YHT1MK19OUL (SOS) Sosiaali-, terveys- ja kirkonalan etiikka ja ammatillisuus (4op)
Toteutuksen tunnus: YHT1004A15S-3017
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 14.01.2019 - 26.04.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Oulu
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Opettajat
- Heini Sajalin
- Marjaana Karhia
- Sirpa Salmela
- Ryhmät
-
I46sosdI46sosd
- Opintojakso
- YHT1004A15S
Toteutukselle YHT1MK19OUL (SOS) Sosiaali-, terveys- ja kirkonalan etiikka ja ammatillisuus YHT1004A15S-3017 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu sosionomiopintojen aloitusvaiheessa
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa jäsentää ammatillisuuden monitieteelliset lähtökohdat ja tulevaisuuden muutoshaasteet
- tietää oman alan historian ja keskeiset käsitteet
- osaa analysoida eettisen toimintansa taustalla olevia ihmiskäsityksiä ja arvoja
- osaa jäsentää asiakkaan / potilaan asemaa ja oikeuksia sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmissä
- tietää Diakin arvopohjan ja perustehtävän koulutusjärjestelmässä
- osaa käyttää kirjallista viestintää opiskelussa
Sisältö
- keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja keskeiset käsitteet
- ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
- ammattialojen yhteiset eettiset lähtökohdat, Diakin arvopohja
- asiakkaan/potilaan oikeudet ja asema palvelujärjestelmissä
- opiskelussa tarvittava kirjallinen viestintä
Oppimateriaalit
SOSIONOMIN AMMATTIEETTISESSÄ OPPIMISTEHTÄVÄSSÄ HYÖDYNNETTÄVÄ MATERIAALI:
- Juujärvi, S., Pesso, K., Myyry, L. (2007). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. (Sivut 7 - 102, 131 - 266). Helsinki: Tammi. (mahdollinen vaihtoehtoinen kirjallisuus esitetään opintojakson käynnistyessä)
- L 812/2000 Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista. Saatavilla http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000812
- Talentia (2017). Arki, arvot ja etiikka: Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. Helsinki: Talentia. Saatavilla http://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/
- Särkelä, A. (2001 tai uudempi). Välittäminen ammattina. Tampere: Vastapaino.
- Sosionomikoulutuksen kompetenssikuvaus
SOSIONOMIOPISKELIJAN OPPIMISTEHTÄVÄN LISÄMATERIAALI, KUN OPISKELIJAN TUTKINTOON SISÄLTYY MYÖS MUU KELPOISUUS
Lastentarhanopettajan kelpoisuus:
Lastentarhaopettajaliitto (2005). Lastentarhanopettajan ammattietiikka. Saatavilla Diakin kirjastossa, Saatavilla verkkoaineistona
Diakonin kelpoisuus:
- Diakoniatyöntekijöiden liitto ja Diak (2016). Diakoniatyöntekijän eettiset ohjeet. Saatavilla http://www.dtl.fi/uploads/DTL_eettisetohjeet_2016.pdf
- Suomen ev.-lut. kirkko (2010). Diakonian viranhaltijan ydinosaaminen 2010. Saatavilla http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/F69989152F5F3B0AC2257744002BF5ED/$FILE/diakonia_yo.pdf
Kirkon nuorisotyönohjaajan kelpoisuus:
- Kirkon Nuorisotyöntekijöiden Liitto. Eettiset ohjeet. Saatavilla 15.12.2016 http://www.knt.fi/liitto/perustietoa/eettiset-ohjeet/
- Suomen ev.-lut. kirkko (2010) Kirkon nuorisotyönohjaajan ydinosaamiskuvaus. Saatavilla http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/F69989152F5F3B0AC2257744002BF5ED/$file/nuorisott_yo.pdf
Kirkon varhaiskasvatuksen ohjaajan kelpoisuus:
- Suomen ev.-lut. kirkko (2011). Kirkon varhaiskasvatuksen ohjaajan ydinosaaminen. Saatavilla http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/F69989152F5F3B0AC2257744002BF5ED/$FILE/Kirkon%20varhaiskasvatuksen%20ohjaaja.pdf
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Ydinsisällöt
•keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja keskeiset käsitteet
•ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
•ammattialojen yhteiset eettiset lähtökohdat, Diakin arvopohja
•asiakkaan/potilaan oikeudet ja asema palvelujärjestelmissä
•opiskelussa tarvittava kirjallinen viestintä
•Sosionomiopiskelija tuntee sosiaalialan ammatin taustalla olevan yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisen tietoperustan ja kirkonalan opiskelija diakonian ja kristillisen kasvatuksen ammatteihin liittyvän teologisen tietoperustan
•Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelija tuntee ammatin taustalla olevan hoitotieteen- ja muiden terveystieteiden tietoperustan ja kirkonalan opiskelija diakonian ja kristillisen kasvatuksen ammatteihin liittyvän teologisen tietoperustan
•Opiskelija osaa kuvata oman alan keskeiset historian vaiheet ja osaa käyttää oman alan keskeisiä käsitteitä.
