KOU02IMK18HKI Kouluikäisen ja nuoren terveyden edistäminen (2op)
Toteutuksen tunnus: KOU0202A15S-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.09.2017 - 10.09.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 19.03.2018 - 13.04.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
Toteutukselle KOU02IMK18HKI Kouluikäisen ja nuoren terveyden edistäminen KOU0202A15S-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa tukea ja ohjata kouluikäistä ja nuorta osallisuutta vahvistavilla terveyden edistämisen menetelmillä
- osaa kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä
- osaa arvioida ja ehkäistä kouluikäisten ja nuorten terveyserojen ja syrjäytymisen syitä ja puuttua niihin
- osaa soveltaa erilaisia yksilöiden ja yhteisöjen ohjauksen ja tukemisen menetelmiä vaihtelevissa toimintaympäristöissä, myös sosiaalisessa mediassa
Sisältö
- promotiivinen ja preventiivinen yksilöiden ja yhteisöjen terveyden edistäminen
- ikäryhmä- ja yhteisökohtainen hyvinvointitieto
- voimavaroja tukevat ja toiminnalliset työmenetelmät erilaisissa toimintaympäristöissä
- omahoidon tukeminen ja jatkohoitoon ohjaaminen
- turvallinen ja terveellinen koulu- ja opiskeluyhteisö ja -ympäristö
Oppimateriaalit
Asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta. (Sosiaali ja terveysministeriön selvityksiä 2008:37) Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504222997
-Kouluterveyskysely, Amisbarometri sekä lasten ja nuorten terveystapatutkimukset
-Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Tapaturmat. Saatavilla https://www.thl.fi/fi/web/tapaturmat
-TEKO. Terve koululainen. Saatavilla http://www.tervekoululainen.fi/etusivu
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija osaa tukea koululaista ja nuorta sekä tämän perhettä terveellisten elintapojen edistämisessä sekä arvioida terveyserojen ja syrjäytymisen syitä. (Koululaisten ja nuorten terveystottumukset, terveyden voimavarat ja suojaavat tekijät, keskeisimmät terveyshaasteet)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä koululaisen ja nuoren sekä kouluyhteisön terveyden edistämisen promotiivisia ja preventiivisiä menetelmiä (yksilö, ryhmä, verkkoympäristö) sekä hyödyntää hyvinvointitietoa toimintansa tukena (kansallinen ja kansainvälinen tutkimustieto).
Opiskelija oppii havainnoimaan ja edistämään terveellistä ja turvallista opiskelu- ja oppimisympäristöä. (Päivittäinen toiminta, terveydellisten olojen valvonta)
Opintosuorituksen kuvaus
-Luennot
-Itsenäinen opiskelu kouluikäisten ja nuorten tapaturmat
-Itsenäinen- ja ryhmätyöskentely koululaisten ja nuorten terveystottumukset ja keskeisimmät terveyshaasteet
-Seminaarityöskentely terveystottumuksista
-Kirjallinen tehtävä seminaariaiheesta
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Osa sisältöjen opiskelusta toteutuu vaihtelevissa työelämän oppimisympäristöissä.
Kansainvälisyys
Neljä ensimmäistä temanttista kokonaisuutta suoritettu
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Portfolio kaikista seminaariesitysten aihealueista.
Esitietovaatimukset
Neljä ensimmäistä temanttista kokonaisuutta suoritettu
Lisätiedot
AHOT
Opistotason terveydenhoitajat voivat hakea ahotointia portfolion avulla