KNA01PK18HKI Nuorisotyön teologia ja kirkon kasvatustoiminta (3op)
Toteutuksen tunnus: KNA0103A15S-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.09.2017 - 10.09.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 12.03.2018 - 11.05.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
Toteutukselle KNA01PK18HKI Nuorisotyön teologia ja kirkon kasvatustoiminta KNA0103A15S-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee kirkon kasvatustoiminnan tavoitteet, organisoitumisen ja työtavat
- osaa jäsentää työn teologisia ja pedagogisia perusteita ja muodostaa omaa nuorisotyönteologiaansa
- tietää yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja osaa toimia nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen asiantuntijana monialaisissa verkostoissa
Sisältö
- kirkon kasvatustoiminta
- kirkon nuorisotyön teologia
- yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja monialaiset verkostot
Oppimateriaalit
Aikuiset seurakuntalaisina 2012. Suomen ev.lut. kirkon kirkkohallituksen julkaisuja 2012:7
Saatavana verkkojulkaisuna
Halme, L. (2008). Uskonto ja kasvatus vuorovaikutuksena. Helsinki: LK-kirjat. (sivut 1-66; 123-218)
Saatavuus Diakin kirjastossa
Kirkon lapsi- ja nuorisotyön strategia
Saatavana verkkojulkaisuna
Komonen, K., Suurpää, L., & Söderlund, M. (2012). Kehittyvä nuorisotyö. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto.
Saatavuus Diakin kirjastossa
TAI
Gretschel, A., & Kiilakoski, T. (2012). Demokratiaoppitunti: Lasten ja nuorten kunta 2010-luvun alussa. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Lapset seurakuntalaisina 2013. Suomen ev.lut. kirkon kirkkohallituksen julkaisuja 2013:1
Saatavana verkkojulkaisuna
Nuoret seurakuntalaisina 2012. Suomen ev.lut. kirkon kirkkohallituksen julkaisuja 2012:6
Saatavana verkkojulkaisuna
Porkka, Jouko (toim.) (2008). Johdatus kristilliseen kasvatukseen. Helsinki: Lasten Keskus : LK-kirjat.(sivut 15-93 ja 255-282)
Saatavuus Diakin kirjastossa
Takamaa, R. (2012). Tytöt & pojat seurakuntalaisina. Helsinki: Kirkkohallitus. Suomen ev.lut. kirkon kirkkohallituksen julkaisuja 2012:5.
Saatavana verkkojulkaisuna
Häkkinen: Tiina 2016. Kun Paolo Freire ja Fredrik Modéus tulevat nuorteniltaan. Kirjassa Gothóni, R., Malkavaara, M., & Valtonen, M. (2016). Muutosvoimaa: Tutkielmia Diakista ja teologiasta. Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
-tuntee kirkon kasvatustoiminnan ja kirkon nuorisotyön järjestöjen kentän.
-tuntee nuorisotyön teologiset perusteet ja osaa jäsentää omaa teologista ajatteluaan
-tuntee työalaan liittyvät muut toimijat ja haluaa kehittää yhteistyötä oman alansa asiantuntijana.
Opintosuorituksen kuvaus
Etukäteistehtävänä seuraavat videotallenneteet:
-Nuorisotyön teologia
-Lasten ja nuorten osallisuus
-Jouko Porkka ja Päivi Sutinen: Isostoiminnan pedagogiikka ja teologia, Isoja ihmeitä 2016
-Jouko Porkka: Rippikoulun ja konfirmaation kehityshistoria ja teologia
-Jouko Porkka Rippikoulun kehitys Suomessa
1. lähipäivä
Luento-opetus: Kirkon kasvatustoiminnan tavoitteet, organisoituminen ja työtavat sekä eri kirkon järjestöt (Kirnu; KKP, Nuori Kirkko [NK, PTK SLK], SLS),
1-2. lähipäivää
Nuorisotyönteologia ja pedagogiset perusteet
Etäjakso:
Verkkokeskustelu (3vk), jossa pienryhmissä käydään. keskustelua ohjatusti viikoittain vaihtuvista teemoista (vähintään yksi keskustelun avaus ja yksi kommentointi/teema, mukana teemoissa yhteiskunnallinen nuorisotyö). Verkkokeskustelussa käytetään suoritettavaa kirjallisuutta.
Yksilötyö: Opiskelija tekee videon aiheesta: Minä ja nuorisotyön teologia ja pedagogiikka. Videon pituus 7 min. Videon tekemistä varten on apukysymyksiä. Videot julkaistaan verkossa ja pienryhmän jäsenet käyvät niiden pohjalta verkkokeskustelua.
Lähipäivä 4h
Mitä on nuorisotyönteologia? Yhteinen keskustelu etäjakson teemoista: Opiskelija arvioi omaa paneutumistaan ja oppimistavoitteiden saavuttamistaan ja palauttaa kirjallisen arvion oppimisalustalle.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yhteisöpajassa:
Opiskelijaryhmä perehtyy itsenäisesti nuorisotyönteologian suoritettavaan kirjallisuuteen ja tallenteisiin. Tämän jälkeen he kokoavat varhaisnuorista, nuorista tai nuorista aikuisista ryhmän, jonka kanssa he yhdessä tuottavat käsitystä: Mitä on nuorisotyön teologia (annettujen teemojen avulla). Teologian määrittelyssä voi olla esim. nuorten veisut, joista yhdessä etsitään vastauksia muutamiin apukysymyksiin.
Tämän jälkeen opiskelijaryhmä kokoaa saadut vastaukset ja esittelee ne seurakunnan nuorisotyöntekijöille. Pohdinta jatkuu heidän kanssaan aiheesta: Mitä on seurakuntamme nuorisotyön teologia.
Lopuksi opiskelijat tekevät videon nuorten ja työntekijöiden kanssa, josta selviää esim. sanoin, piirustuksien, valokuvin, lauluin, esityksin mitä on seurakunnan nuorisotyönteologia.
Kansainvälisyys
DKT I ja DKT II tai muulla tavoin hankittu osaaminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija perehtyy suoritettavan kirjallisuuden ja annettujen teemojen avulla nuorisotyön teologisiin perusteisiin ja pedagogiikkaan. Opiskelija keskustelee seurakunnan nuorten ryhmän kanssa, aiheesta nuorisotyön teologia. Opiskelija tekee videon, käyttäen apuna nuorten pohdintoja ja tuotoksia, jossa hän esittelee apukysymysten avulla, mitä on nuorisotyön teologiani.
Esitietovaatimukset
DKT I ja DKT II tai muulla tavoin hankittu osaaminen
Lisätiedot
,