DKT22IMS18HKI (TERV) Reformaation sisältö ja luterilaisen kirkon oppi (2op)
Toteutuksen tunnus: DKT2202A15S-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2018 - 18.03.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.10.2018 - 19.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
Toteutukselle DKT22IMS18HKI (TERV) Reformaation sisältö ja luterilaisen kirkon oppi DKT2202A15S-3005 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa jäsentää keskiajan ja reformaation historiaa ja teologiaa sekä analysoida niiden merkitystä kristinuskon muotoutumisessa
- tuntee luterilaisen teologian keskeiset piirteet ja osaa jäsentää kirkon diakonia- ja kasvatustyötä niiden avulla
Sisältö
- myöhäiskeskiajan ja reformaatioajan kristikunnan keskeiset kysymykset
- luterilaisen kirkon tunnustus ja oppi ja näiden vaikutus diakonian sekä kristillisen kasvatuksen teologiaan ja historiaan
Oppimateriaalit
KESKEN TARKENTUU!
Arffman, K. (2004). Kristinuskon historia. Helsinki: Edita. s.70-171.
Saatavuus Diakin kirjastossa.
Joko Pihkala, J. (2009). Uskoa tiedosta ja tietoa uskosta: Johdatus dogmatiikkaan. Helsinki: Edita.s. 190-254.
Tai McGrath, A. (2012) Kristillisen uskon perusteet. Johdatus teologiaan. Helsinki: Kirjapaja. s. 45-48, 65-100, 491-516, 531-544, 566-597.
Saatavuus Diakin kirjastossa.
TAI Gassmann Hendrix: Johdatus luterilaiseen tunnustukseen: sivut?
Otteita seuraavista Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuskirjoista: Augsburgin tunnustus (CA), Lutherin Iso ja Vähä Katekismus. www.evl.fi/tunnustuskirjat. Saatavuus Diakin kirjastossa.
Katekismus. Suomen Evankelis-luterilaisen kirkon kristinoppi. Hyväksytty kirkolliskokouksessa vuonna 1999. Helsinki: Edita.
Opetusmenetelmät
Tarkennetut tavoite- ja sisältökuvaus
-Opiskelija hahmottaa keskiajan ja reformaatiokauden merkityksen kristinuskon muotoutumisessa
-Opiskelija saa yleiskuvan Lutherin ja muiden reformaattoreiden ajattelusta, keskeisten luterilaisten tunnustuskirjojen sisällöstä ja luterilaisen opin myöhemmästä kehityksestä.
-Opiskelija tunnistaa luterilaisen uskon ja tunnustuksen ominaispiirteet kirkon kasvatus- ja diakoniatyössä.
Oppimismenetelmät: luento-opetus ja kirjatentti
Luento-opetuksen sisällä voidaan toteuttaa pienimuotoisia ryhmätehtäviä, joihin ei kuitenkaan sisälly arvioitavaa kirjallista tuotosta.
Kotitentti
Tentittävät teokset ks. Oppimateriaali alla.
Tentti voidaan toteuttaa joko pitkäkestoisena kotitenttinä tai ryhmä/akvaariotenttinä. Kotitentissä tenttikirjoja ja muuta aineistoa voi vapaasti käyttää.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
KESKEN TARKENTUU!
Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun mukaan.
Keskeinen vaihtoehtoinen suoritustapa on
Tentti
Tentittävät teokset
•Arffman, Kaarlo (2009): Kristinuskon historia, Helsinki: Edita. S. 70-171.
•Pihkala, Juha (2009): Uskoa tiedosta ja tietoa uskosta. Johdatus dogmatiikkaan. Helsinki: Edita. S. 190-254.
•Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuskirjoista Augsburgin tunnustus (CA) ja Lutherin Iso ja Vähä Katekismus www.evl.fi/tunnustuskirjat.
Lisätiedot
AHOT
Yliopistolliset teologian perusopinnot (kirkkohistoria ja dogmatiikka)