KNA02PK18HKI Kirkon nuorisotyön työmuodot (3op)
Toteutuksen tunnus: KNA0203A15S-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.09.2017 - 10.09.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 12.03.2018 - 11.05.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
Toteutukselle KNA02PK18HKI Kirkon nuorisotyön työmuodot KNA0203A15S-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää rippikoulua ja kirkon nuorisotyön työmuotoja yhdessä muiden työntekijöiden kanssa
- osaa hyödyntää verkkoa nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen välineenä
- osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä seurakuntalaisten ja työntekijöiden kanssa
Sisältö
- rippikoulu ja muut kirkon nuorisotyön muodot
- verkko nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen välineenä jumalanpalvelus- ja hartauselämän kehittäminen nuorisotyön näkökulmasta
Oppimateriaalit
Suuri Ihme - Elämää Jumalan kasvojen edessä. Rippikoulusuunnitelma 2017. Suomen ev. lut kirkon julkaisuja, Helsinki: Kirkkohallitus, Kirkon kasvatus ja perheasiat.
Saatavana verkkoaineistona
Jattu, S. (2016). Isoja ihmeitä: Isostoiminnan linjaus 2016. Helsinki: Kirkkohallitus.
Saatavana verkkoaineistona
Kuusi, R., Porkka, J., & Ryyppö, T. (2006). Yhtä paljon kaikille ei ole yhtä paljon kaikille: Erilaiset oppijat rippikoulussa. [Helsinki]: Kirkkohallitus.
Saatavana Diakin kirjastossa
TAI
Broman, A., & Hakkarainen, K. (2006). Rippikoulu kaikille: Kärsivällisyyttä, selkeyttä, rakennetta. Helsinki: LK-kirjat.
Saatavana Diakin kirjastossa
Läsnäolon nuorisotyö: Suomen evankelis-luterilaisen kirkon erityisnuorisotyön missio, visio ja strategia 2015
Saatavana verkkoaineistona
Paananen, T., & Tuominen, H. (2005). Nuorisotyön käsikirja. Helsinki: Kirjapaja. (Sivut 35-227)
Saatavuus Diakin kirjastossa
Porkka, J. (2004). On kunnia olla isonen: Suomen evankelis-luterilaisen kirkon isostoiminta 2000-luvun alussa. [Helsinki]: Kirkkohallitus.
Saatavana Diakin kirjastossa
Pruuki, L. (2010). Rippikoulun pikkujättiläinen. Helsinki: LK-kirjat.
Saatavana Diakin kirjastossa
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija:
osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää varhaisnuorisotoimintaa, rippikoulua, isostoimintaa, nuorisotoimintaa, koulujen kanssa tehtävää yhteistyötä ja nuorten aikuisten toimintaa yhdessä muiden työntekijöiden kanssa.
tietää verkon käyttömahdollisuudet ja osaa käyttää verkkoympäristöjä oman työnsä osana.
osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä nuorten ja muiden seurakuntalaisten kanssa.
Opintosuorituksen kuvaus
Etukäteistehtävä:
Tallenne: Rippikoulu ja isostoiminta tutkimusten valossa. Tallenteista opiskelija poimii neljä itseään kiinnostavaa asiaa, jotka hän laittaa oppimisalustalle muiden nähtäväksi. Näitä teemoja käytetään hyväksi lähiopetuksessa.
Lähijakso 2-3 pv:
-varhaisnuorisotoiminta
-koulujen kanssa tehtävästä yhteistyö (koulun aamunavausten tekeminen lähijaksolla)
-rippikoulu
-isostoiminta
-nuorisotoiminta
-verkko nuorisotyössä (ideariihi, olemassa olevat käytännöt ym.)
-nuorten aikuisten toiminta
-Kampusmessun valmistelu
Etäjakso:
Oppimistehtävä: Rippikoulusuunnitelma.
Lähijakso 2 pv.
Rippikouluseminaari, jossa ryhmät pitävät yhden rippikoulun opetustuokion.
Oppimistehtävän "Rippikoulun kokonaissuunnitelma ja opetustuokio rippikouluseminaarissa" kuvaus:
Kyseessä on ryhmätyö: Ryhmän koko päätetään yhdessä opintojakson alussa.
