Siirry suoraan sisältöön

YHT1PS18HKI (SHD, TH) Sosiaali-, terveys- ja kirkonalan etiikka ja ammatillisuus (4op)

Toteutuksen tunnus: YHT1004A15S-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2017 - 31.07.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.08.2018 - 21.12.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Katri Huovinen
Sanna-Maija Kohonen
Pia Tauriainen
Ryhmät
A45shd
A45shd
A45th
A45th
Opintojakso
YHT1004A15S

Toteutukselle YHT1PS18HKI (SHD, TH) Sosiaali-, terveys- ja kirkonalan etiikka ja ammatillisuus YHT1004A15S-3013 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu terveysalanopintojen aloitusvaiheessa

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa jäsentää ammatillisuuden monitieteelliset lähtökohdat ja tulevaisuuden muutoshaasteet
- tietää oman alan historian ja keskeiset käsitteet
- osaa analysoida eettisen toimintansa taustalla olevia ihmiskäsityksiä ja arvoja
- osaa jäsentää asiakkaan / potilaan asemaa ja oikeuksia sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmissä
- tietää Diakin arvopohjan ja perustehtävän koulutusjärjestelmässä
- osaa käyttää kirjallista viestintää opiskelussa

Sisältö

- keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja keskeiset käsitteet
- ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
- ammattialojen yhteiset eettiset lähtökohdat, Diakin arvopohja
- asiakkaan/potilaan oikeudet ja asema palvelujärjestelmissä
- opiskelussa tarvittava kirjallinen viestintä

Oppimateriaalit

MATERIAALI KERROTTUNA SEURAAVASSA LINKISSÄ: https://libguides.diak.fi/peppi/yht1
KAIKILLE YHTEINEN MATERIAALI
- Lähiopetuksen materiaali
- Jokin seuraavista (1-3):
1. Juujärvi, S., Myyry, L., & Pesso, K. (2007). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. (Sivut 7 - 102, 131 - 266). Helsinki: Tammi.
2. Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. (2003 tai uudempi). Etiikka hoitotyössä. (Luvut 3 - 6.) Helsinki: WSOY, Sanoma Pro.
3. Sarvimäki, A., Stenbock-Hult, B. & Nieminen, P. (2009). Hoitotyön etiikka. Helsinki: Edita.
L 785/1992. Laki potilaan asemasta ja oikeuksista. Saatavilla http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
L 812/2000 Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista. Saatavilla http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000812
Terveysala
- Sairaanhoitajaliitto (1996). Sairaanhoitajan eettiset ohjeet. Saatavilla http://www.sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-eettiset-ohjeet/
- Terveydenhoitajaliitto (2017). Terveydenhoitajan eettiset suositukset. https://www.terveydenhoitajaliitto.fi/files/317/Terveydenhoitajan_eettiset_suositukset_21.6.2017.pdf
- Terveysalan eettiset periaatteet (Etenen sivuilta näkökulmia terveysalan ajankohtaisiin kysymyksiin) https://etene.fi/documents/1429646/1559058/ETENE-julkaisuja+32+Sosiaali-+ja+terveysalan+eettinen+perusta.pdf/13c517e8-6644-4fa5-8c5f-193cfdce9841/ETENE-julkaisuja+32+Sosiaali-+ja+terveysalan+eettinen+perusta.pdf.pdf
- L 559/1994. Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä. Saatavilla www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559
- Eriksson, E., Korhonen, T., Merasto, M. & Moisio, E.-L. (2014). Sairaanhoitajan ammatillinen osaaminen. Saatavilla http://www.epressi.com/media/userfiles/15014/1442254031/loppuraportti-sairaanhoitajan-ammatillinen-osaaminen.pdf
Haarala, P. (2014) Terveydenhoitajan ammatillisen osaamisen kuvaus. -Terveydenhoitajakoulutuksesta valmistuvien osaamisalueet, tavoitteet ja keskeiset sisällöt. Saatavilla http://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/Sosiaali_ja_terveys/Terveydenhoitoty%C3%B6/Terveydenhoitajan_ammatillisen_osaamisen_kuvaus.pdf
Sairaanhoitaja-diakonissa-opiskelijat suorittavat lisäksi:
- Diakoniatyöntekijöiden liitto ja Diak (2016). Diakoniatyöntekijän eettiset ohjeet. Saatavilla https://www.dtl.fi/media/dtl_eettisetohjeet_2016.pdf
- Diakonian viranhaltijan ydinosaaminen (2010). Saatavilla sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/F69989152F5F3B0AC2257744002BF5ED/$FILE/diakonia_yo.pdf
Englanniksi

