Siirry suoraan sisältöön

AIK01MS19HKI (SOSKIR) Aikuis- ja nuorisososiaalityön lähtökohdat (5op)

Toteutuksen tunnus: AIK0105A15S-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2019 - 18.03.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.08.2019 - 11.10.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 500
Koulutus
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Sanna-Liisa Liikanen
Susanna Tanskanen
Ryhmät
A46sosd
A46sosd
A46sosn
A46sosn
Opintojakso
AIK0105A15S

Toteutukselle AIK01MS19HKI (SOSKIR) Aikuis- ja nuorisososiaalityön lähtökohdat AIK0105A15S-3015 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu lukukauden alussa etäopintoina 5.8. alkaen ja lähiopetusviikkoina 12.8 alkaen ja päättyy 16.10.2019 kirjallisen tehtävän palautukseen.

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee köyhyyttä ja toimeentulo-ongelmia tuottavia mekanismeja yhteiskunnassa
- tuntee syrjäytymistä ja osallisuutta koskevaa tutkimusta ja osaa analysoida syvimmän syrjäytymisen ilmiöitä
- osaa tunnistaa ja ehkäistä ylisukupolvista huono-osaisuutta tuottavia mekanismeja
- ymmärtää arkielämän hallinnan ja sosiaalisten ongelmien kuten työttömyyden ja päihde- ja mielenterveysongelmien merkityksen asiakastyössä
- tuntee osattomuuden ja yksinäisyyden ulottuvuudet sosiaali- ja kirkonalan työssä
- osaa analysoida ihmisoikeuksien toteutumista marginaalisissa asemissa olevien ihmisten kohtaamisissa

Suoritustavat

Itsenäinen työskentely, Seminaari, Tiimitehtävä, Suullinen esitys, Verkkokeskustelu, Osallistuminen lähiopetukseen, Pienryhmätyöskentely

Sisältö

- köyhyys- ja syrjäytymistutkimus
- ylisukupolvinen huono-osaisuus
- osattomuus ja yksinäisyys
- ihmisoikeudet

Oppimateriaalit

Ilmiön analyysissä käytetään vähintään seuraavia lähteitä:
• Luentoja ja luentotaltiointeja
• Saari, J., & Niemelä, M. (toim.) (2013). Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Helsinki: Kelan tutkimusosasto. Saatavissa myös Internet-lähteenä.
• Keskeiseen ilmiöön liittyen vähintään kahta tieteellistä tutkimusartikkelia (yksi suomenkielinen ja yksi englanninkielinen)
• havainnot, kokemukset ja haastattelut opintokäynneiltä ja vapaaehtoistyöstä mahdollisuuksien mukaan

