HAR11S19PMK (SOSD) Työelämäjakso/ harjoittelu asiakastyössä / hanketyössä (13op)
Toteutuksen tunnus: HAR1113A15S-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2019 - 18.03.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 12.08.2019 - 19.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 13 op
- Lähiosuus
- 13 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Pieksämäki
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Opettajat
- Pirkko Pätynen
- Tuomo Lyhty
- Taina Kilpeläinen
- Ajoitusryhmät
- pienryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- pienryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- pienryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- pienryhmä 4 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
E45sosdE45sosd
- Pienryhmät
- pienryhmä 1
- pienryhmä 2
- pienryhmä 3
- pienryhmä 4
- Opintojakso
- HAR1113A15S
Toteutukselle HAR11S19PMK (SOSD) Työelämäjakso/ harjoittelu asiakastyössä / hanketyössä HAR1113A15S-3012 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää tavoitteellista ja voimavaralähtöistä orientaatiota asiakastyössä
- osaa käyttää sosiaalialan ammatillisia menetelmiä asiakkaan tukemisessa
- osaa dokumentoida ammatillisesti ja ymmärtää sen merkityksen asiakastyössä
- tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
- osaa verkostoituvan ja moniammatillisen työskentelyn käytännössä, osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä
- osaa arvioida palveluja käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää kehittämishaasteita
- osaa toimia eettisesti alan tyypillisissä tilanteissa
- osaa vahvistaa osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja integraatiota yhteiskunnassa ja kuvata alan vaikuttamisen mahdollisuuksia
- osaa tunnistaa arvoristiriitoja aiheuttavia tilanteita asiakastyössä
- osaa tunnistaa sosiaalialan toiminnan seurauksia ja vaikutuksia yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden ja sosiaalialan arvojen näkökulmista
Aika ja paikka
Sosionomi-opiskelijoilla harjoittelun laajuus on 18 opintopistettä ja pituus 14 viikkoa. Harjoittelun aikana toteutuu myös Työnohjauksellinen pienryhmä ja ammatillisuuden kriittinen reflektio (2 op).
Sosionomi-diakoni-, sosionomi-kirkonnuorisotyön ohjaaja - ja sosionomi-kirkon varhaiskasvatuksen ohjaaja -opiskelijoilla harjoittelun laajuus 13 opintopistettä ja pituus 11 viikkoa. Harjoittelun aikana toteutuu myös Työnohjauksellinen pienryhmä ja ammatillisuuden kriittinen reflektio (2 op).
Oppimateriaalit
Talentia 2017. Arki, arvot ja etiikka. http://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/
Sosiaalialan ammattikorkeakoulutuksen kompetenssit. https://www.innokyla.fi/documents/1167850/5e8f1ef1-7a5b-4dfb-a629-0ea09dbfe904
Opetusmenetelmät
HAR1 on sosiaalialan asiakastyön perusharjoittelu, joka toteutuu asiakastyössä. Harjoittelu sijoittuu aikuis- ja nuorisososiaalityön toimintaympäristöihin, sosiaalisen kuntoutuksen toimintaympäristöihin, lastensuojeluun tai perhetyöhön.
Opiskelija
- osaa käyttää tavoitteellista ja voimavaralähtöistä orientaatiota asiakastyössä
- osaa käyttää sosiaalialan ammatillisia menetelmiä asiakkaan tukemisessa
- osaa dokumentoida ammatillisesti ja ymmärtää sen merkityksen asiakastyössä
- tuntee tietoturvaan ja –suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
- osaa verkostoituvan ja moniammatillisen työskentelyn käytännössä, osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä
- osaa arvioida palveluja käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää kehittämishaasteita
- osaa toimia eettisesti alan tyypillisissä tilanteissa
- osaa vahvistaa osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja integraatiota yhteiskunnassa ja kuvata alan vaikuttamisen mahdollisuuksia
- osaa tunnistaa arvoristiriitoja aiheuttavia tilanteita asiakastyössä
- osaa tunnistaa sosiaalialan toiminnan seurauksia ja vaikutuksia yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden ja sosiaalialan arvojen näkökulmista
OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
HAR1 on sosiaalialan asiakastyön perusharjoittelu, joka toteutuu sosiaalialan asiakastyössä.
Harjoittelun tukena on työelämäohjaajan ja työyhteisön tuki, oppilaitoksessa/ etäyhteyksin toteutuvat työnohjaukselliset pienryhmät, ohjaavan opettajan ohjauskeskustelu ja loppureflektio.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Harjoittelu voidaan suorittaa myös lukukauden ulkopuolella (kesäharjoittelu) opiskelijan Hopsin mukaisesti noudattaen Diakin harjoitteluohjeita. Harjoittelu on mahdollista suorittaa työsuhteessa, mikäli harjoittelun tavoitteet sosiaalialan asiakastyön perusharjoitteluun toteutuvat. Työnohjauksellisiin pienryhmiin osallistuminen korvataan kirjallisella tehtävällä, mikäli pienryhmät eivät toteutu harjoittelun aikana tai opiskelija ei osallistu niihin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun pituus on 14 tai 11 viikkoa. Harjoittelun aikana toteutuvat työnohjaukselliset pienryhmät, opiskelijan ohjauskeskustelu ja loppureflektio. Harjoittelun kokonaistunteihin sisältyvät myös harjoittelun suunnittelu, harjoitteluhaastattelu, harjoittelun aloitusinfo sekä harjoittelun reflektointi viikottain ohjaajan kanssa ja siihen valmistautuminen.
Esitietovaatimukset
Opiskelija voi lähteä harjoitteluun, kun harjoittelua edeltävät opinnot on suoritettu.
Lisätiedot
Opiskelija voi lähteä harjoitteluun, kun harjoittelua edeltävät opinnot on suoritettu. Opiskelijoiden harjoittelupaikkoja on mahdollista hakea sähköisestä harjoittelupaikkajärjestelmästä Jobiilista. Pääsääntöisesti harjoittelupaikat etsitään kontaktoiden potentiaalisia harjoittelupaikkoja. Harjoittelusta vastaavat opettajat hyväksyvät harjoittelupaikan. Harjoitteluhaastattelu harjoittelupaikassa tulee toteutua ennen harjoittelun alkamista. Harjoittelupaikassa opiskelijalla tulee olla pääsääntöisesti sosionomi (AMK), sosionomi (YAMK) tai sosiaalityöntekijän ohjaus. Harjoittelua ohjaavat opiskelijan opintojakson mukaiset tavoitteet huomioiden opiskelijan aiemman osaamisen. Opiskelijan, tylöelämäohjaajan ja opettajan ohjauskeskustelu toteutuu kerran harjoittelun aikana ja se toteutetaan pääsääntöisesti etäyhteyksin.