Siirry suoraan sisältöön

TUL3PK19TKU Tulkkaus puhetta tukevilla ja korvaavilla kommunikaatiomenetelmillä, 7 op *** (TUL31 Kommunikaatiomenetelmät) (2op)

Toteutuksen tunnus: TUL3102A11H-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.09.2018 - 21.09.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2019 - 01.02.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tulkkaus, kielet, viestintä ja koulutuksen kehittäminen
Kampus
Turku
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tulkki (AMK), viittomakieli ja tulkkaus
Opettajat
Ulla Niittyinperä
Vierailijat Tulkkaukset ja kielet
Veera Kuusela
Ryhmät
G43vtk
G43vtk
Opintojakso
TUL3102A11H

Toteutukselle TUL3PK19TKU Tulkkaus puhetta tukevilla ja korvaavilla kommunikaatiomenetelmillä, 7 op *** (TUL31 Kommunikaatiomenetelmät) TUL3102A11H-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Sisällön jaksotus

Kurssi alkaa luennoilla. Luentojen ja harjoitusten väleissä toteutuvat asiakasvierailut. Opiskelijat tapaavat henkilöitä, joilla on puhevamma ja saavat kokemusta kielensisäisestä tulkkauksesta. Vierailukerroilla on 100% läsnäolovelvollisuus. Asiakkaat kertovat asiakasnäkökulmasta, menetelmien käytöstä ja niiden toimivuudesta. Opiskelijat valmistautuvat näille lähitunneille pohtimalla etukäteen kysymyksiä asiakkaille oppimistehtävän kautta.

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää avusteisen ja ei-avusteisen kommunikoinnin eron
- tuntee avusteisia ja ei-avusteisia kommunikointimenetelmiä
- osaa arvioida ja hyödyntää omia vahvuusalueitaan työkielten ja kommunikaatiomenetelmien käyttäjänä.

Sisältö

- puhetta tukevien ja korvaavien kommunikointi perusteet
- tukiviittomakomunikointi
- epäselvä puhe
- keho- ja kokonaiskommunikaatio
- kuva- ja esinekommunikaatio
- piirtämiseen perustuvat menetelmät
- kirjoittamiseen perustuvat menetelmät
- Bliss-kieli ja symbolit

Aika ja paikka

Alkulukukausi, Turku.

Oppimateriaalit

Huuhtanen, K. (toim.) (2001.) Puhetta tukeva ja korvaavat kommunikointimenetelmät Suomessa vuosituhannen taitteessa. Helsinki: Kehitysvammaliitto.
s. 25-108.

von Tetzchner, S. ja Martinsen, H. (2010.) Johdatus puhetta tukevaan ja korvaavaan kommunikointiin. Helsinki: Kehitysvammaliitto.

Trygg, B.H. (2010). Graafinen kommunikointi. Esineet, kuvat ja symbolit puhetta tukevassa ja korvaavassa kommunikoinnissa. Helsinki: Kehitysvammaliitto.

Opetusmenetelmät

Luento, asiakasvierailut, oppimistehtävä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiakasvierailut ja kokemuspuhujat tuovat työelämän kuulumisia opiskelijoille asiakkaan näkökulmasta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei ole.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Keskusteltava vastuulehtorin kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin laajuus on 2 op. Opiskelijan työmäärä on keskimäärin 26 h 40 min/opintopiste.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Diakin alkuvaiheen opintojen osaamiskriteereistä painottuvat seuraavat:
- käyttää keskeisiä käsitteitä yksittäisissä tilanteissa ja tehtävissä
- ennakoida toimintaa ammatillisissa tilanteissa
- toimia ammatillisissa tilanteissa valmiiden mallien/työmenetelmien mukaan
- työskennellä tavoitteellisesti opiskelijaryhmässä eri tehtävissä
- kuunnella ryhmän muita jäseniä
- toimia ryhmässä tilannetietoisesti
- osaa toimia eettisesti alan tyypillisissä tilanteissa
Linkki: https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2017/12/Diak_Osaamisen_arviointikriteerit_AMK.pdf

Siirry alkuun