OMA1MK19DIAK Oman äidinkielen opetus 1, 5 op *** (OMA11 Kieltenopetus oppilaitoksissa/Sähköinen portfolio) (1op)
Toteutuksen tunnus: OMA1101A12H-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.09.2018 - 21.09.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 04.03.2019 - 29.05.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 1 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tulkkaus, kielet, viestintä ja koulutuksen kehittäminen
- Kampus
- Diakin yhteinen toteutus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Tulkki (AMK), asioimistulkkaus
Toteutukselle OMA1MK19DIAK Oman äidinkielen opetus 1, 5 op *** (OMA11 Kieltenopetus oppilaitoksissa/Sähköinen portfolio) OMA1101A12H-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Sisällön jaksotus
Opiskelijoilla on takanaan tietoa:
•suomalaisesta lainsäädännöstä koulutukseen ja maahanmuuttoon sekä kieliin liittyen. Opiskelijoilla on tietoa ja kokemusta enemmistö- ja vähemmistökielistä ja kulttuureista
•oppimisprosessin alussa opiskelijat asemoivat oman äidinkielen opetuksen suomalaisen koulutusjärjestelmän ja kieltenopetuksen lainssäädännön viitekehykseen
•sen jälkeen he tutustuvat itse opetuksen tapahtumapaikkan eli oppilaitoksen ja oppimisympäristöjen viitekehyksiin ja opetusta ja sen järjestelyä ohjaaviin dokumentteihin (ops, hops, hojks)
•opiskelijat paneutuvat opettajan työn perusteisiin ja tehtävänkuvaan sekä toimintamalleihin.
•opiskelijat pohtivat oppijan kannalta oman äidinkielen merkitystä kotoutumisessa ja perheen sekä yhteiskunnan näkökulmasta sekä paneutuvat kielen oppimiseen ja kaksikielisyyteen kehityspsykologian näkökulmasta
•opiskelijat aloittavat perehtymisen oppiainekseen eli kieleen ja sen asiantuntijuuteen sekä kielididaktiikkaan. Tämä jatkuu Oman äidinkielen opetus 2 -jaksolla
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee oman kielen ohjauksen ja opetuksen tavoitteet
- ymmärtää oman kielen ohjauksen ja opetuksen merkityksen kotoutumisprosessissa
- tuntee oman kielen ohjaajan työtehtävät ja työympäristön
- tuntee kielellisen kehityksen ja sen ohjaamisen ja tukemisen perusteet
- tietää kaksikielisyyteen kasvamisen problematiikka ja osaa tukea kaksikielisyyttä
Sisältö
Ydinsisällöt
- oman kielen ohjauksen ja opetuksen tavoitteet ja merkitys
- oman kielen ohjaajan ja opettajan työtehtävät ja työympäristö
- oman kielen ohjaus ja opetus
- kielellisen kehityksen ja sen ohjaamisen ja tukemisen perusteet
- kaksikielisyys
Oppimateriaalit
, ,
Opetusmenetelmät
Tarkennetut tavoitteet
•tuntee oman kielen ohjauksen ja opetuksen tavoitteet?osaa opetussuunnitelmien ja toteutussuunnitelmien ohjaavan roolin tavoitteiden asettelussa
?osaa tulkita ja noudattaa opsin, hopsin ja hojksin sisältöjä ja esittää kehittämisehdotuksia niihin
?osaa hahmottaa oman kielen opetuksen ja ohjauksen tavoitteet suhteessa muuhun kielenopetukseen
?osaa erottaa toisen/vieraan kielen opetuksen tavoitteet oman kielen opetuksen tavoitteista
•ymmärtää oman kielen ohjauksen ja opetuksen merkityksen kotoutumisprosessissa?osaa soveltaa maahanmuutosta ja kotoutumisesta saamaansa tietoa ja kokemusta kielenopetukseen ja -ohjaukseen
?osaa enemmistö- ja vähemmistökielten ja -kulttuurien kohtaamisen perusasiat
?osaa ottaa huomioon perheen ja yhteiskunnan kohtaamisen keskeiset tekijät
•tuntee oman kielen ohjaajan ja opettajan työtehtävät ja työympäristön?osaa perusasiat oppilaitosten moniammatillisesta työyhteisöstä ja oppimisympäristöistä