•Opiskelija osaa eritellä yleisiä ja alan erityisiä eettisiä haasteita, esimerkiksi huono-osaisuutta, terveyseroja, haavoittuvuutta ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta.
•Opiskelija löytää esimerkkejä, miten erilaiset arvot ja Ihmiskäsitykset vaikuttavat hänen ammatillisen toimintansa taustalla.
•Opiskelija tuntee potilaan ja asiakkaan oikeuksia koskevan lainsäädännön sisällön ja velvoittavuuden omassa työssään
Opintosuorituksen kuvaus
Osasuoritus antaa perustan opiskelijan eettiselle- ja ammattieettiselle osaamiselle ja kasvulle, sekä alan historian, nykypäivän ja tulevaisuuden jäsentämiselle. Osasuorituksessa esille tulevat ilmiöt ja teemat laajenevat, syvenevät ja konkretisoituvat myöhempien opintojen teoria- ja harjoittelujaksojen aikana.
Osasuoritukseen kuuluu myös kirjallisen viestinnän opetus, josta saadut valmiudet konkretisoituvat kirjallisessa oppimistehtävässä ja vahvistuvat opintojen myöhemmissä kirjallisessa suorituksissa.
Lähijaksot ovat vuorovaikutteisia ja sisältävät erilaisia dialogeja, reflektioita, ryhmätyöskentelyjä ja ohjausta. Opiskelijoilta edellytetään aktiivista osallistumista lähijaksojen toimintaan. Etäjaksoilla opiskelijat työstävät oppimistehtäväänsä ja saavat siihen oppimisalustalla vertaisohjausta toisiltaan. Opiskelijat saavat ohjausta sekä ammattialan että suomenkielen opettajilta.
Opiskelijat kirjoittavat oppimistehtävänä ammatillisuutta ja etiikkaa käsittelevän lähteistetyn esseen.
Kirjoittamalla oppimistehtävää opiskelijat jäsentävät lukemaansa, poimivat siitä keskeiset näkökulmat sekä analysoivat ja pohtivat lukemaansa oman koulutusalansa näkökulmasta. Opiskelijat yhdistävät omia kokemuksiaan ja havaintojaan teoriatietoon.
Tehtävän avulla opiskelijat osoittavat Sosiaali-, terveys- ja kirkonalan ammatillisuus ja etiikka -osasuorituksen tavoitteiden ja sisällön mukaisen osaamisensa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
OSKE -toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa toteutussuunnitelmassa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tentti (Suoritettava materiaali)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija osallistuu lähiopetukseen, osallistuu oman oppimistehtävän ohjaukseen, perehtyy itsenäisesti opiskelumateriaaliin ja työstää kirjallista oppimistehtävää.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Numeerinen: täydennettävä, 1- 5
Esitietovaatimukset
Opintojakso ei edellytä aiempia opintoja.
Lisätiedot
Opintojakso ei edellytä aiempia opintoja.
Osa opetuksesta voidaan toteuttaa suurryhmissä.
AHOT: Toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käytävän HOPS-keskustelun mukaisesti.