Siirry suoraan sisältöön

YHT3VS19DIAK Vammaisuus (2op)

Toteutuksen tunnus: YHT3002A15S-3033

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2019 - 18.03.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
23.09.2019 - 11.10.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK)
Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Terveydenhoitaja (AMK)
Opettajat
Hanna Lamberg
Ryhmät
Diak
Diak yhteinen
Opintojakso
YHT3002A15S

Toteutukselle YHT3VS19DIAK Vammaisuus YHT3002A15S-3033 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää vammaisuuden osana ihmisen olemisen moninaisuutta
- ymmärtää vammaisuuden erilaisia ilmenemismuotoja, elämäntilanteita ja elämänkulkua
- osaa tukea toimintakykyä, osallisuutta ja itsemääräämisoikeutta
- tuntee vammaispolitiikkaa ohjaavia arvoja
- osaa arvioida ja analysoida omia arvojaan, asenteitaan ja omaa ihmiskäsitystään suhteessa vammaisuuteen

Sisältö

- vammaisuus, esteettömyys ja osallisuus
- vammaispolitiikan kansalliset ja kansaiväliset linjaukset
- oman ammatillisen kasvun reflektio

Oppimateriaalit

•Oikeus osallisuuteen ja yhdenvertaisuuteen. YK:n vammaisten henkilöiden
oikeuksien yleissopimuksen kansallinen toimintaohjelma 2018–2019. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2/2018. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3908-0
*Lokteva N (2012). Liikuntavammaisena Venäjällä ja Suomessa. Teoksessa T. Oikarinen & H.-L. Pölkki (toim.), Näkökulmia vammaisuuteen (s. 18-20). Helsinki: Vammaisfoorumi.
•Vehmas, S. (2013). Vammaisuus ja yhteiskunnallisesti luodut haitat. Juhlaesitelmä 4.12.2013 Helsingin yliopisto. Saatavilla https://journal.fi/janus/article/download/51161/15611/
•Teittinen, A. (2012). Vammaiskäsityksen kehityksestä Suomessa. Teoksessa T. Oikarinen & H.-L. Pölkki (toim.), Näkökulmia vammaisuuteen (s. 65-74). Helsinki: Vammaisfoorumi.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
•Rajala, P. (toim.) (2012). Saavu: Kirkon saavutettavuusohjelma. (Suomen ev.-lut. kirkon Kirkkohallituksen julkaisuja 2012:2). Helsinki: Suomen ev.lut. kirkko.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
Videot:
•Könkkölä K. [Kalle Könkkölä] (23.6.2013). Kallen nojatuoli ensimmäinen jakso (video). Saatavilla https://youtu.be/ruYCmMz-Xf0
•Yle areena. Perjantaidokkari (22.3.2016) Rampana rakkauden markkinoilla
Saatavilla https://www.youtube.com/watch?v=-NPRv351fS0
•Kehitysvammaliitto (9.10.2018) Monipuolista asumista kehittämässä
Saatavilla https://www.youtube.com/watch?v=7xEr1WU-mrM
•Vamlas säätio (5.4.2013). Marikan päivä (video). Saatavilla https://youtu.be/wv4XVgJSa_k
•Kehitysvammaliitto (28.10.2016) Palkkaa mut - kehitysvammaiset ihmiset työelämään
Saatavilla https://www.youtube.com/watch?v=qBepkRmyT6U

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Ydinsisällöt
•vammaisuus, esteettömyys ja osallisuus
•vammaispolitiikan kansalliset ja kansainväliset linjaukset
•ammatillisen persoonallisen kasvun reflektio
Opiskelija ymmärtää ihmis- ja vammaisuuskäsityksen historia- ja yhteiskuntasidoksisuuden ja on valmis reflektoimaan omaa ihmiskäsitystään ja ammatillista suhdettaan vammaisuuteen.
Opiskelija tuntee vammaisuuden ilmenemismuotoja ja syitä.
Opiskelija tuntee vammaispolitiikkaa ohjaavia arvoja sekä sen nykyisiä kansallisia ja kansainvälisiä linjauksia ja osaa arvioida näiden merkitystä vammaisten henkilöiden osallisuudelle, itsemääräämisoikeudelle sekä toimintakyvyn tukemiselle.
Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakso toteutuu verkko-opintoina.
Opinnot alkavat Collaborate -tapaamisella, johon osallistuminen on edellytys opintojakson suorittamiselle. Tapaamisen yhteydessä annetaan tarkennettu kuvaus ja ohjeistus verkkotehtävästä sekä tehdään ryhmäjako tehtävän suorittamista varten.
Verkossa tehtävä oppimistehtävä edellyttää suoritettavan opiskelumateriaalin itsenäistä haltuun ottamista ja ohjeiden mukaista työskentelyä.
Oppimistehtävä toteutuu noin 8 hengen ryhmissä kahdessa vaiheessa etenevinä puheenvuoroina.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hopsin mukaisesti, erikseen sovitusti.
Tehtävä soveltuu myös yksilötyöksi.

Esitietovaatimukset

Opiskelu edellyttää Moodlerooms ja Collaborate-ympäristön tuntemusta.

Siirry alkuun