EOSKESÄ2018 E-osaaminen (4op)
Toteutuksen tunnus: EOS0004A15S-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2018 - 15.04.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 28.05.2018 - 06.07.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Kampus
- Diakin yhteinen toteutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 30 - 100
- Opettajat
- Sanna Uusipaikka
- Atte Kollanus
- Ajoitusryhmät
- pienryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- pienryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- pienryhmä 1
- pienryhmä 2
- Opintojakso
- EOS0004A15S
Toteutukselle EOSKESÄ2018 E-osaaminen EOS0004A15S-3007 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa uudenlaisia e-palveluja asiakkaiden tarpeisiin
- osaa käyttää verkkoneuvontaa laaja-alaisesti kansalaisen palvelemiseksi
- osaa soveltaa ammatillisia vuorovaikutus- ja ohjaustaitoja erilaisissa sähköisissä toimintaympäristöissä
- ymmärtää sähköisen asioinnin ja viestinnän oikeudellista sääntelyä ja periaatteita
- tuntee erilaisia sosiaalisen median työskentelyalustoja
- osaa käyttää sosiaalista mediaa sosiaali- ja kirkon alan työssä
- osaa tunnistaa informaatioteknologian kehityksen tarjoamia mahdollisuuksia työssään
Sisältö
- e-palvelut ja verkkoneuvonta
- ohjaus ja neuvonta sähköisissä toimintaympäristöissä
- sähköisen viestinnän oikeudellinen sääntely ja eettiset periaatteet
- erilaiset sosiaaliset mediat
- informaatioteknologia
Oppimateriaalit
Ryhmätyössä tulee hyödyntää ainakin toista seuraavista julkaisuista:
• Ohtonen, V. (2011). e-Asiantuntijuus sosiaalipalveluiden verkkoneuvonnassa (Pro gradu -tutkielma, Lapin yliopisto, yhteiskuntatieteiden tiedekunta). Saatavilla http://urly.fi/qTq
• Hintsala, M., Kähkönen, E. & Pauha, T. (toim.) (2011). Verkkoa kokemassa: Hengellisyys ja vuorovaikutus verkkoyhteisöissä. (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja, B Raportteja 46.) Saatavilla http://opiskelu.diak.fi/tyoelama/Julkaisut/Documents/B_46_ISBN_9789524931281.pdf
Lisäksi oppimateriaalina ovat luentotallenteet ja materiaali, jonka opintokokonaisuuden opettaja määrittelee ryhmätyössä välttämättömäksi hyödyntää (ks. Moodlerooms). Näiden lisäksi ryhmätyössä tulee hyödyntää muita ryhmän hyödylliseksi katsomia lähteitä.
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Ydinsisällöt
• e-palvelut ja verkkoneuvonta
• ohjaus ja neuvonta sähköisissä toimintaympäristöissä
• sähköisen viestinnän oikeudellinen sääntely ja eettisen periaatteet
• erilaiset sosiaaliset mediat
• informaatioteknologia
Opiskelija tulee tietoiseksi sähköisen asioinnin kehittämisestä sekä sitä koskevista oikeudellisista, eettisistä ja ammatillisista periaatteista.
Opintosuorituksen kuvaus
Toteutus alkaa verkkokeskustelulla, jonka tarkoituksena on selvittää opiskelijoiden mielenkiinnon kohteita ja e-osaamista. Tämän jälkeen jakaudutaan ryhmiin.Ryhmät valitsevat ja muotoilevat itse oman tavoitteensa, esimerkiksi sosiaalialan e-osaamisen kartoittaminen, älylaitteiden ammatillinen hyödyntäminen, olemassa olevien palveluiden kartoittaminen ja havainnointi, olemassa olevien palveluiden kehittäminen, jonkin tietyn sovelluksen tai alustan havainnointi ja testaaminen, oman sovelluksen tai palvelun kehittäminen, verkkopalvelut luku- ja kirjoitustaidottomien näkökulmasta jne. Tuotokseen kuuluu oikeudellisten ja oman alan ammattieettisten periaatteiden pohtiminen suhteessa sähköisiin palveluihin.
Ennen työskentelyn käynnistymistä ryhmät tekevät työskentelysuunnitelman, jota täydennetään kurssin aikana. Työskentely tapahtuu useita sosiaalisen median eri työkaluja hyödyntäen.
Tuotoksena voi olla esimerkiksi blogi, videomateriaali, ohjeistus, raportti, artikkeli, esitys tai sovellus.
Opiskelijat raportoivat oppimisprosessiaan ja edistymistään opintojakson vastuuopettajalle esimerkiksi pitämällä oppimispäiväkirjaa, blogia, vlogia tai wikiä. Kurssin aikana järjestetään myös pakollisia Collaborate-ohjauksia kurssin vastuuopettajan johdolla. Opintojakson lopuksi pidetään yhteinen Collaborate-seminaari, jossa ryhmät esittelevät töitään.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson voi suorittaa myös yhteistyössä työelämän kanssa esim. kehittämällä jotain sosiaalisen median sovellusta tai ideoimalla jotain e-palvelua työelämälähtöisesti.
Kansainvälisyys
Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa tai harjoittelussa. Hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Työelämän kanssa toteutettu projekti, joka raportoidaan erikseen sovitusti. Raportin tulee sisältää myös suoritettavan materiaalin käyttö sekä eettinen arviointi. Ks. lisäksi kohta KV-yhteydet.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty–hylätty
Esitietovaatimukset
Tietoviestinnän peruskäsitteet ja peruskäyttö (esim. internetin perustoiminnot ja tekstinkäsittely) on hyvä hallita jo ennen kurssille osallistumista.
Lisätiedot
Tieto- ja viestintätekniikan peruskäsitteet ja peruskäyttö (esim. internetin perustoiminnot ja tekstinkäsittely) on hyvä hallita jo ennen kurssille osallistumista. Opintojakso toteutuu verkossa, joten sen suorittaminen vaatii tietoteknistä laitteistoa: internetyhteyden sekä tietokoneen, jossa kaiuttimet ja mikrofoni tai mieluiten kuulokemikrofoni.
AHOT
Ammatillinen verkkopalvelu- ja informaatioteknologiaosaaminen.