Siirry suoraan sisältöön

DKT22IMS18HKI (TERV) Reformaation sisältö ja luterilaisen kirkon oppi (2op)

Toteutuksen tunnus: DKT2202A15S-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2018 - 18.03.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.10.2018 - 19.12.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Helena Kauppila
Ryhmät
A42shd
A42shd
Opintojakso
DKT2202A15S

Toteutukselle DKT22IMS18HKI (TERV) Reformaation sisältö ja luterilaisen kirkon oppi DKT2202A15S-3005 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa jäsentää keskiajan ja reformaation historiaa ja teologiaa sekä analysoida niiden merkitystä kristinuskon muotoutumisessa
- tuntee luterilaisen teologian keskeiset piirteet ja osaa jäsentää kirkon diakonia- ja kasvatustyötä niiden avulla

Sisältö

- myöhäiskeskiajan ja reformaatioajan kristikunnan keskeiset kysymykset
- luterilaisen kirkon tunnustus ja oppi ja näiden vaikutus diakonian sekä kristillisen kasvatuksen teologiaan ja historiaan

Oppimateriaalit

KESKEN TARKENTUU!
Arffman, K. (2004). Kristinuskon historia. Helsinki: Edita. s.70-171.
Saatavuus Diakin kirjastossa.
Joko Pihkala, J. (2009). Uskoa tiedosta ja tietoa uskosta: Johdatus dogmatiikkaan. Helsinki: Edita.s. 190-254.
Tai McGrath, A. (2012) Kristillisen uskon perusteet. Johdatus teologiaan. Helsinki: Kirjapaja. s. 45-48, 65-100, 491-516, 531-544, 566-597.
Saatavuus Diakin kirjastossa.
TAI Gassmann Hendrix: Johdatus luterilaiseen tunnustukseen: sivut?
Otteita seuraavista Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuskirjoista: Augsburgin tunnustus (CA), Lutherin Iso ja Vähä Katekismus. www.evl.fi/tunnustuskirjat. Saatavuus Diakin kirjastossa.
Katekismus. Suomen Evankelis-luterilaisen kirkon kristinoppi. Hyväksytty kirkolliskokouksessa vuonna 1999. Helsinki: Edita.

Opetusmenetelmät

Tarkennetut tavoite- ja sisältökuvaus
-Opiskelija hahmottaa keskiajan ja reformaatiokauden merkityksen kristinuskon muotoutumisessa
-Opiskelija saa yleiskuvan Lutherin ja muiden reformaattoreiden ajattelusta, keskeisten luterilaisten tunnustuskirjojen sisällöstä ja luterilaisen opin myöhemmästä kehityksestä.
-Opiskelija tunnistaa luterilaisen uskon ja tunnustuksen ominaispiirteet kirkon kasvatus- ja diakoniatyössä.
Oppimismenetelmät: luento-opetus ja kirjatentti
Luento-opetuksen sisällä voidaan toteuttaa pienimuotoisia ryhmätehtäviä, joihin ei kuitenkaan sisälly arvioitavaa kirjallista tuotosta.
Kotitentti
Tentittävät teokset ks. Oppimateriaali alla.
Tentti voidaan toteuttaa joko pitkäkestoisena kotitenttinä tai ryhmä/akvaariotenttinä. Kotitentissä tenttikirjoja ja muuta aineistoa voi vapaasti käyttää.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

KESKEN TARKENTUU!
Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun mukaan.
Keskeinen vaihtoehtoinen suoritustapa on
Tentti
Tentittävät teokset
•Arffman, Kaarlo (2009): Kristinuskon historia, Helsinki: Edita. S. 70-171.
•Pihkala, Juha (2009): Uskoa tiedosta ja tietoa uskosta. Johdatus dogmatiikkaan. Helsinki: Edita. S. 190-254.
•Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuskirjoista Augsburgin tunnustus (CA) ja Lutherin Iso ja Vähä Katekismus www.evl.fi/tunnustuskirjat.

Lisätiedot

AHOT
Yliopistolliset teologian perusopinnot (kirkkohistoria ja dogmatiikka)

Siirry alkuun