DKT12PK19HKI (TERV) Varhaiskirkon historia ja oppi (2op)
Toteutuksen tunnus: DKT1202A15S-3014
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.09.2018 - 21.09.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 25.03.2019 - 24.05.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Toteutukselle DKT12PK19HKI (TERV) Varhaiskirkon historia ja oppi DKT1202A15S-3014 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee varhaisen kirkon historian ja teologisen ajattelun päälinjat ja niiden merkityksen kristinuskon muotoutumisessa
- tietää sekä diakonian että kristillisen kasvatuksen varhaiset historialliset ja teologiset lähtökohdat
Sisältö
- vanhemman ajan kirkon historia ja klassisen uskontulkinnan perusteet
- diakonian ja kristillisen kasvatuksen varhaiset historialliset ja teologiset lähtökohdat
Oppimateriaalit
Kaikille pakollinen lähde:
•Arffman, K. (2011). Kristinuskon historia (3. p.). Helsinki: Edita, s. 9 - 69 (Tie roomalaisen maailman valtauskonnoksi). Myös muut painokset käyvät.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Seuraavista käytetään ainakin jompaakumpaa (aiheesta riippuen)
•Ensisijaisesti: McGrath, A., (2012). Kristillisen uskon perusteet. Johdatus teologiaan (Helsinki: Kirjapaja, s. 25-44, 277-355 ja 368-398. Myös vanhemmat painokset käyvät. Tarkista sisällöllinen vastaavuus.
Saatavuus Diakin kirjastossa
•Toissijaisesti: Pihkala, J. (2009). Uskoa tiedosta ja tietoa uskosta: Johdatus dogmatiikkaan. Helsinki: Edita. s. 97-189. Myös vanhemmat painokset käyvät. Tarkista sisällöllinen vastaavuus.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Muu kirjallisuus vaihtelee tiimin perehtymisteemasta riippuen, ks. oppimisalustan tehtäväväohje / aihelista.
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
•saa kokonaiskuvan kristinuskon synnystä ja varhaisesta muotoutumisesta (juutalaisesta, marginaalisesta Jeesus-liikkeestä Rooman valtakunnan valtauskonnoksi, n. 50-500 jKr.)
•ymmärtää, miten historiallinen, yhteiskunnallinen ja kulttuurinen konteksti ja niissä tapahtuneet muutokset ovat muovanneet kirkon käytäntöjä ja teologista ajattelua. Näin opiskelija saa välineitä pohtia kristillisen perinteen tulkintaa ja soveltamista myös uusissa konteksteissa.
Sisällöllisinä painopisteinä ovat diakonian ja kristillisen kasvatuksen varhaiset lähtökohdat sekä moninaisuuden ja yhtenäisyyden vuorovaikutus varhaiskirkossa.
Kirkon oppia tarkastellaan uskontunnustusten synnyn ja sisällön kautta (erityisesti kolminaisuusoppi ja kristologia).
Opintosuoritusten kuvaus
Opintojakson aloitus ja tehtävien jako (pakollinen läsnäolo)
Johdantoluennot varhaiskirkosta ja sen tutkimuksesta
Tarkempi perehtyminen aihepiiriin voidaan toteuttaa joko
A)tiimitehtävinä seminaarissa tai
B) kirjatenttinä (toteutustapa ilmoitetaan jakson alkaessa oppimisalustalla ja orientaatiossa).
Vaihtoehto B, tarkempi kuvaus:
Tiimien itsenäinen tiedonhankinta.
•Opiskelijat perehtyvät tiimeissä valitsemaansa aiheeseen suoritettavan kirjallisuuden ja muiden lähteiden avulla. Aiheet, kirjallisuus ja tarkemmat ohjeet oppimisalustalla.
Tiimien esitykset
•Opiskelijat opettavat toisille sen, mitä ovat aiheesta oppineet. Esityksessä on hyvä hyödyntää luovia ja toiminnallisia menetelmiä (esim. draama tai videoklippi). Opettaja voi syventää teeman käsittelyä opetuksellaan. Seminaariin osallistuminen on pakollista.
Tuotosten viimeistely ja tallentaminen
•Opiskelijat arvioivat omaa työskentelyään ja antavat itselleen perustellun arvosanaehdotuksen huomioiden saamansa palautteen, osasuorituksen tavoitteet ja Diakin yhteiset arviointikriteerit. Osasuoritus arvioidaan numeerisesti 1 - 5.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kirjatentti, ks. suoritettava kirjallisuus. Sovitaan opettajan kanssa viimeistään orientaation yhteydessä.
Lisätiedot
AHOT
Yliopistolliset teologian perusopinnot (kirkkohistoria ja systemaattinen teologia)