TUL3PK19TKU Tulkkaus puhetta tukevilla ja korvaavilla kommunikaatiomenetelmillä, 7 op *** (TUL31 Kommunikaatiomenetelmät) (2op)
Toteutuksen tunnus: TUL3102A11H-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.09.2018 - 21.09.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.01.2019 - 01.02.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tulkkaus, kielet, viestintä ja koulutuksen kehittäminen
- Kampus
- Turku
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Tulkki (AMK), viittomakieli ja tulkkaus
- Opettajat
- Ulla Niittyinperä
- Vierailijat Tulkkaukset ja kielet
- Veera Kuusela
- Ryhmät
-
G43vtkG43vtk
- Opintojakso
- TUL3102A11H
Toteutukselle TUL3PK19TKU Tulkkaus puhetta tukevilla ja korvaavilla kommunikaatiomenetelmillä, 7 op *** (TUL31 Kommunikaatiomenetelmät) TUL3102A11H-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Sisällön jaksotus
Kurssi alkaa luennoilla. Luentojen ja harjoitusten väleissä toteutuvat asiakasvierailut. Opiskelijat tapaavat henkilöitä, joilla on puhevamma ja saavat kokemusta kielensisäisestä tulkkauksesta. Vierailukerroilla on 100% läsnäolovelvollisuus. Asiakkaat kertovat asiakasnäkökulmasta, menetelmien käytöstä ja niiden toimivuudesta. Opiskelijat valmistautuvat näille lähitunneille pohtimalla etukäteen kysymyksiä asiakkaille oppimistehtävän kautta.
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää avusteisen ja ei-avusteisen kommunikoinnin eron
- tuntee avusteisia ja ei-avusteisia kommunikointimenetelmiä
- osaa arvioida ja hyödyntää omia vahvuusalueitaan työkielten ja kommunikaatiomenetelmien käyttäjänä.
Sisältö
- puhetta tukevien ja korvaavien kommunikointi perusteet
- tukiviittomakomunikointi
- epäselvä puhe
- keho- ja kokonaiskommunikaatio
- kuva- ja esinekommunikaatio
- piirtämiseen perustuvat menetelmät
- kirjoittamiseen perustuvat menetelmät
- Bliss-kieli ja symbolit
Aika ja paikka
Alkulukukausi, Turku.
Oppimateriaalit
Huuhtanen, K. (toim.) (2001.) Puhetta tukeva ja korvaavat kommunikointimenetelmät Suomessa vuosituhannen taitteessa. Helsinki: Kehitysvammaliitto.
s. 25-108.
von Tetzchner, S. ja Martinsen, H. (2010.) Johdatus puhetta tukevaan ja korvaavaan kommunikointiin. Helsinki: Kehitysvammaliitto.
Trygg, B.H. (2010). Graafinen kommunikointi. Esineet, kuvat ja symbolit puhetta tukevassa ja korvaavassa kommunikoinnissa. Helsinki: Kehitysvammaliitto.
Opetusmenetelmät
Luento, asiakasvierailut, oppimistehtävä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiakasvierailut ja kokemuspuhujat tuovat työelämän kuulumisia opiskelijoille asiakkaan näkökulmasta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei ole.
Kansainvälisyys
Ei ole.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Keskusteltava vastuulehtorin kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin laajuus on 2 op. Opiskelijan työmäärä on keskimäärin 26 h 40 min/opintopiste.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Diakin alkuvaiheen opintojen osaamiskriteereistä painottuvat seuraavat:
- käyttää keskeisiä käsitteitä yksittäisissä tilanteissa ja tehtävissä
- ennakoida toimintaa ammatillisissa tilanteissa
- toimia ammatillisissa tilanteissa valmiiden mallien/työmenetelmien mukaan
- työskennellä tavoitteellisesti opiskelijaryhmässä eri tehtävissä
- kuunnella ryhmän muita jäseniä
- toimia ryhmässä tilannetietoisesti
- osaa toimia eettisesti alan tyypillisissä tilanteissa
Linkki: https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2017/12/Diak_Osaamisen_arviointikriteerit_AMK.pdf