HOA01IMS19HKI Johtaminen ja yrittäjyys (3op)
Toteutuksen tunnus: HOA0103A15S-3014
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2019 - 18.03.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 12.08.2019 - 27.09.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
- Terveydenhoitaja (AMK)
- Opettajat
- Pia Tauriainen
- Arja Koski
- Ajoitusryhmät
- A (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- B (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
A42thA42th
-
A42shdA42shd
-
A42shA42sh
- Pienryhmät
- A
- B
- Opintojakso
- HOA0103A15S
Toteutukselle HOA01IMS19HKI Johtaminen ja yrittäjyys HOA0103A15S-3014 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Sisällön jaksotus
Opintojakson tavoitteet
Opiskelija:
- ymmärtää asiakaskeskeisen johtamisen merkityksen muuttuvissa sosiaali- ja terveydenhuollon ympäristöissä
- tuntee terveydenhuollon keskeiset organisaatiorakenteet
- tuntee näyttöön perustuvat menetelmät oikeudenmukaisen ja laadukkaan hoitotyön johtamisessa
- ymmärtää hoitotyön johtamisen merkityksen työyhteisön toiminnassa
- ymmärtää vastuunsa itsensä johtamisessa ja työelämätaitojen kehittämisessä
- ymmärtää jatkuvan kehittämisen merkityksen asiantuntija- ja lähiesimiestehtävissä
- ymmärtää terveysalan yrittäjyyden perusteet ja merkityksen osana yhteiskunnallista palvelujärjestelmää
Opintojakson sisällöt
- näyttöön perustuva johtaminen, asiakaslähtöisyys, potilasturvallisuus, hoidon laatu
- terveydenhuollon ajantasaiset organisaatiorakenteet ja palvelujärjestelmä
- johtaminen hoitotyössä
- työelämätaidot, työyhteisötaidot, itsensä ja oman osaamisen johtaminen
- yrittäjyys ja yrittäjyyden muodot sosiaali- ja terveydenhuollossa
- ympäristöanalyysi liiketoimintasuunnitelman pohjana
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuksien johtamisen merkityksen johtamisessa, hoidon ja palvelun laadun edistämisessä
- ymmärtää terveydenhuollon keskeisten organisaatiorakenteiden ja johtamiskäytänteiden kehittämisen merkityksen terveyden ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämisessä
- ymmärtää hoitotyön johtamisen merkityksen työyhteisön ja -ryhmän toiminnassa, hoidon ja laadun edistämisessä
- ymmärtää vastuunsa itsensä johtamisesta ja työelämätaitojen kehittämisestä
- tunnistaa roolinsa asiantuntija- ja lähiesimiestehtävissä
- ymmärtää terveysalan yrittäjyyden perusteet ja merkityksen osana yhteiskunnallista palvelujärjestelmää
Sisältö
- asiakkuuksien johtaminen, terveyshyötymallit, palvelun ja hoidon laatu
- terveydenhuollon organisaatiorakenteet, johtamisjärjestelmät, johtamisteorioiden ja johtamiskäytäntöjen erot
- hoitotyön johtajan rooli ja tehtävä
- työelämätaidot lähijohtaminen ja työyhteisötaidot, itsensä ja oman osaamisen johtaminen, kollegiaalisuus
- lähiesimiestyö, asiakkaiden hoidon koordinointi, työtehtävien proprisointi ja resursointi, hoitoisuusluokitus
- yrittäjyyden muodot sosiaali- ja terveydenhuollossa
Aika ja paikka
12.8. - 6.10.2019 Monimuoto-toteutus. Lähiopetus Helsingin Kalasataman kampuksella.
Oppimateriaalit
Suoritettava kirjallisuus:
Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (toim.) (2017). Sosiaali- ja terveysjohtaminen. Helsinki: Sanoma Pro.
Peltola, L. (2015). Liikeideasta liikkeelle. (10. uud. p.) Helsinki: Edita. Saatavuus Diakin kirjastossa
Oheiskirjallisuus:
Northouse, P. G. (2016). Leadership: Theory and practice (Seventh edition, international student edition.). Thousand Oaks, CA: SAGE.
Holmberg-Marttila, D., Hirsso, P., Mattelmäki, U. Koivuniemi, K. (2014). Terveydenhuollon kompassi: avain asiakkuuteen. 1. p. Helsinki: Duodecim. Saatavuus Diakin kirjastossa.
Manka, M. (2016). Työhyvinvointi. Helsinki: Talentum Pro.
Räsänen, M. & Nyfors, H. (2014). Hoitotyön johtamiskompetenssi ja sen vaikutukset lähijohtamiseen. Premissi : terveys- ja sosiaalialan johtamisen erikoisjulkaisu 9 (5), 52-59.
Surakka, T. & Rantamäki, T. (2013). Työelämätaidot - Sinä oman elämäsi johtajana. Espoo: Decanet Suomen Palkitsemiskeskus.
Opetusmenetelmät
1. Yksilötehtävä: opiskelija kuvaa ja jäsentää omia kokemuksiaan työssä ja elämässä (oma elämä, koulutus, työ) sekä pohtii itseään oman elämänsä johtajana.
Pituus max 3 sivua.
Tehtävässä tulee hyödyntää lähdettä: Surakka, T. & Rantamäki, T.( 2013). Työelämätaidot - Sinä oman elämäsi johtajana. Espoo: Decanet; Suomen Palkitsemiskeskus.Tehtävä palautetaan viimeistään 19.8.2019.
2. Avainluennoille osallistuminen 12.-14.8.2019
3. Verkkotyöskentelyyn osallistuminen 12.8. - 6.10.2019
3. Tiimityö: opiskelijat ideoivat ja suunnittelevat ryhmissä työelämälähtöisen kehittämishankkeen tai yritysidean. Opiskelijat saavat on-line sparrausta opettajilta työhönsä collaborate-alustalla (tiimit varaavat sparrausajan collaboraten kautta)
4. Seminaari / messutapahtuma Kalasataman kampuksella 24.9.klo 15.00 - 20.00.
5. Tiimitehtävä palautetaan viimeistään 6.10.2019
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa (HOPS:n mukaisesti / vain erikseen sovitusti): Yksilötehtävän suorittaminen, verkkotyöskentely ja oppimistehtävän toteuttaminen työelämäyhteistyössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 3 op laajuinen kokonaisuus.
Esitietovaatimukset
Ammatilliset opinnot tai vastaavat tiedot tulee olla suoritettuna