Siirry suoraan sisältöön

TKI02MK18HKI Aineistot ja analyysimenetelmät (5op)

Toteutuksen tunnus: TKI0205Y15S-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.09.2017 - 10.09.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2018 - 31.07.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaali - ja terveysala, ylempi amk
Opettajat
Titta Riihimäki
Susanna Hyväri
Mikko Malkavaara
Arja Suikkala
Ryhmät
Y43sosay
Y43sosay
Y43tersy
Y43tersy
Opintojakso
TKI0205Y15S

Toteutukselle TKI02MK18HKI Aineistot ja analyysimenetelmät TKI0205Y15S-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- Soveltaa aineiston analyysimenetelmiä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
- Toteuttaa ja arvioida työelämälähtöisesti tutkimus- ja kehittämishankkeita
- Kriittisesti eritellä ja arvioida aineiston luotettavuuteen ja eettisyyteen vaikuttavia tekijöitä
- Esittää luotettavasti tutkimus- ja kehittämishankkeiden tuloksia

Sisältö

- Aineistojen analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen
- Tutkimus- ja kehittämistyön eettisyyden arviointi
- Aineistojen luotettavuuden arviointi
- Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeen raportointi

Oppimateriaalit

Analyysimenetelmistä ja luotettavuudesta katso TKI01:n kirjallisuusluettelo.
Lisäksi tutkimusetiikan kirjallisuutta:
Clarkeburn, H.& Mustajoki, A. (2007).Tutkijan arkipäivän etiikka.Tampere: Vastapaino.
Hallamaa, J., Launis, V., Lötjönen, S. & Sorvali, I. (toim.) (2006). Etiikkaa ihmistieteille. Helsinki: STKS.
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa (HTK-ohje 2012).http://www.tenk.fi/fi/htk-ohje
Kuula, A., (2011) Tutkimusetiikka. Aineistojen hankinta, käyttö ja säilytys. Tampere: Vastapaino.
Lagström, H., Pösö, T., Rutanen, N.& Vehkalahti, K. (toim.) (2010). Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka. Helsinki: Nuorisotutkimusseura, Nuorisotutkimusverkosto.
Mäkelä, K. & Stenius, K. (2007). Ethical control of social and behavioral research in Finland. Helsinki: Stakes.
Pohjola, A. (toim.) (2003). Eettisesti kestävä sosiaalitutkimus. Rovaniemi : Lapin yliopisto.

Opetusmenetelmät

Opintokokonaisuus rakentuu kahdesta lähiopetuspäivästä ja kaksiosaisesta (A+B) oppimistehtävästä. Se liittyy läheisesti myös opinnäytetyöprosessiin.
1. lähipäivä: Teema: Aineiston analyysImenetelmät
Lähipäivässä keskitytään aineiston analyysimenetelmiin. Siihen valmistaudutaan tekemällä oppimistehtävän osio A. Sitä ei palauteta etukäteen palautuskansioon, mutta tiedoston tulee olla opiskelijan käytettävissä lähipäivänä:
OSA A: Kuvaa opinnäytetyössäsi käytettävää aineiston analyysimenetelmää kirjallisuuden ja esimerkkien avulla. Kerro tehtävässäsi miksi ja miten päädyit juuri kyseiseen menetelmään ja miten, aivan konkreettisesti, tulet analyysimenetelmää käyttämään opinnäytetyössäsi. Menetelmän esittelyssä sinun tulee käyttää vähintään kolmea menetelmäkirjaa, joista yhden tulee olla vieraskielinen. Osan A laajuus 3-4 sivua.
2. lähipäivä: Teema: Tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
Lähipäivässä keskitytään opinnäytetyön prosessin (tiedonhankinta, analyysi ja tulosten esittäminen) luotettavuuden ja eettisyyden arviointiin. Siihen valmistaudutaan tekemällä oppimistehtävän osio B. Sitä ei palauteta etukäteen palautuskansioon, mutta tiedoston tulee olla opiskelijan käytettävissä lähipäivänä:
OSA B: Kuvaa opinnäytetyösi eettisyys- ja luotettavuusnäkökulmia. Pohdi, millaisia eettisyyteen ja luotettavuuteen liittyviä seikkoja kohtaat aineiston analyysissä ja tulosten julkistamisessa. Käytä pohdinnassasi vähintään kolmea metodilähdettä. Osan B laajuus 3-4 sivua.
Tehtävän kokoaminen:
Liitä osa A ja osa B yhdeksi kokonaisuudeksi ja tee dokumentille kansilehti, sisällysluettelo ja yksi molemmille tehtäville yhteinen lähdeluettelo. Merkitse lähteet Diakin ohjeiden mukaisesti APA 6-tyyliä käyttäen.
Tehtävän tavoitepituus on enintään 7 tekstisivua, joiden ulkopuolelle jäävät siis kansilehti, sisällysluettelo ja lähdeluettelo.
Voit laatia tehtäväsi siitä näkökulmasta, että voit hyödyntää sitä soveltuvin osin osana opinnäytetyötäsi. Oppimistehtävän voi tehdä parina tai pienessä ryhmässä, joka on sama kuin opinnäytetyön tekijäpari/ryhmä.

Siirry alkuun