Siirry suoraan sisältöön

KNA01MS18HKI Nuorisotyön teologia ja kirkon kasvatustoiminta (3op)

Toteutuksen tunnus: KNA0103A15S-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2018 - 18.03.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.09.2018 - 14.12.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Tiina Häkkinen
Ryhmät
A42sosn
A42sosn
Opintojakso
KNA0103A15S

Toteutukselle KNA01MS18HKI Nuorisotyön teologia ja kirkon kasvatustoiminta KNA0103A15S-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee kirkon kasvatustoiminnan tavoitteet, organisoitumisen ja työtavat
- osaa jäsentää työn teologisia ja pedagogisia perusteita ja muodostaa omaa nuorisotyönteologiaansa
- tietää yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja osaa toimia nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen asiantuntijana monialaisissa verkostoissa

Sisältö

- kirkon kasvatustoiminta
- kirkon nuorisotyön teologia
- yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja monialaiset verkostot

Oppimateriaalit

Oppimistehtävässä ja verkkokeskustelussa hyödynnettävä lähdemateriaali:
KNA-jakson luentomateriaalit
Luentotallenteet:
Isostoiminnan pedagogiikka ja teologia (Jouko Porkka ja Päivi Sutinen)
Muu lähdemateriaali:
- Halme Lasse. 2008. Uskonto ja kasvatus vuorovaikutuksessa. Helsinki: LK-Kirjat (s. 1- 66 ja 123 - 218)
- Porkka Jouko (toim.) 2008. Johdatus kristilliseen kasvatukseen. Helsinki: LK-Kirjat (s. 15 - 93)
- Lapset seurakuntalaisina. 2013. Kirkkohallitus 2013:1
- Nuoret seurakuntalaisina. 2012. Kirkkohallitus 2012:6
- Tytöt ja pojat seurakuntalaisina. 2012. Kirkkohallitus 2012:5
- Suuri Ihme - Rippikoulusuunnitelma 2017. Elämää Jumalan kasvojen edessä. Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja. Kirkko ja toiminta. 2017:60
- Isoja Ihmeitä. Isostoiminnan linjaus 2016. Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja. Kirkon kasvatus ja perheasiat. 2016:43.
- Nuorisolaki
- Kumppanuuden korit
- Häkkinen Tiina. 2016: Kun Paulo Freire ja Fredrik Modèus tulevat nuorteniltaan. Teoksessa Gothóni Raili, Malkavaara Mikko & Valtonen Minna (toim.) Muutosvoimaa - tutkielmia Diakista ja teologiasta. Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu, puheenvuoroja 3.

Opetusmenetelmät

Tavoitteet:
Opiskelija:
- tuntee kirkon kasvatustoiminnan tavoitteet, organisoitumisen ja työtavat
- tuntee työn teologisia ja pedagogisia perusteita ja muodostaa omaa nuorisotyön teologiaansa
- tietää yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja osaa toimia nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen asiantuntijana monialaisissa verkostoissa
Ydinsisällöt
- kirkon kasvatustoiminta
- kirkon nuorisotyön teologia
- yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja monialaiset verkostot
Osasuorituksen sisältökuvaus:
Suoritus koostuu lähiopetukseen ja verkkokeskusteluun osallistumisesta sekä oppimistehtävän hyväksytystä suorittamisesta. HUOM! Lähiopetuksen poissaolot korvattava.
Lähiopetuksessa käsitellään nuorisotyön ja kasvatustoiminnan tehtävää, tavoitteita ja organisoitumista kirkon, hiippakuntien ja seurakuntien sekä järjestöjen tasolla. Näiden lisäksi käsitellään nuorisotyön teologiaa ja pedagogiikkaa.
Oppimistehtävässä ja verkkokeskustelussa hyödynnetään luentotallenteita ja muita materiaaleja ja paneudutaan omaan teologiseen ja pedagogiseen ajatteluun sekä pohditaan niiden merkityksiä työn kehittämisessä.
Oppimistehtävänä yksilötyö: opiskelija tekee kuvallisen tallenteen aiheesta: Minä ja nuorisotyön teologia ja pedagogiikka. Videon tekemistä varten on apukysymyksiä. Videot julkaistaan verkossa ja pienryhmän jäsenet käyvät niiden pohjalta verkkokeskustelua.
Tehtävään liittyvä reflektioseminaari ja kokoava keskustelu päättää tämän osasuorituksen. Seminaarissa reflektoidaan ja jaetaan oman asiantuntijuuden kehittymisen kannalta merkityksellisiä löytöjä ja oivalluksia. Seminaarista annetaan tarkemmat ohjeet myöhemmin lähiopetuksen yhteydessä tai keskustelupalstalla.
Osasuorituksen lopussa opiskelija arvioi omaa paneutumistaan ja oppimistavoitteiden saavuttamistaan ja palauttaa kirjallisen arvion oppimisalustalle.
Arviointi: suoritettu / täydennettävä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Yhteisöpajassa:
Opiskelijaryhmä perehtyy itsenäisesti nuorisotyönteologian suoritettavaan kirjallisuuteen ja tallenteisiin. Tämän jälkeen he kokoavat kouluikäisistä tytöistä ja pojista, nuorista tai nuorista aikuisista ryhmän, jonka kanssa he yhdessä tuottavat käsitystä: Mitä on nuorisotyön teologia (annettujen teemojen avulla). Teologian määrittelyssä voi olla esim. nuorten veisut, joista yhdessä etsitään vastauksia muutamiin apukysymyksiin.
Tämän jälkeen opiskelijaryhmä kokoaa saadut vastaukset ja esittelee ne seurakunnan nuorisotyöntekijöille. Pohdinta jatkuu heidän kanssaan aiheesta: Mitä on seurakuntamme nuorisotyön teologia.
Lopuksi opiskelijat tekevät videon nuorten ja työntekijöiden kanssa, josta selviää esim. sanoin, piirustuksien, valokuvin, lauluin, esityksin mitä on seurakunnan nuorisotyön teologia.

Kansainvälisyys

DKT I ja DKT II tai muulla tavoin hankittu osaaminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija perehtyy suoritettavan kirjallisuuden ja annettujen teemojen avulla nuorisotyön teologisiin perusteisiin ja pedagogiikkaan. Opiskelija keskustelee seurakunnan nuorten ryhmän kanssa, aiheesta nuorisotyön teologia. Opiskelija tekee videon, käyttäen apuna nuorten pohdintoja ja tuotoksia, jossa hän esittelee apukysymysten avulla, mitä on nuorisotyön teologiani.

Esitietovaatimukset

DKT I ja DKT II tai muulla tavoin hankittu osaaminen

Lisätiedot

,

Siirry alkuun