Siirry suoraan sisältöön

KOU01IMK19HKI Koululaisten ja opiskelijoiden terveydenhoitajatyö (2op)

Toteutuksen tunnus: KOU0102A15S-3003

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
18.03.2019 - 24.05.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Terveydenhoitaja (AMK)
Opettajat
Inga Klen
Ryhmät
A42th-lh
A42th-lh
A42th
A42th
Opintojakso
KOU0102A15S

Toteutukselle KOU01IMK19HKI Koululaisten ja opiskelijoiden terveydenhoitajatyö KOU0102A15S-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa selittää kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan periaatteet ja toimintakäytännöt
- osaa arvioida kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen, lastensuojelun ja jatkohoidon tarpeita yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa
- osaa löytää koululaisiin ja opiskelijoihin liittyvää hyvinvointitietoa
- osaa käyttää työnsä perustana keskeistä terveydenhoitajatyötä ohjaavaa lainsäädäntöä sekä kansallisia ja kansainvälisiä sosiaali- ja terveyspoliittisia asiakirjoja
- osaa soveltaa terveydenhoitajatyön eettisiä periaatteita
- osaa dokumentoida yksilöiden ja yhteisöjen kanssa tehtävää terveydenhoitajatyötä

Sisältö

- koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelut, niitä ohjaavat lait ja ohjeet
- terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät, arviointi ja terveyskertomusjärjestelmä
- oikea-aikainen tuki ja huolen puheeksi ottaminen
- erityisen tuen ja tutkimusten tarpeet ja jatkohoitoon ohjaaminen, lastensuojelu
- yksilöllinen ja yhteisöllinen oppilas- ja opiskelijahuolto

Oppimateriaalit

Asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta. (Sosiaali ja terveysministeriön selvityksiä 2008:37) Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504222997
•Mäki, P., Wikström, K., Hakulinen-Tuovinen, T. & Laatikainen, T. (2011). Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Saatavilla https://www.thl.fi/documents/10531/1449887/Terveystarkastukset.pdf/e7ed0266-8f1b-43fe-82d7-8659fe8a8cf9
•Kouluterveydenhuolto 2002: opas kouluterveydenhuollolle, peruskouluille ja kunnille. (2002). Helsinki: Stakes
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:951-33-1059-0
•Opiskeluterveydenhuollon opas. (2006). Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504225553
•Terho, P. & Akselin, T. (2000 tai 2002). Kouluterveydenhuolto. Helsinki: Duodecim.
Saatavuus Diakin kirjastoissa

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija ymmärtää koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelurakenteen perusterveydenhuollossa sekä roolin jatkotutkimuksiin ja jatkohoitoon ohjaamisessa yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija ymmärtää työhön vaikuttavan keskeisen lainsäädännön, kansalliset ohjelmat sekä lastenoikeuksien sopimuksen. Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa tutkimustietoa yksilö- sekä ryhmämuotoisessa työskentelyssä.
Opiskelija ymmärtää mitä yksilö ja yhteisötasolla oppilas- ja opiskelijahuollolla tarkoitetaan ja mikä rooli terveydenhoitajalla on yhteisön terveyden edistäjänä.
Opiskelija ymmärtää kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan periaatteet koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa ja osaa käyttää terveyden seuranta- ja seulontamenetelmiä.
Opiskelija tunnistaa koululaisen ja nuoren keskeisimpiä kasvun ja kehityksen haasteita ja oppii ottamaan puheeksi näitä.
Opiskelija tunnistaa koululaisen ja nuoren sekä heidän perheidensä voimavarat sekä erityisen tuen tarpeet ja osaa ohjata nämä tarvittavien tukitoimien pariin.
Opiskelija osaa kirjata tiedot terveyskertomusjärjestelmään ja ymmärtää mitä hyvinvointi- ja terveyssuunnitelma tarkoittaa sekä toimii kaikissa tilanteissa terveydenhoitajatyön eettisten periaatteiden mukaan.
Opintosuorituksen kuvaus
•Orientaatio opintokokonaisuuteen
•Luennot
•Itsenäinen opiskelu taitopajoja varten
•Taitopajat: (Näön, kuulon ja ryhdin seulonta, päihdesula, mielialaseula, syömishäiriöseula, terveystarkastuslomakkeet)
•Tentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osa sisältöjen opiskelusta vaihtelevissa työelämän oppimisympäristöissä.

Kansainvälisyys

Neljä ensimmäistä temanttista kokonaisuutta suoritettu

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tentti opintojakson aihealueista

Esitietovaatimukset

1-4 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.

Lisätiedot

AHOT: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.

Siirry alkuun