?osaa opettajan ja ohjaajan työn ja toiminnan lähtökohdat, perusteet ja perustoimintamallin
•tuntee kielellisen kehityksen ja sen ohjaamisen ja tukemisen perusteet?osaa kielenkehityksen perusasiat kehityspsykologian viitekehyksessä
?osaa kielen omaksumisen ja oppimisen erot sekä aikuisten kielenoppimisen perusperiaatteet
?osaa erottaa äidinkielen opettamisen toisen tai vieraan kielen opettamisesta
?osaa ohjaamisen ja opettajuuden perusperiaatteet ja mallit kielenopetuksen näkökulmasta
•tietää kaksikielisyyteen kasvamisen problematiikka ja osaa tukea kaksikielisyyttä.?osaa kaksikielisyyden keskeisimmät teoreettiset perustermit sekä nykyiset peruskäsitykset kaksikielisyydestä
?osaa ottaa huomioon kielenoppijan kaksikielisyyden lähtötason ja vaikutukset oman äidinkielen osaamisessa
?osaa erottaa kielellisen erityisvaikeuden kaksikielisyyden muusta problematiikasta (hojks)
Tarkennetut ydinsisällöt
•oman kielen ohjauksen ja opetuksen tavoitteet ja merkitys?oman kielen opetus Suomen lainsäädännössä ja koululaitoksessa
?oman kielen opetus ja ops, hops ja hojks
?oman kielen opetus oppilaitoksen muun kielenopetuksen kokonaisuudessa
?äidinkielen ja sen opetuksen merkitys
?oman kielen opetus osana kotoutumisprosessia
?segregaatio, marginalisaatio, integraatio ja inkluusio
?sosiokulttuurinen ja ekokulttuurinen näkemys
•oman kielen ohjaus ja opetus?opettajan rooli äidinkielen oppimisessa
?ohjaustaitojen perusteet
?oppijoiden motivointi: kiinnostuksen herättäminen ja ylläpito
?lähtötilanteen kartoituksen perusperiaatteet
?tavoitteiden asettamisen ja niihin sitouttamisen perusperiaatteet
?opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja evaluoinnin perusperiaatteet ja -käsitteet
•oman kielen ohjaajan ja opettajan työtehtävät ja työympäristö?eri oppilaitosmuodot ja niiden moniammatillinen työyhteisö
?vuorovaikutustaidot ja yhteistoiminnallinen oppiminen
?oppimisympäristöt
?työsuhdeasiat: rekrytointi, työsopimus ja työnjako, laskutus; yrittäjyys
?opettajan työn keskeiset periaatteet: eetos ja ammatillisuus, asiantuntijuus ja osaamisen johtaminen
?opettajan työn keskeiset sisällöt: suunnittelu, toteutus, arviointi, raportointi
•kielellisen kehityksen ja sen ohjaamisen ja tukemisen perusteet?kehityspsykologia
?kielen rakenteen ja käytön osa-alueet ja tavoitetaidot
?kielen oppimisen vaiheet
?kielelliset erityisvaikeudet ja interventio (hojks)
•kaksikielisyys?enemmistö- ja vähemmistökielet ja -kielisyys
?kaksikielisyyden lajit ja asteet
?välikielisyys, transferenssi ja interferenssi
?kielten eurooppalainen viitekehys ja kielitaidon mittaaminen, kielipassi
Pedagoginen toteutus
Opintojakso (5 op) koostuu osasuorituksista:
•Kieltenopetus oppilaitoksissa (sähköinen portfolio) 1 op
•Kehityspsykologia 1 op
•Opettajan ja ohjaajan työtehtävät ja oppimisympäristöt 1 o
•Oman kielen ohjaus ja opetus 2 op
Oppimistehtävät
•Kieltenopetus oppilaitoksissa (sähköinen portfolio) 1 op?sähköinen teemaportfolio ja suullinen esitys
•Kehityspsykologia 1 op?lukupiiritehtävä ja tiimitehtäväraportti
?Oppimismateriaali: Nurmi Jan-Erik, Ahonen Timo, Lyytinen Heikki, Lyytinen Paula, Pulkkinen Lea & Ruoppila Isto 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. PS-Kustannus. Jyväskylä.
•Opettajan ja ohjaajan työtehtävät ja oppimisympäristöt 1 op?tutustumiskäynti oppilaitokseen ja tutustumiskäynnin raportointi
•Oman kielen ohjaus ja opetus 2 op
lukupäiväkirja
Lisätiedot
,