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Ydinsisällöt
-keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja keskeiset käsitteet
-ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
-ammattialojen yhteiset eettiset lähtökohdat, Diakin arvopohja
-asiakkaan/potilaan oikeudet ja asema palvelujärjestelmissä
-opiskelussa tarvittava kirjallinen viestintä
-Sosionomiopiskelija tuntee sosiaalialan ammatin taustalla olevan yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisen tietoperustan ja kirkonalan opiskelija diakonian ja kristillisen kasvatuksen ammatteihin liittyvän teologisen tietoperustan
-Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelija tuntee ammatin taustalla olevan hoitotieteen- ja muiden terveystieteiden tietoperustan ja kirkonalan opiskelija diakonian ja kristillisen kasvatuksen ammatteihin liittyvän teologisen tietoperustan
-Opiskelija osaa kuvata oman alan keskeiset historian vaiheet ja osaa käyttää oman alan keskeisiä käsitteitä.
-Opiskelija osaa eritellä yleisiä ja alan erityisiä eettisiä haasteita, esimerkiksi huono-osaisuutta, terveyseroja, haavoittuvuutta ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta.
-Opiskelija löytää esimerkkejä, miten erilaiset arvot ja Ihmiskäsitykset vaikuttavat hänen ammatillisen toimintansa taustalla.
-Opiskelija tuntee potilaan ja asiakkaan oikeuksia koskevan lainsäädännön sisällön ja velvoittavuuden omassa työssään
Opintosuorituksen kuvaus
Osasuoritus antaa perustan opiskelijan eettiselle- ja ammattieettiselle osaamiselle ja kasvulle, sekä alan historian, nykypäivän ja tulevaisuuden jäsentämiselle. Osasuorituksessa esille tulevat ilmiöt ja teemat laajenevat, syvenevät ja konkretisoituvat myöhempien opintojen teoria- ja harjoittelujaksojen aikana.
Osasuoritukseen kuuluu myös kirjallisen viestinnän opetus, josta saadut valmiudet konkretisoituvat kirjallisessa oppimistehtävässä ja vahvistuvat opintojen myöhemmissä kirjallisessa suorituksissa.
Lähijaksot ovat vuorovaikutteisia ja sisältävät erilaisia dialogeja, reflektioita, ryhmätyöskentelyjä ja ohjausta. Opiskelijoilta edellytetään aktiivista osallistumista lähijaksojen toimintaan. Etäjaksoilla opiskelijat työstävät oppimistehtäväänsä ja saavat siihen oppimisalustalla vertaisohjausta toisiltaan. Opiskelijat saavat ohjausta sekä ammattialan että suomenkielen opettajilta.
Opiskelijat kirjoittavat oppimistehtävänä ammatillisuutta ja etiikkaa käsittelevän lähteistetyn esseen.
Kirjoittamalla oppimistehtävää opiskelijat jäsentävät lukemaansa, poimivat siitä keskeiset näkökulmat sekä analysoivat ja pohtivat lukemaansa oman koulutusalansa näkökulmasta. Opiskelijat yhdistävät omia kokemuksiaan ja havaintojaan teoriatietoon.
Tehtävän avulla opiskelijat osoittavat Sosiaali-, terveys- ja kirkonalan ammatillisuus ja etiikka -osasuorituksen tavoitteiden ja sisällön mukaisen osaamisensa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

OSKE -toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa toteutussuunnitelmassa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tentti (Suoritettava materiaali)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen, osallistuu oman oppimistehtävän ohjaukseen, perehtyy itsenäisesti opiskelumateriaaliin ja työstää kirjallista oppimistehtävää.

Esitietovaatimukset

Opintojakso ei edellytä aiempia opintoja.

Lisätiedot

Opintojakso ei edellytä aiempia opintoja.
Osa opetuksesta voidaan toteuttaa suurryhmissä.
AHOT: Toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käytävän HOPS-keskustelun mukaisesti.

Siirry alkuun