KNA01PK19HKI Nuorisotyön teologia ja kirkon kasvatustoiminta (3op)
Toteutuksen tunnus: KNA0103A15S-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.09.2018 - 21.09.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.03.2019 - 17.05.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Toteutukselle KNA01PK19HKI Nuorisotyön teologia ja kirkon kasvatustoiminta KNA0103A15S-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee kirkon kasvatustoiminnan tavoitteet, organisoitumisen ja työtavat
- osaa jäsentää työn teologisia ja pedagogisia perusteita ja muodostaa omaa nuorisotyönteologiaansa
- tietää yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja osaa toimia nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen asiantuntijana monialaisissa verkostoissa
Sisältö
- kirkon kasvatustoiminta
- kirkon nuorisotyön teologia
- yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja monialaiset verkostot
Oppimateriaalit
Oppimistehtävässä ja verkkokeskustelussa hyödynnettävä lähdemateriaali:
KNA-jakson luentomateriaalit
Luentotallenteet:
Isostoiminnan pedagogiikka ja teologia (Jouko Porkka ja Päivi Sutinen)
Muu lähdemateriaali:
• Halme Lasse. 2008. Uskonto ja kasvatus vuorovaikutuksessa. Helsinki: LK-Kirjat (s. 1- 66 ja 123 - 218)
• Porkka Jouko (toim.) 2008. Johdatus kristilliseen kasvatukseen. Helsinki: LK-Kirjat (s. 15 - 93)
• Lapset seurakuntalaisina. 2013. Kirkkohallitus 2013:1
• Nuoret seurakuntalaisina. 2012. Kirkkohallitus 2012:6
• Tytöt ja pojat seurakuntalaisina. 2012. Kirkkohallitus 2012:5
• Suuri Ihme - Rippikoulusuunnitelma 2017. Elämää Jumalan kasvojen edessä. Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja. Kirkko ja toiminta. 2017:60
• Isoja Ihmeitä. Isostoiminnan linjaus 2016. Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja. Kirkon kasvatus ja perheasiat. 2016:43.
• Nuorisolaki
• Kumppanuuden korit
• Häkkinen Tiina. 2016: Kun Paulo Freire ja Fredrik Modèus tulevat nuorteniltaan. Teoksessa Gothóni Raili, Malkavaara Mikko & Valtonen Minna (toim.) Muutosvoimaa - tutkielmia Diakista ja teologiasta. Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu, puheenvuoroja 3.
Opetusmenetelmät
Tavoitteet:
Opiskelija:
• tuntee kirkon kasvatustoiminnan tavoitteet, organisoitumisen ja työtavat
• tuntee työn teologisia ja pedagogisia perusteita ja muodostaa omaa nuorisotyön teologiaansa
• tietää yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja osaa toimia nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen asiantuntijana monialaisissa verkostoissa
Ydinsisällöt
• kirkon kasvatustoiminta
• kirkon nuorisotyön teologia
• yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja monialaiset verkostot
Osasuorituksen sisältökuvaus:
Suoritus koostuu lähiopetukseen ja verkkokeskusteluun osallistumisesta sekä oppimistehtävän hyväksytystä suorittamisesta. HUOM! Opintojakson aloitukseen ja johdantoluennolle osallistuminen pakollista. Lähiopetuksen poissaolot korvattava!
Lähiopetuksessa käsitellään nuorisotyön ja kasvatustoiminnan tehtävää, tavoitteita ja organisoitumista kirkon, hiippakuntien ja seurakuntien sekä järjestöjen tasolla. Näiden lisäksi käsitellään nuorisotyön teologiaa ja pedagogiikkaa.
Oppimistehtävässä ja verkkokeskustelussa hyödynnetään luentotallenteita ja muita materiaaleja ja paneudutaan omaan teologiseen ja pedagogiseen ajatteluun sekä pohditaan niiden merkityksiä työn kehittämisessä.
Oppimistehtävänä yksilötyö: opiskelija tekee kuvallisen tallenteen (video, prezi, powerpoint ym.) aiheesta: Minä ja nuorisotyön teologia ja pedagogiikka. Tehtävän tekeminen ohjeistetaan johdantoluennon yhteydessä. Tallenteet julkaistaan verkossa, jonka jälkeen julkaisuista käydään keskustelua verkossa.
Tehtävään liittyvä reflektioseminaari ja kokoava keskustelu päättää tämän osasuorituksen. Seminaarissa reflektoidaan ja jaetaan oman asiantuntijuuden kehittymisen kannalta merkityksellisiä löytöjä ja oivalluksia. Seminaarista annetaan tarkemmat ohjeet myöhemmin lähiopetuksen yhteydessä tai keskustelupalstalla.
Osasuorituksen lopussa opiskelija arvioi omaa paneutumistaan ja oppimistavoitteiden saavuttamistaan ja palauttaa kirjallisen arvion oppimisalustalle.
Arviointi: suoritettu / täydennettävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yhteisöpajassa:
Opiskelijaryhmä perehtyy itsenäisesti nuorisotyönteologian suoritettavaan kirjallisuuteen ja tallenteisiin. Tämän jälkeen he kokoavat kouluikäisistä tytöistä ja pojista, nuorista tai nuorista aikuisista ryhmän, jonka kanssa he yhdessä tuottavat käsitystä: Mitä on nuorisotyön teologia (annettujen teemojen avulla). Teologian määrittelyssä voi olla esim. nuorten veisut, joista yhdessä etsitään vastauksia muutamiin apukysymyksiin.
Tämän jälkeen opiskelijaryhmä kokoaa saadut vastaukset ja esittelee ne seurakunnan nuorisotyöntekijöille. Pohdinta jatkuu heidän kanssaan aiheesta: Mitä on seurakuntamme nuorisotyön teologia.
Lopuksi opiskelijat tekevät videon nuorten ja työntekijöiden kanssa, josta selviää esim. sanoin, piirustuksien, valokuvin, lauluin, esityksin mitä on seurakunnan nuorisotyön teologia.
Kansainvälisyys
DKT I ja DKT II tai muulla tavoin hankittu osaaminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija perehtyy suoritettavan kirjallisuuden ja annettujen teemojen avulla nuorisotyön teologisiin perusteisiin ja pedagogiikkaan. Opiskelija keskustelee seurakunnan nuorten ryhmän kanssa, aiheesta nuorisotyön teologia. Opiskelija tekee videon, käyttäen apuna nuorten pohdintoja ja tuotoksia, jossa hän esittelee apukysymysten avulla, mitä on nuorisotyön teologiani.
Esitietovaatimukset
DKT I ja DKT II tai muulla tavoin hankittu osaaminen
Lisätiedot
,