GHO02VK19DIAK Kulttuurisensitiivinen gerontologinen työ (5op)
Toteutuksen tunnus: GHO0205A15S-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 04.02.2019 - 15.03.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- KOULUTUS
- Kampus
- Diakin yhteinen toteutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Opettajat
- Sinikka Vuorinen
- Aino Maaria Kokkonen
- Ryhmät
-
SYVOPk19Vaihtoehtoiset syventävät opinnot, kevät 2019
- Opintojakso
- GHO0205A15S
Toteutukselle GHO02VK19DIAK Kulttuurisensitiivinen gerontologinen työ GHO0205A15S-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa huomioida ja arvioida kulttuurisensitiivisyyttä ikääntyneiden terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
• osaa ottaa käytäntöön yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukevan työotteen ja osaa kehittää työmenetelmiä ikääntyneiden tarpeiden huomioimiseen ja toimintakyvyn edistämiseen
• osaa arvioida työyhteisöjen toimintaa syrjimättömyyden ja moninaisuuden edistämisen näkökulmasta
• osaa nostaa esiin yhteiskuntaeettisiä haasteita ja kehittämisehdotuksia ikääntyneiden tasa-arvoisen ja oikeudenmukaisen kohtelun turvaamiseksi
Sisältö
• kulttuurisensitiivisyys gerontologisessa työssä
• ikääntyneiden vähemmistökulttuurit Suomessa
• kulttuurisensitiivinen vuorovaikutus ja toimintakykyä edistävät työmenetelmät
• yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukeva työote
Oppimateriaalit
Heikkinen, S. J.& Lumme-Sandt, K. (2014).Ikääntyvä maahanmuuttaja kuntien kotouttamisohjelmissa ja vanhuspoliittisissa ohjelmissa, Gerontologia 28(3), 168-183.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi:ELE-1620884
Heikkinen, S. J. (2012). Ikääntyvän maahanmuuttajan arki kolmen sukupolven kuvaamana. Gerontologia 26(1), 29-43.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi:ELE-1554639
Jouppila-Kupiainen, E., Kammonen, S., Kirvesniemi, T., Kuru, T., Mikkonen, H., Rautasalo, E. & Utriainen, S. (2012). Voisimmeko yhdessä olla enemmän. Gerontologinen erityisosaaja mukana ikääntyvien ihmisten arjessa. (Diakonia-ammattikorkeakoulu julkaisuja.C, Katsauksia ja aineistoja, 24).Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavilla http://www.diak.fi/tyoelama/Julkaisut/Documents/C_24_ISBN_%209789524931830.pdf
Törmä, S., Huotari, K., Tuokkola, K. & Pitkänen, S. Ikäihmisten moninaisuus näkyväksi. Selvitys vähemmistöihin kuuluvien ikääntyneiden henkilöiden kokemasta syrjinnästä sosiaali- ja terveyspalveluissa. (Sisäministeriön julkaisu 14/2014). Helsinki: Sisäministeriö.
Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-491-965-4
Tarkentuu
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
- Tuntee keskeisimmät vähemmistökulttuurit Suomessa ja osaa huomioida ikääntyneiden moninaisen elämänkulun ja kulttuurisensitiivisyyden terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- Hallitsee yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukevan työotteen periaatteet
-Osaa arvioida työyhteisöjen toimintaa syrjimättömyyden ja moninaisuuden edistämisen näkökulmasta
- Osaa arvioida toimintatapojen kehittämistarpeita sekä työmenetelmiä esimerkiksi maahanmuuttajataustaisten ikääntyneiden henkilöiden tarpeiden huomioimiseen ja toimintakyvyn edistämiseen
- Osaa tuottaa kulttuurisensitiivisyyttä tukevia kehittämisideoita erilaisiin toimintaympäristöihin.
- Osaa nostaa esiin yhteiskuntaeettisiä haasteita ja kehittämisehdotuksia ikääntyneiden tasa-arvoisen ja oikeudenmukaisen kohtelun ja hoidon turvaamiseksi.
Tarkemmin MoodleRoomsissa
Opintosuorituksen kuvaus
Opiskelija perehtyy itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja etsii näyttöön perustuvaa tietoa eri tietokantoja hyödyntäen. Opiskelija suorittaa kirjallisen tehtävän ja kotitentin ja osallistuu verkkokeskusteluun Fronterilla annetun ohjeen mukaisesti.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kotitentin voi korvata artikkelilla tai videolla ko aihepiiristä. Mahdollisuuksien mukaan osasuorituksia voidaan toteuttaa työelämäyhteistyössä, hankkeissa, seminaareissa ja kampanjoissa.
Kansainvälisyys
Riittävä lähtötaso tavoitteiden saavuttamiseksi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan erikseen vastuuopettajan kanssa.
Esitietovaatimukset
Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).
Lisätiedot
AHOT
Diakin AHOT-käytänteiden ja ohjeistuksen mukaisesti.
Terveysalan opiskelijat: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.