KAO3MK19DIAK Suomen kieli ja muut työkielet 1, 5 op *** (KAO31 Koulutus- ja kasvatusalan sanastotyö) (1op)
Toteutuksen tunnus: KAO3101A11H-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.09.2018 - 21.09.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 18.03.2019 - 24.05.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 1 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tulkkaus, kielet, viestintä ja koulutuksen kehittäminen
- Kampus
- Diakin yhteinen toteutus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Tulkki (AMK), asioimistulkkaus
Toteutukselle KAO3MK19DIAK Suomen kieli ja muut työkielet 1, 5 op *** (KAO31 Koulutus- ja kasvatusalan sanastotyö) KAO3101A11H-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Sisällön jaksotus
Opiskelija on edeltävästi suorittanut
Sanastotyön perusteet (JOT2402A12H) sekä Sanastotyön harjoitukset (TUP0302A12H), joiden myötä hän on oppinut termityön menetelmiä sekä periaatteita ja opetellut soveltamaan niitä tulkkaustoimeksiantoon valmistautumisessa. Tällä sanastotyön jaksolla ei enää keskitytä termien määritelmien eikä termikarttojen laatimiseen, vaan opiskelijat laativat tulevia tulkkaustoimeksiantoja silmälläpitäen yksinkertaisen kasvatus- ja koulutusalan sanaston kuitenkin pitäen mielessä aiemmin opitut termityön menetelmät ja periaatteet. ,
Oppimateriaalit
Pissikset päissään koulunsietohommissa -artikkeli HS 6.10.2011
Yksi teos opettajien jakamalta kaunokirjallisuuslistalta.
Virtuaaliopetus ja taltioinnit
Toisen työkielen opetuksessa etätehtävien palaute ja ohjaus AC:lla ja Fronterilla
Opetusmenetelmät
Tarkennetut tavoitteet
•tuntee alan tilanteisiin liittyviä rakenteita ja terminologiaa
•osaa erottaa kielen sävyjä ja käyttää niitä
•ymmärtää kasvatus- ja opetusalan sanastoa ja termejä sekä rakenteita, joihin termit liittyvät
•tuntee ja ymmärtää kouluikäisten ja erityisesti nuorison puhekieltä
•tietää keskeiset kasvatus- ja opetusalan termit molemmilla työkielillä
•osaa perustasolla tehdä sanastotyötä osana valmistautumista toimeksiantoon
•osaa käyttää kasvatus- ja opetusalan termejä tulkkauksessa
Tarkennetut ydinsisällöt
•kasvatus- ja opetusalan tekstilajit?kouluhallinnon kieli
?koulun tekstit, koulubyrokratia ja kotien kanssa käytävän keskustelun piirteitä
?kouluarjen kieli
?lasten ja nuorten kieli, puhekieli
•tekstin ja puheen ymmärtäminen painottuen kasvatus- ja opetusalan kieleen?kodin ja koulun yleisimpien keskustelujen sisällöt (mm. koulukäyttäytyminen, poissaolot, erityisopetus)
?lasten ja nuorten kieleen tutustuminen
•puhuminen ja kirjoittaminen painottuen kasvatus- ja opetusalan kieleen
•rakenteet ja sanastot?nesessiivirakenteet
?toisen työkielen rakenteet ja kielenhuolto
?toisen työkielen kielioppaat ja muut kirjoittajan/kielenkäyttäjän työkalut
•kasvatus- ja opetusalan termistö?suomen kielen kouluterminologia
?toisen työkielen kasvatus- ja opetusalan keskeinen sanasto
Pedagoginen toteutus
Suomen kieli
1. Kouluarjen kieli
2. Kouluhallinnon kieli
3. Lasten ja nuorten kieli, lapsen maailma, fyysinen ja psyykkinen hyvinvointi ja siitä puhuminen
Lähiopetuksessa perehdytään esimerkiksi hallinnon kieleen, nesessiivirakenteisiin, produktiivisiin nuorisokielen johtimiin ja johdoksiin sekä nuorisokielen sanastoon.
Toinen työkieli
Kielikohtaiset harjoitukset
Sanastotyö
Sanastotyön valmis tehtävä palautetaan toukokuussa.
Oppimistehtävät
1. Koulutus- ja kasvatusalan sanastotyö
Tehtävä:Tehtävä suoritetaan yksilötehtävänä ja kielikohtaisissa työpareissa tai pienryhmissä.
Jokainen opiskelijalaatii yksinkertaisen kasvatus- ja koulutussanaston molemmilla työkielillä. Opiskelijat kirjoittavat sanastotyöstään suomenkielisen kommentaarin pienryhmissä.
2. Toisen työkielen rakenteet ja kielenhuolto
Opetus järjestetään kieliryhmittäin.
Tehtävä: Opiskelijat kirjoittavat kirjoitelman ao. kielellä tai tekevät käännöksen suomen kielestä toiseen kieleen. Aiheet liittyvät koulutus- ja kasvatusalan toimintaympäristöön. (ks. KAO1005A12H)
Kirjoitelman/käännöksen pohjalta kieliopettaja tekee kooste ongelmakohdista ja suunnittelee tarvittavan opetuksen kussakin kieliryhmässä. Opetus voi sisältää suullista tai kirjallista palautetta, kirjallisia ja suullisia ohjeita, kirjalliset tehtävät. Opettaja päättää itse kirjallisuudesta ja muusta aineistosta, jota käyttää opetuksessa.
3. Koulutus- ja kasvatusalan suomi
Kouluarjen kieli
Tutustutaan kouluarjen perussanastoon dialogitekstin kautta.
Perehdytään lukupiirityöskentelyyn ja kaunokirjallisuuden analysointiin. Opettajat kokoavat kirjallisuuslistan, josta lukupiireissä käsiteltävä kirjallisuus valitaan. Suoritukseen vaaditaan osallistuminen ja aktiivinen läsnäolo lähiopetuksessa. Poissaolo korvattava itsenäisellä tehtävällä, jonka opettaja ohjeistaa tarvittaessa.
Etätehtävä: Lukupiiritehtävä
Hallinnon kieli ja nesessiivirakenteet
Kontaktiopetuksena käytävät harjoituskeskustelut koulukielestä ja koulusta toimintaympäristönä, kodin ja koulun vuorovaikutuksen havainnointia ja reflektointia. Harjoitellaan nesessiivirakenteita. Suoritukseen vaaditaan osallistuminen ja aktiivinen läsnäolo lähiopetuksessa.
Etätehtävät
Pakkopullaa ja koulumaailman sanoja-tehtäväpaketti
Lasten kieli
Tunneilla käydään läpi lasten kielessä produktiivisia johtimia ja harjoitellaan johdosten tekemistä. Lisäksi käsitellään synonyymejä ja sanojen tyylisävyjä.
Etätehtävät
Pissikset päissään koulunsietohommissa -artikkelin lukeminen ja siihen liittyvien sanastotehtävien tekeminen.
Lisätiedot
Ennen osasuoritusta Koulutus- ja kasvatusalan sanastotyö olisi suotavaa, että osasuoritukset:
JOT2402A12H Sanastotyön perusteet ja TUP0302A12H Sanastotyön harjoitukset olisi suoritettu.