk:ssa. Edellytetään avoimen amk opiskelijoille suunnatun oppimisen välineet kokonaisuuden suorittamista tai vastaavan kirjallisen ja suullisen tuottamisen osaamista.