Siirry suoraan sisältöön

HAR12S19HKI (SOSKIR) Työohjaukselliset pienryhmät ja ammatillisuuden kriittinen reflektio (2op)

Toteutuksen tunnus: HAR1202A15S-3022

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2019 - 18.03.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.08.2019 - 29.11.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettajat
Aki Kaskinen
Tarja Isomäki
Susanna Tanskanen
Sanna-Liisa Liikanen
Hanna Lamberg
Mari Nieminen
Ajoitusryhmät
HAR1 (aloitus 12.8.-18.10.) (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
HAR1 (aloitus 23.9.-29.11.) (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
A45sosd
A45sosd
A45sosn
A45sosn
Pienryhmät
HAR1 (aloitus 12.8.-18.10.)
HAR1 (aloitus 23.9.-29.11.)
Opintojakso
HAR1202A15S

Toteutukselle HAR12S19HKI (SOSKIR) Työohjaukselliset pienryhmät ja ammatillisuuden kriittinen reflektio HAR1202A15S-3022 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa arvioida oman ammatillisen kasvunsa vaihetta ja asettaa itselleen kehittämishaasteita ammatillisessa kasvussa
- osaa reflektoida omaa ammatti-identiteettiä ja toimijuutta sosiaalialan ammattilaisena
- osaa arvioida omaa toimintaansa ja ammatillisen toiminnan perusteita suhteessa niiden taustalla oleviin ajattelu- ja toimintamalleihin sekä yhteiskunnalliseen kokonaisuuteen sisältäen arvioivan ja tietoiseen toiminnan kehittämisen yhdessä muiden toimijoiden kanssa
- ymmärtää sosiaalialan työn arvosidonnaisuuden ja osaa reflektoida omia sidonnaisuuksiaan

Aika ja paikka

Pienryhmät toteutuvat HAR01 Sosiaaliohjauksen perusharjoittelun aikana. Pienryhmä voi toteutua oppilaitoksessa tai etäyhteyksin ohjaajan opettajan ohjeistamalla tavalla.

Oppimateriaalit

Näkki, P. (2015 ). Ammatillinen kriittinen reflektio asiakaslähtöisyyden
toteutumisen edellytyksenä. Teoksessa J. Helminen (toim.), Sanoista tekoihin. Osallisuus, kumppanuus ja terveys toiminnan suuntaviivoina (s. 99-107). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. C Katsauksia ja aineistoja 39.) Saatavilla https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/105237/C39_9789524932424.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Opetusmenetelmät

Opiskelija osallistuu työohjauksellisiin pienryhmiin kaksi (2) kertaa harjoittelun aikana ja harjoittelun kokoaa yhteinen loppureflektio. Ohjaava opettaja lähettää pienryhmien aikataulut tiedoksi omalle pienryhmälleen. Loppureflektioajat näkyvät lukujärjestyksessä.
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
- osaa arvioida oman ammatillisen kasvunsa vaihetta ja asettaa itselleen kehittämishaasteita ammatillisessa kasvussa
- osaa reflektoida omaa ammatti-identiteettiä ja toimijuutta sosiaalialan ammattilaisena
- osaa arvioida omaa toimintaansa ja ammatillisen toiminnan perusteita suhteessa niiden taustalla oleviin ajattelu- ja toimintamalleihin sekä yhteiskunnalliseen kokonaisuuteen sisältäen arvioivan ja tietoiseen toiminnan kehittämisen yhdessä muiden toimijoiden kanssa
- ymmärtää sosiaalialan työn arvosidonnaisuuden ja osaa reflektoida omia sidonnaisuuksiaan

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Jakso toteutuu yhdessä jakson HAR1118A15S Sosiaalialan asiakastyön perusharjoittelun kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelija ei pääse osallistumaan työnohjaukselliseen pienryhmään, suorittaa hän opintojakson vaihtoehtoisen suoritustavan mukaisesti. Opiskelija
1) tenttii 2 alla mainittua teosta TAI
2) Opiskelija laatii 2-3 sivun mittaisen esseen, jossa hän arvioi ja pohtii omaa ammatillista kehittymistään ja työnohjaukseen liittyviä tarpeitaan harjoittelukokemustensa pohjalta. Tähän opiskelija hyödyntää 2 alla mainittua teosta.
- Helminen, J. (toim.)(2016). Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki: Edita.
- Karvinen - Niinikoski Synnöve, Rantalaiho Ulla-Maija, Salonen Jari 2007. Työnohjaus sosiaalityössä. Helsinki: Edita.
OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että opintojakson osaamisen tavoitteet toteutuvat.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työnohjauksellisiin pienryhmiin osallistuminen sisältyy harjoittelun kokonaistuntimäärään. Pienryhmät toteutuvat kaksi kertaa harjoittelun aikana ja harjoittelun päättyessä on loppureflektio.

Esitietovaatimukset

Työnohjauksellisiin pienryhmiin osallistuminen edellyttää aiempien opintojen suorittamista sekä harjoitteluun osallistumista.

Lisätiedot

Työnohjauksellisiin pienryhmiin osallistuminen edellyttää aiempien opintojen suorittamista sekä harjoitteluun osallistumista.

Siirry alkuun