Siirry suoraan sisältöön

KAO3MK19DIAK Suomen kieli ja muut työkielet 1, 5 op *** (KAO31 Koulutus- ja kasvatusalan sanastotyö) (1op)

Toteutuksen tunnus: KAO3101A11H-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.09.2018 - 21.09.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
18.03.2019 - 24.05.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
1 op
Lähiosuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tulkkaus, kielet, viestintä ja koulutuksen kehittäminen
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tulkki (AMK), asioimistulkkaus
Opettajat
Katri Huovinen
Ryhmät
A45astu
A45astu
Opintojakso
KAO3101A11H

Toteutukselle KAO3MK19DIAK Suomen kieli ja muut työkielet 1, 5 op *** (KAO31 Koulutus- ja kasvatusalan sanastotyö) KAO3101A11H-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Sisällön jaksotus

Opiskelija on edeltävästi suorittanut
Sanastotyön perusteet (JOT2402A12H) sekä Sanastotyön harjoitukset (TUP0302A12H), joiden myötä hän on oppinut termityön menetelmiä sekä periaatteita ja opetellut soveltamaan niitä tulkkaustoimeksiantoon valmistautumisessa. Tällä sanastotyön jaksolla ei enää keskitytä termien määritelmien eikä termikarttojen laatimiseen, vaan opiskelijat laativat tulevia tulkkaustoimeksiantoja silmälläpitäen yksinkertaisen kasvatus- ja koulutusalan sanaston kuitenkin pitäen mielessä aiemmin opitut termityön menetelmät ja periaatteet. ,

Oppimateriaalit

Pissikset päissään koulunsietohommissa -artikkeli HS 6.10.2011
Yksi teos opettajien jakamalta kaunokirjallisuuslistalta.
Virtuaaliopetus ja taltioinnit
Toisen työkielen opetuksessa etätehtävien palaute ja ohjaus AC:lla ja Fronterilla

Opetusmenetelmät

Tarkennetut tavoitteet
•tuntee alan tilanteisiin liittyviä rakenteita ja terminologiaa
•osaa erottaa kielen sävyjä ja käyttää niitä
•ymmärtää kasvatus- ja opetusalan sanastoa ja termejä sekä rakenteita, joihin termit liittyvät
•tuntee ja ymmärtää kouluikäisten ja erityisesti nuorison puhekieltä
•tietää keskeiset kasvatus- ja opetusalan termit molemmilla työkielillä
•osaa perustasolla tehdä sanastotyötä osana valmistautumista toimeksiantoon
•osaa käyttää kasvatus- ja opetusalan termejä tulkkauksessa

Tarkennetut ydinsisällöt
•kasvatus- ja opetusalan tekstilajit?kouluhallinnon kieli
?koulun tekstit, koulubyrokratia ja kotien kanssa käytävän keskustelun piirteitä
?kouluarjen kieli
?lasten ja nuorten kieli, puhekieli

•tekstin ja puheen ymmärtäminen painottuen kasvatus- ja opetusalan kieleen?kodin ja koulun yleisimpien keskustelujen sisällöt (mm. koulukäyttäytyminen, poissaolot, erityisopetus)
?lasten ja nuorten kieleen tutustuminen

•puhuminen ja kirjoittaminen painottuen kasvatus- ja opetusalan kieleen
•rakenteet ja sanastot?nesessiivirakenteet
?toisen työkielen rakenteet ja kielenhuolto
?toisen työkielen kielioppaat ja muut kirjoittajan/kielenkäyttäjän työkalut

•kasvatus- ja opetusalan termistö?suomen kielen kouluterminologia
?toisen työkielen kasvatus- ja opetusalan keskeinen sanasto

Pedagoginen toteutus
Suomen kieli

1. Kouluarjen kieli
2. Kouluhallinnon kieli
3. Lasten ja nuorten kieli, lapsen maailma, fyysinen ja psyykkinen hyvinvointi ja siitä puhuminen

Lähiopetuksessa perehdytään esimerkiksi hallinnon kieleen, nesessiivirakenteisiin, produktiivisiin nuorisokielen johtimiin ja johdoksiin sekä nuorisokielen sanastoon.


Toinen työkieli

Kielikohtaiset harjoitukset

Sanastotyö

Sanastotyön valmis tehtävä palautetaan toukokuussa.

Oppimistehtävät
1. Koulutus- ja kasvatusalan sanastotyö

Tehtävä:Tehtävä suoritetaan yksilötehtävänä ja kielikohtaisissa työpareissa tai pienryhmissä.
Jokainen opiskelijalaatii yksinkertaisen kasvatus- ja koulutussanaston molemmilla työkielillä. Opiskelijat kirjoittavat sanastotyöstään suomenkielisen kommentaarin pienryhmissä.

2. Toisen työkielen rakenteet ja kielenhuolto

Opetus järjestetään kieliryhmittäin.

Tehtävä: Opiskelijat kirjoittavat kirjoitelman ao. kielellä tai tekevät käännöksen suomen kielestä toiseen kieleen. Aiheet liittyvät koulutus- ja kasvatusalan toimintaympäristöön. (ks. KAO1005A12H)

Kirjoitelman/käännöksen pohjalta kieliopettaja tekee kooste ongelmakohdista ja suunnittelee tarvittavan opetuksen kussakin kieliryhmässä. Opetus voi sisältää suullista tai kirjallista palautetta, kirjallisia ja suullisia ohjeita, kirjalliset tehtävät. Opettaja päättää itse kirjallisuudesta ja muusta aineistosta, jota käyttää opetuksessa.

3. Koulutus- ja kasvatusalan suomi

Kouluarjen kieli

Tutustutaan kouluarjen perussanastoon dialogitekstin kautta.

Perehdytään lukupiirityöskentelyyn ja kaunokirjallisuuden analysointiin. Opettajat kokoavat kirjallisuuslistan, josta lukupiireissä käsiteltävä kirjallisuus valitaan. Suoritukseen vaaditaan osallistuminen ja aktiivinen läsnäolo lähiopetuksessa. Poissaolo korvattava itsenäisellä tehtävällä, jonka opettaja ohjeistaa tarvittaessa.

Etätehtävä: Lukupiiritehtävä

Hallinnon kieli ja nesessiivirakenteet

Kontaktiopetuksena käytävät harjoituskeskustelut koulukielestä ja koulusta toimintaympäristönä, kodin ja koulun vuorovaikutuksen havainnointia ja reflektointia. Harjoitellaan nesessiivirakenteita. Suoritukseen vaaditaan osallistuminen ja aktiivinen läsnäolo lähiopetuksessa.

Etätehtävät

Pakkopullaa ja koulumaailman sanoja-tehtäväpaketti

Lasten kieli

Tunneilla käydään läpi lasten kielessä produktiivisia johtimia ja harjoitellaan johdosten tekemistä. Lisäksi käsitellään synonyymejä ja sanojen tyylisävyjä.

Etätehtävät

Pissikset päissään koulunsietohommissa -artikkelin lukeminen ja siihen liittyvien sanastotehtävien tekeminen.

Lisätiedot

Ennen osasuoritusta Koulutus- ja kasvatusalan sanastotyö olisi suotavaa, että osasuoritukset:
JOT2402A12H Sanastotyön perusteet ja TUP0302A12H Sanastotyön harjoitukset olisi suoritettu.

Siirry alkuun