Siirry suoraan sisältöön

GHO02VK19DIAK Kulttuurisensitiivinen gerontologinen työ (5op)

Toteutuksen tunnus: GHO0205A15S-3003

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
04.02.2019 - 15.03.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KOULUTUS
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Opettajat
Sinikka Vuorinen
Aino Maaria Kokkonen
Ryhmät
SYVOPk19
Vaihtoehtoiset syventävät opinnot, kevät 2019
Opintojakso
GHO0205A15S

Toteutukselle GHO02VK19DIAK Kulttuurisensitiivinen gerontologinen työ GHO0205A15S-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa huomioida ja arvioida kulttuurisensitiivisyyttä ikääntyneiden terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
• osaa ottaa käytäntöön yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukevan työotteen ja osaa kehittää työmenetelmiä ikääntyneiden tarpeiden huomioimiseen ja toimintakyvyn edistämiseen
• osaa arvioida työyhteisöjen toimintaa syrjimättömyyden ja moninaisuuden edistämisen näkökulmasta
• osaa nostaa esiin yhteiskuntaeettisiä haasteita ja kehittämisehdotuksia ikääntyneiden tasa-arvoisen ja oikeudenmukaisen kohtelun turvaamiseksi

Sisältö

• kulttuurisensitiivisyys gerontologisessa työssä
• ikääntyneiden vähemmistökulttuurit Suomessa
• kulttuurisensitiivinen vuorovaikutus ja toimintakykyä edistävät työmenetelmät
• yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukeva työote

Oppimateriaalit

Heikkinen, S. J.& Lumme-Sandt, K. (2014).Ikääntyvä maahanmuuttaja kuntien kotouttamisohjelmissa ja vanhuspoliittisissa ohjelmissa, Gerontologia 28(3), 168-183.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi:ELE-1620884
Heikkinen, S. J. (2012). Ikääntyvän maahanmuuttajan arki kolmen sukupolven kuvaamana. Gerontologia 26(1), 29-43.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi:ELE-1554639
Jouppila-Kupiainen, E., Kammonen, S., Kirvesniemi, T., Kuru, T., Mikkonen, H., Rautasalo, E. & Utriainen, S. (2012). Voisimmeko yhdessä olla enemmän. Gerontologinen erityisosaaja mukana ikääntyvien ihmisten arjessa. (Diakonia-ammattikorkeakoulu julkaisuja.C, Katsauksia ja aineistoja, 24).Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavilla http://www.diak.fi/tyoelama/Julkaisut/Documents/C_24_ISBN_%209789524931830.pdf
Törmä, S., Huotari, K., Tuokkola, K. & Pitkänen, S. Ikäihmisten moninaisuus näkyväksi. Selvitys vähemmistöihin kuuluvien ikääntyneiden henkilöiden kokemasta syrjinnästä sosiaali- ja terveyspalveluissa. (Sisäministeriön julkaisu 14/2014). Helsinki: Sisäministeriö.
Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-491-965-4
Tarkentuu

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
- Tuntee keskeisimmät vähemmistökulttuurit Suomessa ja osaa huomioida ikääntyneiden moninaisen elämänkulun ja kulttuurisensitiivisyyden terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- Hallitsee yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukevan työotteen periaatteet
-Osaa arvioida työyhteisöjen toimintaa syrjimättömyyden ja moninaisuuden edistämisen näkökulmasta
- Osaa arvioida toimintatapojen kehittämistarpeita sekä työmenetelmiä esimerkiksi maahanmuuttajataustaisten ikääntyneiden henkilöiden tarpeiden huomioimiseen ja toimintakyvyn edistämiseen
- Osaa tuottaa kulttuurisensitiivisyyttä tukevia kehittämisideoita erilaisiin toimintaympäristöihin.
- Osaa nostaa esiin yhteiskuntaeettisiä haasteita ja kehittämisehdotuksia ikääntyneiden tasa-arvoisen ja oikeudenmukaisen kohtelun ja hoidon turvaamiseksi.
Tarkemmin MoodleRoomsissa
Opintosuorituksen kuvaus
Opiskelija perehtyy itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja etsii näyttöön perustuvaa tietoa eri tietokantoja hyödyntäen. Opiskelija suorittaa kirjallisen tehtävän ja kotitentin ja osallistuu verkkokeskusteluun Fronterilla annetun ohjeen mukaisesti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kotitentin voi korvata artikkelilla tai videolla ko aihepiiristä. Mahdollisuuksien mukaan osasuorituksia voidaan toteuttaa työelämäyhteistyössä, hankkeissa, seminaareissa ja kampanjoissa.

Kansainvälisyys

Riittävä lähtötaso tavoitteiden saavuttamiseksi.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan erikseen vastuuopettajan kanssa.

Esitietovaatimukset

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätiedot

AHOT
Diakin AHOT-käytänteiden ja ohjeistuksen mukaisesti.
Terveysalan opiskelijat: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Siirry alkuun