Siirry suoraan sisältöön

SEU02IMK19HKI (TERV) Seurakunnan työn kehittäminen (2op)

Toteutuksen tunnus: SEU0202A15S-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.09.2018 - 21.09.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.01.2019 - 01.03.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Opettajat
Helena Kauppila
Ryhmät
A40shd
A40shd
Opintojakso
SEU0202A15S

Toteutukselle SEU02IMK19HKI (TERV) Seurakunnan työn kehittäminen SEU0202A15S-3016 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa ennakoida, suunnitella, kehittää ja arvioida oman työalan toimintaa
- tietää kirkon viran teologiset perusteet ja pohtii omaa identiteettiään kirkon työssä

Sisältö

- seurakunnan diakoniatyön, nuorisotyön ja varhaiskasvatuksen toiminta- ja taloussuunnitelmat
- kirkon virka ja kirkon työntekijän identiteetti ja ammatillinen kasvu

Oppimateriaalit

Suoritettavat oppimateriaali:
• Kohtaamisen kirkko: Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020. Helsinki: Kirkkohallitus.
Saatavana verkkoaineistona
• Kirkon tulevaisuuskomitea. (2016). Kirkon tulevaisuuskomitean mietintö. Helsinki: Kirkkohallitus., 137 sivua.
Saatavana verkkoaineistona
• Kirkon tulevaisuuskomitean mietintöä taustoittava aineisto: Mietinnön liiteosa. (2016) Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja 48. Kirkko ja toiminta: Helsinki 2016. 521 sivua (soveltuvin osin).
Saatavana verkkoaineistona
Oheiskirjallisuus:
• Kanerva, M. & Tanska, J. (toim.) 2015. Työ ja henki. Avaimia henkiseen ja hengelliseen työhyvinvointiin. Kirjapaja: Helsinki.
• Rantama, M. 2016. Taivaallinen työaika. Näkökulmia ajattomaan työhön. Edita: Helsinki.
• Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S., Kasvio, A. & Toikko, T. 2015. Dialoginen johtaminen. Avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampere university press: Tampere.
• Toikko, T & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere university press: Tampere.

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
• osaa kehittää kirkon työtä ymmärtäen yhteiskunnallisen ja hengellisen toimintaympäristön muutokset
• osaa ennakoida, suunnitella, kehittää ja arvioida oman työalan toimintaa
• tietää kirkon viran teologiset perusteet ja pohtii omaa identiteettiään kirkon työssä.
Opintosuorituksen kuvaus:
Seurakunnan työn kehittäminen (2op) on osa Seurakuntatyön kehittäminen (5op) opintojaksoa. Kokonaisuus toteutuu niin, että kaikki osasuoritukset ohjeistetaan opiskelijoille heti jakson alussa. Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää osallistumista orientaatiopäivään, lähiopetukseen ja seminaareihin. Opintojakson ja oppimistehtävän painopiste on tulevaisuuteen suuntautuvassa kehittämistoiminnassa. Opintojakson toteutetaan yhteistyössä kirkon eri toimijoiden kanssa (mm. hiippakunnat, DTL / KNT, kirkkohallitus, kirkolliskokouksen jäsenet jne.)
Oppimistehtävä 1 tehdään ryhmässä tai parityönä.:
Seurakunnan toiminnan kehittäminen toimintaympäristöanalyysin, tutkimuksen, tilastojen ja strategisten asiakirjojen avulla. Opiskelijaryhmä tai -pari valitsee tarkasteltavaksi yhden seurakunnan, jonka toimintaan tutustuvat ja jonka toimintaa lähtevät arvioimaan ja kehittämään yhdessä työyhteisön kanssa. Arvioikaa, miten seurakunta on kohdannut uudet haasteet, mihin se ei näytä kiinnittävän huomiota ja mihin se painottaa toimintansa, miksi? Pohtikaa ja arvioikaa myös sitä, miten ja mihin suuntaan seurakunnan toimintaa tulisi tulevaisuudessa kehittää. Millaista tulisi seurakunnan toiminnan olla, jotta se palvelisi paikkakuntansa väestöä? Kehittämistehtävään liittyvistä havainnoista tehdään posteri, joka esitellään seminaarissa. Arvioikaa ja pohtikaa samalla sitä, millä tavalla eri ammattialojen teologinen orientaatio liittyy seurakuntatyön kehittämiseen: Millaisia merkityksiä teologisella orientaatiolla on työssä? Opintojakson päättää työnohjauksellinen seminaaripäivä, jossa reflektoidaan em. kysymyksiä ja arvioidaan omaa osaamista ja teologista itseymmärrystä.
Oppimistehtävä 2:
Jokainen opiskelija kirjoittaa seminaaripäivän jälkeen reflktoivan esseen, jossa pohtii omaa teologista orientaatiotaan ja sitä millaisia merkityksiä teologinen orientaatio antaa omaan työhön. Opiskelija voi rajata ja nimetä esseen itse. Esseen pituus 4-5 tekstisivua ja siinä on hyödynnettävä aiheeseen soveltuvaa lähdemateriaalia.
Tehtävän tarkempi ohjeistus orientaatioluennoilla ja Moodlessa. Opintojakson toteutus voi myös poiketa edellä mainitusta mallista ajankohtaiseen teemaan vedoten.
Arvointi Hyväksytty - Hylätty - Täydennettävä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävä voidaan tehdä myös yhteistyössä työelämän kanssa, esim. olemalla mukana seurakunnan strategiatyöskentelyssä tai yhteisöpajan toiminnan kehittämisessä. Tehtävään liittyvä seminaari voidaan järjestää oske-pajassa, yhteisöpajassa tai seurakunnassa, jonka toimintaan kehittämistehtävä liittyy.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun ja vastaavan opettajan kanssa käydyn keskustelun perusteella.

Lisätiedot

AHOT
Aikaisemmat opinnot tai vahva työelämäkokemus, joissa on perehdytty erityisesti kirkon ja seurakunnan työelämän kehittämistoimintaan.

Siirry alkuun