Siirry suoraan sisältöön

TUPMK19DIAK Tulkin perustaidot, 5 op *** (TUP01 Muisti ja muistiinpanotekniikat) (2op)

Toteutuksen tunnus: TUP0102A11H-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.09.2018 - 21.09.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.01.2019 - 22.03.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tulkkaus, kielet, viestintä ja koulutuksen kehittäminen
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tulkki (AMK), asioimistulkkaus
Opettajat
Pirjo Pouttu
Ryhmät
A45astu
A45astu
Opintojakso
TUP0102A11H

Toteutukselle TUPMK19DIAK Tulkin perustaidot, 5 op *** (TUP01 Muisti ja muistiinpanotekniikat) TUP0102A11H-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu osittain rinnakkain KAO1 Kasvatus ja opetusala toimintaympäristönä -opintojakson kanssa ja näillä kahdella opintojaksolla on yhteinen oppimisprosessi. Sanastotyön osio on jatkoa JOT2 Tulkkauksen perusteet -opintojaksolle (osasuoritus JOT2402A12H Sanastotyön perusteet). Tieto täydentyy ja syvenee TUP Tulkin perustaidot -opintojaksolla. TUP Tulkin perustaidot -opintojaksolla voidaan käyttää hyödyksi SYK Suomalainen yhteiskunta ja kulttuuri -opintojakson aikana saatua tietoa. TUP Tulkin perustaidot -opintojaksolla tehdään ensimmäisen itsenäinen pienmuotoinen termi/sanastoprojekti, jonka aihe voi liittyä SYK Suomalainen yhteiskunta ja kulttuuri- tai KAO1 Koulutus ja kasvatusala toimintaympäristönä -opintojaksoihin.
Opintojen vaihe
Alkuvaiheen opinnot

Oppimateriaalit

Annetaan opintojakson alussa
Oheismateriaali
Muistiintoiminnot ja muistiinpanotekniikat

Gillies, Andrew 2005. Note-Taking for Consecutive Interpreting. A Short Course. London: Routledge.

Gillies, Andrew 2013. Conference Interpreting. A student's practice book. London: Routledge. 168-185.

Nolan, James 2012. Interpretation. Techniques and Exercises. 2nd Edition. Bristol: Multilingual Matters. 278-287.

Dam, Helle V. 2007. What makes interpreters' notes efficient? Features of (non-) efficiency in interpreters' notes for consecutive. Julkaisussa: Doubts and Directions in Translation Studies: Selected Contributions from the EST Congress, Lisbon 2004. Edit by Gambier, Yves, Miriam Shlesinger and Radegundis Stolze. 183-198.

Saresvuo, Johanna & Ojanen, Sirkka Liisa 1988. Tulkin käsikirja. Linguistica et Philologia sarja. Helsinki.

Matthew MacDonald 2010. Aivot: käyttäjän käsikirja. Jyväskylä: WSOY pro. Gaudeamus Ab. (otteet). 9-123.

Tommola, Jorma 2004. Mikä on kääntämisen ja tulkkauksen ydin? Teoksessa Kieli, teksti ja kääntäminen. Toim. Jorma Tommola. Turun yliopisto. Englannin kielen kääntäminen ja tulkkaus.

Toimeksiantoon valmistautuminen

Paunonen, Riikka. 2010. Valmistautuminen ja informaation välittäminen konsekutiivitulkkauksessa poistojen, lisäysten ja korvausten näkökulmasta. Pro gradu tutkielma. Tampereen yliopisto, kääntäminen ja tulkkaus. (http://tutkielmat.uta.fi/pdf/gradu04507.pdf). 18-34, 73-82.

Sanastotyön harjoitukset

Suonuuti, Heidi 2006. Sanastotyön opas. Helsinki: Sanastokeskus TSK.

