Siirry suoraan sisältöön

GER03VS18DIAK Gerontologisen sosiaalityön menetelmät (5op)

Toteutuksen tunnus: GER0305A15S-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2018 - 18.03.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
05.11.2018 - 07.12.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Pirjo Helminen
Seija Utriainen
Ryhmät
A42sos
A42sos
E42sosk
E42sosk
F42sos
F42sos
Diak
Diak yhteinen
Opintojakso
GER0305A15S

Toteutukselle GER03VS18DIAK Gerontologisen sosiaalityön menetelmät GER0305A15S-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää gerontologisen sosiaalityön menetelmiä ja voimavaroja vahvistavia työskentelytapoja
- osaa tukea saattohoitovaiheessa olevaa vanhusta ja hänen omaisiaan
- osaa tunnistaa keskeisimmät hyvinvointiteknologiset sovelluspalvelut ja löytää niistä erilaisia sovellutuksia vanhustyöhön

Sisältö

- gerontologisen sosiaalityön menetelmät
- voimavaralähtöinen työskentely
- saattohoito
- keskeiset vanhustyön älyteknologian sovelluspalvelut ja hyvinvointiteknologia

Aika ja paikka

Opinnot toteutetaan verkko-opintoina, joihin sisältyvät verkossa tapahtuvat luennot ja seminaari (Collaborate yhteys), verkkokeskustelu sekä itsenäinen opiskelu.
Opinnot saa suoritetuksi, kun on työstänyt tehtävän, osallistunut seminaariin, verkkokeskusteluun ja luentoihin

Oppimateriaalit

Jansson, Anu. 2012. Psykososiaalinen ryhmätoiminta ikäihmisten yksinäisyyden lievittäjänä. Vanhustyön keskusliitto.
Liikanen, Hanna-Liisa. 2011. Ikääntyminen ja kulttuuri. Kohti seniorikulttuuria. Ikäinstituutti. http://www.ikainstituutti.fi/binary/file/-/id/1/fid/333
-Liikanen, Hanna-Liisa & Kaisla, Susanna. 2007. Gerontologisen sosiaalityön menetelmistä. http://www.socca.fi/files/95/Gerontologisen_sosiaalityon_menetelmista.pdf
-Leikas, Jaana. 2014. Ikäteknologia, Vanhustyön keskusliitto.
-Kilpeläinen, Arja (2016) Teknologiavälitteisyys kyläläisten arjessa : tutkimus ikääntyvien sivukylien teknologiavälitteisyydestä ja sen rajapinnoista maaseutusosiaalityöhön http://lauda.ulapland.fi/handle/10024/62333
-Hyvän saattohoidon suositukset. 2011. STM. Esitteitä 2011:3
-Hänninen, Juha. 2012. Saattohoito-opas. Potilaan ja omaisen saattohoito-opas. 13. uudistettu painos, 2012.

Opetusmenetelmät

Tavoitteet
-osaa käyttää gerontologisen sosiaalialan ja sosiaalityön menetelmiä ja voimavaroja vahvistavia työskentelytapoja
-osaa tunnistaa keskeisimmät hyvinvointiteknologiset sovelluspalvelut ja löytää niistä erilaisia sovelluksia vanhustyöhön
-osaa tukea saattohoitovaiheessa olevaa vanhusta ja hänen omaisiaan
Sisältö
-gerontologisen sosiaalialan ja sosiaalityön menetelmät
-voimavaralähtöinen työskentely
-keskeiset vanhustyön älyteknologian sovelluspalvelut ja hyvinvointiteknologia
-saattohoito ja omaisten tukeminen
Opintoihin sisältyy pari- tai ryhmätehtävä, joka toteutetaan työelämässä Tehtävä arvioidaan asteikolla 1-5, hylätty sekä verkkokeskustelu geroteknologiasta, joka arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty..

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

OSKE -toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPSin osaamisen tavoitteet toteutuvat.
Menetelmätehtävä työelämän ja vanhusten kanssa yhteistyössä suunnitellen ja toteuttaen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija laatii menetelmätehtävän (teoreettinen ulottuvuus) ja toteuttaa sen työelämässä (käytännöllinen ulottuvuus) saaden arvion toiminnasta työelämän asiantuntijalta. Sekä palauttaa tehtävän opettajalle.
Opiskelija valitsee Ikäteknologia kirjasta (Leikas 2014) kaksi artikkelia ja esittää perustellusti oman pohdintansa sisällöstä oppimistehtävänä.

Lisätiedot

Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.Innovatiivinen tuottavuusohjelma: Opintojaksoa toteutetaan pienryhmäopetuksena, koska opetuksessa harjoitellaan eri menetelmiä ja työskentelytapoja. Opintoja ei voida toteuttaa virtuaaliopintoina.
AHOT
Diakin Ahot -ohjeiden mukaisesti.

Siirry alkuun