GER03VS19DIAK Gerontologisen sosiaalityön menetelmät (5op)
Toteutuksen tunnus: GER0305A15S-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2019 - 18.03.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.11.2019 - 13.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Kampus
- Diakin yhteinen toteutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Opettajat
- Vesa Vainiomäki
- Seija Utriainen
- Ryhmät
-
A44sosA44sos
-
F44sosF44sos
-
SUUOPs19Sosiaalialan suuntaavat opinnot, syksy 2019
- Opintojakso
- GER0305A15S
Toteutukselle GER03VS19DIAK Gerontologisen sosiaalityön menetelmät GER0305A15S-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää gerontologisen sosiaalityön menetelmiä ja voimavaroja vahvistavia työskentelytapoja
- osaa tukea saattohoitovaiheessa olevaa vanhusta ja hänen omaisiaan
- osaa tunnistaa keskeisimmät hyvinvointiteknologiset sovelluspalvelut ja löytää niistä erilaisia sovellutuksia vanhustyöhön
Sisältö
- gerontologisen sosiaalityön menetelmät
- voimavaralähtöinen työskentely
- saattohoito
- keskeiset vanhustyön älyteknologian sovelluspalvelut ja hyvinvointiteknologia
Aika ja paikka
Opinnot toteutetaan verkko-opintoina, joihin sisältyvät verkossa tapahtuvat luennot ja seminaari (Collaborate yhteys), verkkokeskustelu sekä itsenäinen opiskelu.
Opinnot saa suoritetuksi, kun on työstänyt tehtävän, osallistunut seminaariin, verkkokeskusteluun ja luentoihin
Oppimateriaalit
Jansson, Anu. 2012. Psykososiaalinen ryhmätoiminta ikäihmisten yksinäisyyden lievittäjänä. Vanhustyön keskusliitto.
Liikanen, Hanna-Liisa. 2011. Ikääntyminen ja kulttuuri. Kohti seniorikulttuuria. Ikäinstituutti. http://www.ikainstituutti.fi/binary/file/-/id/1/fid/333
-Liikanen, Hanna-Liisa & Kaisla, Susanna. 2007. Gerontologisen sosiaalityön menetelmistä. http://www.socca.fi/files/95/Gerontologisen_sosiaalityon_menetelmista.pdf
-Leikas, Jaana. 2014. Ikäteknologia, Vanhustyön keskusliitto.
-Kilpeläinen, Arja (2016) Teknologiavälitteisyys kyläläisten arjessa : tutkimus ikääntyvien sivukylien teknologiavälitteisyydestä ja sen rajapinnoista maaseutusosiaalityöhön http://lauda.ulapland.fi/handle/10024/62333
-Hyvän saattohoidon suositukset. 2011. STM. Esitteitä 2011:3
-Hänninen, Juha. 2012. Saattohoito-opas. Potilaan ja omaisen saattohoito-opas. 13. uudistettu painos, 2012.
Opetusmenetelmät
Tavoitteet
-osaa käyttää gerontologisen sosiaalialan ja sosiaalityön menetelmiä ja voimavaroja vahvistavia työskentelytapoja
-osaa tunnistaa keskeisimmät hyvinvointiteknologiset sovelluspalvelut ja löytää niistä erilaisia sovelluksia vanhustyöhön
-osaa tukea saattohoitovaiheessa olevaa vanhusta ja hänen omaisiaan
Sisältö
-gerontologisen sosiaalialan ja sosiaalityön menetelmät
-voimavaralähtöinen työskentely
-keskeiset vanhustyön älyteknologian sovelluspalvelut ja hyvinvointiteknologia
-saattohoito ja omaisten tukeminen
Opintoihin sisältyy pari- tai ryhmätehtävä, joka toteutetaan työelämässä Tehtävä arvioidaan asteikolla 1-5, hylätty sekä verkkokeskustelu geroteknologiasta, joka arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty..
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
OSKE -toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPSin osaamisen tavoitteet toteutuvat.
Menetelmätehtävä työelämän ja vanhusten kanssa yhteistyössä suunnitellen ja toteuttaen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija laatii menetelmätehtävän (teoreettinen ulottuvuus) ja toteuttaa sen työelämässä (käytännöllinen ulottuvuus) saaden arvion toiminnasta työelämän asiantuntijalta. Sekä palauttaa tehtävän opettajalle.
Opiskelija valitsee Ikäteknologia kirjasta (Leikas 2014) kaksi artikkelia ja esittää perustellusti oman pohdintansa sisällöstä oppimistehtävänä.
Lisätiedot
Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.