Opetusmenetelmät

Opintojakson sisältö:
- köyhyys- ja syrjäytymistutkimus
- ylisukupolvinen huono-osaisuus
- osattomuus ja yksinäisyys
- ihmisoikeudet
Opintojakson tavoitteet. Opiskelija:
•tuntee aikuissosiaalityön ja nuorisososiaalityön määrittelyn (kohderyhmän, tavoitteet, sisällöt ja keskeisen lainsäädännön)
•ymmärtää syrjäytymistä ja osallisuutta koskevan kansallisen ja kansainvälisen tutkimuksen merkityksen asiakastyön tukena
•osaa analysoida köyhyyden ja huono-osaisuuden, työttömyyden, asunnottomuuden, velkaantumisen, rikollisuuden sekä osattomuuden ja yksinäisyyden merkityksen syrjäytymistä ja ylisukupolvista huono-osaista tuottavina ilmiöinä
•osaa havainnoida ja analysoida ihmisoikeuksien toteutumista marginaalisissa asemissa olevien ihmisten kohtaamisissa
Opinintosuorituksen kuvaus:
Opiskelija perehtyy ennen opintojakson alkua MoodleRooms –sivustoon ja Juho Saaren nauhoitettuun luentoon huono-osaisuudesta sekä muuhun oppimisalustan materiaaliin. Opiskelijan osallistuminen aloitusluentoon 12.8.2019 on välttämätöntä. Lähiopetuksessa opiskelija osallistuu aktiivisesti luennoille ja tuntiharjoitteisiin. Lähiopetus keskittyy syrjäytymisen ja huono-osaisuuden ilmiöihin ja niiden ratkaisumahdollisuuksiin. Lähiopetuksessa on mukana asiantuntijoita.
Opiskelijatiimi työstää valittuun syrjäytymisen ja huono-osaisuuden ilmiöön liittyvää kirjallista oppimistehtävää. Tehtävän kirjallinen osuus perustuu tutkimuskirjallisuuteen sekä opintokäyntien havaintoihin, kokemuksiin ja haastatteluihin. Näiden pohjalta tiimi analysoi valitsemaansa ilmiötä ja esittää siihen ratkaisuehdotuksia. Tehtävä palautetaan 16.10.2019.
Opiskelijatiimi esittää osallistavasti keskeisiä havaintoja ilmiötehtävästään ilmiöseminaarissa 9.10.2019. Seminaariin valmistaudutaan työpajassa 8.10.19. Seminaari on kaikille avoin, mm. opiskelijat, Kalasataman henkilökunta ja työelämäyhteistyötahot ovat tervetulleita.
Ensimmäisellä lähijaksolla muodostetaan pitkäkestoiset tiimit syksyn sosiaalialan opintojaksoihin ilmiökiinnostuksen perusteella. Opiskelija osallistuu aktiivisesti tiimityöskentelyyn opintojakson ajan. Tiimityöskentelystä sovitaan tiimisopimuksella. Tiimeille sovitaan työelämäyhteistyötaho. Tiimit saavat opettajan ohjausta. Opintojakson aikana opiskelijatiimi käy opintokäynnillä työelämäyhteistyötahon luona. Opiskelija osallistuu lisäksi vähintään kerran vapaaehtoistoimintaan (ruoka-avun jakaminen, hätämajoitus tms.).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

• Ilmiöihin syvennytään havainnoiden, osallistuen ja kohdaten asiakkaita tai kävijöitä sekä työntekijöitä aidoissa toimintaympäristöissä. Toimintaympäristöt valitaan alueellisten tarpeiden pohjalta tai mahdollisesti yhdistyen kehittämishankkeeseen. Kehittämishankkeeseen tutustuminen yhdistyy opintokokonaisuuden työhön
• Tarkoituksena on työskennellä samassa työelämän toimintaympäristössä SOS01 Sosiaalialan asiakastyön menetelmät -opintojaksolla ja SOS03 Sosiaalisen kuntoutuksen menetelmät -opintojaksolla. Toimintaympäristöihin perehdytään tulevan työelämässä tapahtuvan asiakkaiden tai asiakasryhmien ohjauksen tai yhteistyön käynnistämiseksi.
• OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa toteutussuunniltemassa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että opintojakson osaamisen tavoitteet toteutuvat.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

• Analysoiva yksilötyöskentely työelämässä 3 op: osallistuminen ennalta sovittuun työelämäyhteistyöhön/hankkeeseen ja sen tarkastelu teoreettisesti
• Kirjatentti 2 op uusintatenttipäivänä ilman materiaaleja: Niemelä, M. & Saari, J. (toim.) (2013). Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Teemakirja, 10.Helsinki. Kelan tutkimusosasto. Lisäksi luentotaltioinnit.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista lähiopetukseen osallistumista, paneutuvaa ja tasapuolista tiimityöskentelyä sekä työskentelyä työelämässä.

Esitietovaatimukset

ensimmäisen temaattisen kokonaisuuden opintojaksot suoritettuna tai vastaavat tiedot, ammatillisuuden perustaidot tiimissä ja työelämässä tehtävään yhteistyöhön ja MoodleRooms-järjestelmän hallinta

Lisätiedot

• opintojaksolle edellytetään ensimmäisen temaattisen kokonaisuuden opinnot tai vastaavat tiedot, ammatillisuuden perustaidot tiimissä ja työelämässä tehtävään yhteistyöhön ja MoodleRooms-järjestelmän hallinta
• Noudatetaan voimassa olevia Diakin AHOT-ohjeita

Siirry alkuun