Siirry suoraan sisältöön

PHO02VK19DIAK Perheiden kanssa tehtävän työn menetelmät (5op)

Toteutuksen tunnus: PHO0205A15S-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.09.2018 - 21.09.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.01.2019 - 22.02.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KOULUTUS
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Paula Koistinen
Pirkko Natri
Ryhmät
SYVOPk19
Vaihtoehtoiset syventävät opinnot, kevät 2019
Opintojakso
PHO0205A15S

Toteutukselle PHO02VK19DIAK Perheiden kanssa tehtävän työn menetelmät PHO0205A15S-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Sisällön jaksotus

Etäopetusta, jossa myös:
- Yhteinen aloitus Collaboratessa
- Ohjauskerrat Collaboratessa
- Loppuseminaari Collaboratessa
Opiskelijat tekevät ennakkotehtävänä sukupuu-tehtävän ja etäjakson aikana perhe-/perhehoitotyön menetelmätehtävän yksin, pareittain tai pienryhmässä.

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa analysoida, soveltaa sekä arvioida ajantasaista näyttöön perustuvaa kansallista sekä kansainvälistä tutkimustietoa perhe- ja perhehoitotyön menetelmistä
• osaa suunnitella, toteuttaa sekä arvioida perhehoitotyön eri menetelmien käyttöä osallistavia ja voimavaroja tukevia menetelmiä käyttäen
• osaa huomioida perheiden monimuotoisuuden ja eri kulttuurien, yhteisöjen sekä yhteiskunnallisten muutosten vaikutukset työmenetelmien valinnassa
• osaa arvioida erilaisten työkäytänteiden sekä menetelmien vaikutuksia sekä vaikuttavuutta perhe- ja perhehoitotyön palvelujärjestelmässä ja esittää kehittämishaasteita

Sisältö

• perhe- ja perhehoitotyön teoreettinen tietoperusta
• tieteellinen lähestymistapa perhe- ja perhehoitotyön menetelmiin
• asiakaslähtöinen yhteistyö sekä moniammatillinen riskinarviointi
• lähisuhde- ja perheväkivalta sekä perhedynamiikan häiriöt - perhe- ja perhehoitotyötyön palvelujärjestelmä

Oppimateriaalit

Suositeltavaa kirjallisuutta:
Ijäs, Kirsti. 2014. Sukupuu. Avain oman elämän ja perheen ymmärtämiseen. Helsinki: Kirjapaja.
Eriksson, Esa ja Arnkil Tom Erik 2006. Huoli puheeksi. Stakes Oppaita 60. Helsinki: Stakes.
Erkko, Anna ja Hannukkala, Marjo 2013. Mielenterveys voimaksi. Käsikirja nuorisotyön ammattilaisille. Helsinki: Suomen Mielenterveysseura.
Hakulinen, Tuovi ja Paunonen, Marita 1994. Analyysi käsitteestä perhehoitotyö. Lähikäsitteinä perhesysteeminen ja perhekeskeinen hoitotyö. Hoitotiede 6 (2), 58-65.
Kalland, Mirjam 2012. The importance of social support and reflective functioning for parenthood. Teoksessa Family centre in the Nordic countries – a meeting point for children and families.Kööpenhamina. Norden, ss 48 – 55.
Kurki Marjo 2014. Nurses´Acceptance of an Intrnet-Based Support System in the Care of Adolescents with Depression. Turku. Turun yliopisto www.doria.fi/handle/10024/98500
Meriluoto, Taina; Marila-Penttinen, Leena ja Lehtinen, Essi (toim.) 2015. Osallisuus. Osallisuuden ja kokemusasiantuntijuuden käsikirja. Helsinki: Ensi- ja turvakotienliitto ry.
Rönkkö, Timo ja Rytkönen, Leena 2010. Monisäikeinen perhetyö. Helsinki: Sanoma Pro.
Sinkkonen, Jari ja Korhonen, Laura 2015. Pulassa lapsen kanssa. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim.
Talvio, Sinikka 2015. Punaisen langan rakentaa se lapsilähtöisyys ja sitten otetaan se perhe huomioon, Fenomenografinen tutkimus perhetyöntekijöiden lapsilähtöisyyskäsityksistä, Pro gradu-tutkielma. Tampere: Tampereen yliopisto.
Viinikka, Anne (toim.) 2012. Mentalisaatio lapsiperheiden kohtaamisessa. Helsinki: Mannerheimin Lastensuojeluliitto.
Vilen, Marika; Leppämäki, Päivi ja Ekström, Leena ym. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki. Sanoma Pro Oy.
Vuorenmaa, Maaret 2016. Äitien ja isien osallisuus perheessä ja lasten palveluissa sekä osallisuuteen yhteydessä olevat tekijät. Väitöstutkimus. Tampere: Tampereen yliopisto.
www.ensijaturvakotienliitto.fi
www.joannabriggs.org (The Joanna Briggs Institute)
www.hotus.fi; mm. Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen
www.mll.fi
www.pela.fi
www.socca.fi
www.thl.fi mm. voimavaralähtöiset menetelmät
www.vaestoliitto.fi menetelmiä, Perhebarometrit

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
-osaa analysoida, soveltaa sekä arvioida ajantasaista näyttöön perustuvaa kansallista sekä kansainvälistä tutkimustietoa perhe- ja perhehoitotyön voimavara- ja asiakaslähtöisistä menetelmistä
-osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida perhe- ja perhehoitotyön menetelmiä perheen haasteellisissa tilanteissa
-osaa perustella toimintansa perhe- ja perhehoitotyön teoreettisista ja kokemustiedon lähtökohdista
-osaa arvioida eri kulttuurien ja yhteisöjen merkityksiä perheen kanssa tehtävän työmenetelmän valinnassa
-ymmärtää työnohjauksen merkityksen menetelmien käytössä ammatillisuutta vahvistavana toimintana
Ydinsisällöt:
- tieteelliset lähestymistavat menetelmien taustalla (psykodynaaminen, systeeminen, kognitiivinen ja ratkaisukeskeinen)
- vuorovaikutus- ja ohjaustaidot (voimavara- ja asiakaslähtöisyys, perhekeskeisyys, narratiivisuus)
- puheeksi ottaminen ja avoin dialogisuus (mm. mielenterveys- ja/ tai päihdeongelmat, lähisuhdeväkivalta)
- mentalisaatio ja reflektiivinen työote
- yksilö- ja ryhmätyönohjaus
Opintojakso toteutuu verkko-opintoina (Collaboration), jolloin opiskelija perehtyy aluksi itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja laatii oppimistehtävän parityönä. Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää myös osallistumista kontaktiopetukseen verkossa (aloitusseminaari, oppimistehtävän ohjaus ja esitysseminaari). Esitysseminaarissa opiskelijaparit esittävät oppimistehtävänsä posteri-tuotoksena.
Opintosuorituksen, ohjeistetun työskentelyn ja oppimistehtävän tarkempi kuvaus Collaborationissa. Seminaarien ja oppimistehtävän ohjauksen ajankohdat ilmoitetaan Pepissä ja MoodleRoomissa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävä voidaan toteutetaan työelämäyhteistyönä.

Esitietovaatimukset

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille,kätilöille ja sosionomeille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai sote-alan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot.

Lisätiedot

AHOT
Diakin AHOT-käytänteiden ja ohjeistuksen mukaisesti.
Terveysalan opiskelijat: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Siirry alkuun