Virtuaaliopetus
Opintojaksolla käytetään asiantuntijaluentojen tallenteita, ohjeistus tallenteiden kuunteluun annetaan lähijaksoilla

Opetusmenetelmät

Tarkennetut tavoitteet
•ymmärtää valmistautumisen tulkkausprosessin osana ja ymmärtää valmistumisen tärkeyden
•tietää valmistumisen merkityksen yllättävien tilanteiden ennaltaehkäisemissä
•hallitsee tehokkaan tiedonhaun toimeksiantoon valmistautuessa
•osaa työstää tulkkausmateriaaleja ja käsitellä toimeksiantoihin liittyviä kysymyksiä
•tietää muistitoiminnot (aistimuisti, työmuisti, säilömuisti)
•tuntee muististrategiat (visualisointi, muistiinpanot, mielikuvat, jäsentely, luokittelu, assosiaatiot, muistiavut) ja osaa valita itselleen sopivimmat
•tietää muistiinpanotekniikan periaatteita (lyhenteet, symbolit, vertikaalinen sijoittelu)
•osaa arvioida omaa muistikapasiteettia
•osaa kehittää omaa työmuistia
•ymmärtää muistipanojen käytön tilannesidonnaisuuden
•osaa perustasolla käyttää sekä muistitoimintoja että muistiinpanoja
•osaa kehittää muistiinpanotekniikkaansa
•ymmärtää kuuntelemisen tärkeyden
•osaa keskittyä aktiiviseen kuuntelemiseen
•tietää viestin informaatiorakenteen
•osaa analysoida kuulemansa
•tietää kysymystekniikat
•osaa perustasolla käyttää termi- ja sanastotyön lähteitä ja arvioida niiden luotettavuutta
•osaa perustasolla tehdä termien/sanojen määritelmät
•osaa perustasolla etsiä tai luoda termien/sanojen vastineita
•osaa perustasolla tehdä käsitejärjestelmän ja määritellä käsitteiden välisiä suhteita

Tarkennetut ydinsisällöt
•tulkkausprosessi
?tehokas kuunteleminen
?viestin informaatiorakenne
?viestin sisällön segmentointi
?kysymystekniikat
?informaation implikointi ja eksplikointi tulkkauksessa ja kääntämisessä
?implikointi ja eksplikointi suhteessa tulkin strategiaan

•valmistautuminen tulkkaukseen
?valmistautuminen tulkkausprosessin osana
?tehokas tiedonhaku
?tulkkaukseen liittyvät yllätystilanteet ja niiden ennakointi
?tulkkausmateriaalin työstäminen
?reflektointi osana tulkkausprosessia

•muistitoiminnot
•muistiinpanotekniikat?muistitoiminnot ja muististrategiat
?muistikapasiteetti
?työmuisti
?muistiinpanotekniikka (symbolit, lyhenteet, vertikaalinen sijoittelu)

•kiertoilmaisut ja implisiittisen tiedon esiintuominen
•sanastotyön menetelmät
?sanastotyön tietolähteet
?termi, käsite, määritelmä, konnotaatio
?termin muodostaminen

•käsitesuhteet ja käsitejärjestelmät

Pedagoginen toteutus
Monimuoto-opiskelua, lähijaksoilla yksilö- ja pienryhmätyöskentelyä, sanastoprojektin opponointi, luentoja ja harjoituksia. Etäjaksoilla: muistiinpanotekniikkaharjoituksia, perustason termi-/sanastoprojekti pienryhmissä, kirjallisia tehtäviä.

Oppimistehtävät
Muistitoiminnot ja muistiinpanotekniikat

Useita verkkoharjoituksia ja lähijaksojen harjoituksia, ohjeistus annetaan lähijaksolla

Toimeksiantoon valmistautuminen

Kaksi valmistautumisharjoitusta, ohjeistus annetaan lähijaksoilla

Sanastoharjoitus

Perustason termikarttaharjoitus, ohjeistus annetaan lähijaksolla

Lisätiedot

Ennen opintojaksoa on suotavaa olla suoritettuna seuraavat opintojaksot ja osasuoritukset:
Sanastotyön harjoitukset: JOT2402A12H Sanastotyön perusteet
Toimeksiantoon valmistautuminen: JOT1103A12H Johdanto tulkin ammattiin ja JOT1201A12H Tulkkauksen perusperiaatteet ,

Siirry alkuun