HAEMK19HKI Hyvinvointialojen etiikka (5op)
Toteutuksen tunnus: HAE0005Y15S-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.09.2018 - 21.09.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2019 - 31.05.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- KOULUTUS
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaali - ja terveysala, ylempi amk
- Opettajat
- Minna Valtonen
- Olli Vesterinen
- Ryhmät
-
Y45terjoY45terjo
-
Y45sososY45sosos
- Opintojakso
- HAE0005Y15S
Toteutukselle HAEMK19HKI Hyvinvointialojen etiikka HAE0005Y15S-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Sisällön jaksotus
Yksilötehtävän valmistelu ja palautus 1.-13.2019
Lähiopetuspäivä 13.3.2019
Tiimitehtävän tekemistä 14.3-14.5.2019.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- Kriittisesti analysoida omia ja asiantuntijuusalueensa arvoja ja ratkaista ammattialaansa liittyviä eettisiä ongelmia
- Soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita työelämän asiantuntijana ja kehittäjänä
- Tunnistaa ja kykenee vaikuttamaan yhteiskunnallisen päätöksenteon eettisyyteen
Sisältö
- Henkilökohtaisten ja ammattialan arvojen reflektointi
- Etiikan teorioiden hyödyntäminen hyvinvointialojen asiantuntijatyössä
- Eettinen ongelmanratkaisu
- Yhteiskunnallisen päätöksenteon eettiset ulottuvuudet ja yhteiskuntavastuu
- Pro-aktiivinen toiminta asiakkaan puolesta eettisissä ristiriitatilanteissa
Aika ja paikka
Diak, Helsingin kampus, kevät 2019 (1.3.-15.5.2019)
Opetusmenetelmät
Tavoitteet:
- Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- Kriittisesti analysoida omia ja asiantuntijuusalueensa arvoja ja ratkaista ammattialaansa liittyviä eettisiä ongelmia
- Soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita työelämän asiantuntijana ja kehittäjänä
- Tunnistaa ja kykenee vaikuttamaan yhteiskunnallisen päätöksenteon eettisyyteen
Sisällöt:
- Henkilökohtaisten ja ammattialan arvojen reflektointi
- Etiikan teorioiden hyödyntäminen hyvinvointialojen asiantuntijatyössä
- Eettinen ongelmanratkaisu
- Yhteiskunnallisen päätöksenteon eettiset ulottuvuudet ja yhteiskuntavastuu
- Pro-aktiivinen toiminta asiakkaan puolesta eettisissä ristiriitatilanteissa
Toteutustapa:
Lähiopetukseen osallistuminen (13.3. ja 15.5.2019), kaksivaiheinen kirjallinen tehtävä ja posteri.
Tehtävän tekemisessä on kaksi vaihetta:
1. Yksilötyöskentely: Hyvinvointialojen ammattieettinen ongelmatilanne
Tehtävässä opiskelija tarkastelee jotain omasta työssä ilmennyttä ammattieettistä ongelmaa. Millaisia kysymyksiä eettiseen ongelmaan liittyi? Mikä teki tästä tapauksesta eettisesti haastavan? Tarkoituksena on pohtia tapausta eri osapuolten - asiakkaiden, työtovereiden ja työyhteisön - näkökulmasta. Miten tilanteessa toimittiin ja miten siihen reagoitiin? Tehtävässä tulee hyödyntää myös ammattietiikkaa käsittelevää kirjallisuutta (esim. Juujärvi ym. 2017) sekä alan ammattieettisiä ohjeita.
Opiskelija kirjoittaa tapauksen kuvauksesta ja pohdinnasta tekstin (1-2 sivua) ja valmistautuu keskustelemaan siitä lähijaksolla opiskelijatiimissä. Tehtävä palautetaan Moodleen ennen ensimmäistä lähipäivää. Yksilötehtävän arviointi on asteikolla täydennettävä-hyväksytty.
2. Tiimityöskentely: Etiikka ja yhteiskuntavastuu hyvinvointialoilla
Ensimmäisessä lähiopetuspäivässä muodostetaan tiimit, joissa opiskelijat esittelevät tapauskertomukset. Keskustelun perusteella tiimit valitsevat yhden ammattieettisen kysymyksen jatkotarkastelun kohteeksi.
Etäjaksolla tiimien tehtävänä on tarkastella aihetta keskustellen ja kirjallisuutta hyödyntäen.
Tiimityöskentelyn tuotos on kaksiosainen
1) Aiheesta laaditaan posteri, josta tulee ilmetä eettisen kysymyksen kuvaus, ongelmaan liittyvät keskeiset käsitteet, ongelman ratkaisuehdotukset kirjallisuuden perusteella, yhteiskunnalliset ulottuvuudet, proaktiivinen toiminta, lähteet. Posterit esitellään toukokuussa 15.5. olevassa seminaarissa.
2) Teemasta laaditaan myös enintään viiden sivun mittainen kirjallinen raportti Diakin tehtävien ohjeiden mukaisesti. Raportissa hyödynnetään posterin jäsennystä. Posteri ja kirjallinen tehtävä arvioidaan hylätty-5.
Kaikkien tehtävien tarkempi ohjeistus löytyy Moodlesta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisesta suorituksesta neuvotellaan opintojaksosta vastaavien opettajien kanssa.