Tehkää yhtä rippikouluryhmää koskeva puolen vuoden rippikoulusuunnitelma: rippikoulun ilmoittautumisesta konfirmaatiojuhlaan asti. Voitte määritellä rippikouluryhmän reunaehdot itse. Esimerkiksi suunnittelemanne rippikoulu intensiivijakso voi toteutua leirinä, päiväkouluna tai monimuotoisesti. Huomioikaa suunnitelmaa tehdessäsi myös erityistä tukea tarvitsevat rippikoululaiset ja erilaiset oppijat ryhmässä.
Tehdessänne suunnitelmaa kiinnitä huomiota:
-rippikoulun henkilöstöön (roolit, vastuunjako, tehtävät, resurssit), opetuksen pedagogisiin perusteisiin,
-sisällöllisiin tavoitteisiin, menetelmiin ja niiden monipuolisuuteen.
Pohtikaa myös osallistujien ja sidosryhmien (työntekijät, isoset, rippikoululaiset, perheet) tarpeita ja toiminnassa huomioitavia säädöksiä ja ohjeita (esim. turvallisuusasiakirja).Tarkastelkaa opetuksen sisältöjä erityisesti rippikoululaisten näkökulmista käsin. Ottakaa huomioon myös rippikoululaisten oma osallisuus ja seurakuntalaisuus. Tehtävän tulee ilmetä perustelut tehdyille valinnoille.
Kirjallisen rippikoulusuunnitelman pituus on enintään 10 sivua (noudata Diakin kirjallisten töiden ohjeita) ja se palautetaan ohjaavalle opettajalle (paperiversiona) ja verkkoalustalla viimeistään rippikouluseminaarissa.
Rippikoulun tuntisuunnitelma ja opetustuokio
Tehkää edellisen rippikoulusuunnitelman pohjalta tarkempi toteutussuunnitelma yhdestä opetustuokiosta. Opetustuokion aiheet annetaan lähiopetuksessa.
Pohtikaa opetustuokionne tavoitteet, menetelmät ja toteutus. Tehkää kirjallinen runko aikataulutuksineen ja liittäkää se tekemänne rippikoulusuunnitelman osaksi. Ryhmä pitää pienen näytteen tekemästään opetustuokiosta rippikouluseminaarissa. Aikaa on käytettävissä 30 min /ryhmä /näyteopetus.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yhteisöpajan mahdollisuuksien mukaan seuraavista vaihtoehdoistaa kootaan yksi isompi kokonaisuus.
•Opiskelijat voivat osallistua yhteisöpajassa nuorille ja/ tai nuorten kanssa verkkotyön kehittämistoimintaan.
•Osallistuminen yhteisöpajassa tai omassa seurakunnassa messun suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin nuorten kanssa.
•Yhteisöpajassa osallistuminen rippikoulun ja isostoiminnan suunnitteluun, kehittämiseen ja arviointiin
•Yhteisöpajassa osallistuminen kouluyhteistyön suunnitteluun ja kehittämiseen
Kansainvälisyys
DTA I, DTA II ja DKA tai muulla tavoin hankittu osaaminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija haastattelee sekä varhaisnuorisotyöntekijää että nuorisotyöntekijää heidän työnsä sisällöstä, tarvittavasta osaamisesta ja siitä, miten työtä tulisi kehittää. Lisäksi opiskelija osallistuu yhden rippikoulun suunnitteluun, kehittämiseen, toteutukseen ja arviointiin. Opiskelijan tulee myös pitää rippikoulussa opetussessio, joka dokumentoidaan kuvin ja sanoin ja josta opiskelija kerää palautteen rippikoululaisilta ja yhdeltä mukana olleelta työntekijältä. Opiskelija tekee kaikesta kirjallinen raportin, jossa käytetään suoritettavaa kirjallisuutta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
AHOT
Tuore osaaminen, joka on hankittu äskettäin. Silti uudet rippikoulu- ja isossuunnitelmat tulee suorittaa, mikäli niitä ei ole suoritettu aikaisemmin.
Esitietovaatimukset
DTA I, DTA II ja DKA tai muulla tavoin hankittu osaaminen
Lisätiedot
,