Siirry suoraan sisältöön

MMK02MS19HKI (SOSKIR) Monikulttuurisen ammatillisen työn perusteet (2op)

Toteutuksen tunnus: MMK0202A15S-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2019 - 18.03.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.08.2019 - 13.09.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Severi Saihomaa
Aki Kaskinen
Ryhmät
A44sosd
A44sosd
A44sosn
A44sosn
A44sosv
A44sosv
Opintojakso
MMK0202A15S

Toteutukselle MMK02MS19HKI (SOSKIR) Monikulttuurisen ammatillisen työn perusteet MMK0202A15S-3016 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa oman kulttuuri-identiteettinsä, omia asenteita ja ennakkoluuloja sekä kehittää omaa kulttuurisensitiivistä työotetta
- tuntee moninaisia ja monikulttuurisia työ- ja toimintaympäristöjä sekä verkostoja
- tunnistaa rasismin ja syrjinnän eri muotoja osaa toimia niiden vähentämiseksi ja ehkäisemiseksi

Sisältö

- moninaiset ja monikulttuuriset työympäristöt
- kulttuurisensitiivisyys ja ammatillinen reflektio
- rasismin ja syrjinnän eri muodot, ehkäisy ja vähentäminen

Aika ja paikka

Toteutuksessa aikaan ja paikkaan sidottua opetusta (orientaatio, luentoja ja seminaareja)

Oppimateriaalit

Suoritettava kirjallisuus oppimistehtävässä soveltuvin osin:
•Keskinen, S., Rastas, A., Tuori, S., & Rastas, A. (2009). En ole rasisti, mutta.: Maahanmuutosta, monikulttuurisuudesta ja kritiikistä. Tampere: Vastapaino.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
•Törmä, S., Huotari, K., Tuokkola, K. & Pitkänen S. (2014). Ikäihmisten moninaisuus näkyväksi. Selvitys vähemmistöihin kuuluvien ikääntyneiden henkilöiden kokemasta syrjinnästä sosiaali- ja terveyspalveluissa. (Sisäministeriön julkaisu 14/2014). Helsinki: Sisäasiainministeriö. Saatavilla http://www.intermin.fi/julkaisu/142014?docID=54138
•ajankohtainen tutkimuskirjallisuus (joista valitaan yksi teos tai artikkeleita) verkko-alustalla
Muu lähdeaineisto oppimistehtävän aiheesta

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
kulttuurisensitiivinen työote ja sen kehittäminen moninaisissa, monikulttuurisissa työ- ja toimintaympäristöissä ja verkostoissa:
•kulttuuritietoisuus: omat asenteelliset, uskonnolliset ja kulttuuriset lähtökohdat ammatillisessa työssä
•yhdenvertaisuus, kulttuurikompetenssi sekä kulttuurien välinen vuorovaikutus ja viestintä
•ihmisoikeuksia puolustava työote: yhdenvertaisen kohtelun tunnistaminen ja edistäminen, rasismin ja syrjinnän vastustamisen keinot ja konkreettinen toiminta ja toiminnan arviointi rasismin ja syrjinnän vähentämiseksi
Opintosuorituksen kuvaus
luennot ja videotallenteet ja muu oppimistehtävää tukeva lähdemateriaali:
•kulttuurisensitiivinen työote
•ihmisoikeudet, rasismi ja syrjintä
•esimerkkejä hyvistä käytännöistä
oppimistehtävä: blogi (ryhmätehtävä):
•haastattelu ja/tai toiminnallinen toteutus rasismin ja syrjinnän ehkäisystä asiakastyössä ja työyhteisössä
• reflektio

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

TKI & OSKE: haastattelu ja osallistava työskentely työyhteisössä,OSKE-toiminta ja/tai yhteisöpajat: osallistava työskentely työyhteisössä
OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa toteutussuunnitelmassa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

yksilötehtävä: haastatteluun ja kirjallisuuteen perustuva blogikirjoitus

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

hyväksytty/täydennettävä

Esitietovaatimukset

Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.

Siirry alkuun