Siirry suoraan sisältöön

MIE04MS19POR Mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyön menetelmät (5op)

Toteutuksen tunnus: MIE0405A15S-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2019 - 18.03.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
18.11.2019 - 13.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Kampus
Pori
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Vuokko Nietola
Sari Jylli
Ajoitusryhmät
Ryhmä A (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmä B (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
F44sos
F44sos
SUUOPs19
Sosiaalialan suuntaavat opinnot, syksy 2019
Pienryhmät
Ryhmä A
Ryhmä B
Opintojakso
MIE0405A15S

Toteutukselle MIE04MS19POR Mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyön menetelmät MIE0405A15S-3010 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa soveltaa päihdetyön ja mielenterveystyön keskeisiä menetelmiä
- osaa tukea asiakasta akuutissa kriisissä ja osaa arvioida asiakkaan kriisipalveluiden tarvetta sekä osaa tarvittaessa ohjata asiakkaan kriisipalveluihin
- osaa soveltaa yhteisöllisiä interventiomenetelmiä esim päiväkodissa tai koulussa tapahtuva kiusaaminen
- osaa kehittää vuorovaikutus- ja ohjaustaitojaan eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä mielenterveys- ja päihdetyössä
- ymmärtää työnohjauksen merkityksen ammatillisuutta vahvistavana toimintana mielenterveys, kriisi- ja päihdetyössä

Sisältö

- päihde- ja mielenterveystyön keskeiset menetelmät
- akuutti kriisi ja kriisipalvelut
- kiusaamisen interventiomenetelmät
- vuorovaikutus ja ohjaustaidot
- työnohjaus ja sen merkitys

Oppimateriaalit

Esitellään verkko-oppimisalustalla.

Opetusmenetelmät

Tavoitteet:
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijalla on perusosaaminen yleisimmistä mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyössä käytetyistä menetelmistä.

Ydinsisällöt:
•päihde- ja mielenterveystyön keskeiset menetelmät (motivoiva haastattelu, yhteisöhoito, debriefing,mentalisaatio, psykoedukaatio), akuutti kriisi ja kriisipalvelut, kiusaamisen interventio-menetelmät, •vuorovaikutus ja ohjaustaidot sekä työnohjaus ja sen merkitys

Opintosuorituksen kuvaus
Opiskelija perehtyy lähiopetuksessa sekä itsenäisesti materiaaleihin tutustumalla yleisimpien menetelmien lähtökohtiin. Niiden käyttöä harjoitellaan joko koululla pienryhmissä, yhteistyötahojen kanssa tai virtuaaliopinnoissa vaihtoehtoisella tavalla (opintojakson alussa annetaan tarkempi ohjeistus). Pienryhmäharjoitusten jälkeen opiskelijat siirtyvät mahdollisuuksien mukaan yksin/pareittain työelämään, jossa harjoituksia jatketaan aidoissa asiakastilanteissa. Nämä tilanteet on etukäteen neuvoteltu kyseiseen työelämään soveltuviksi.Harjoitukset voidaan tarvittaessa tehdä vaihtoehtoisella tavalla, mm. omassa työpaikassa.
Opintojen aikana toteutetaan kaksi työnohjauksellista pienryhmää (verkossa/lähiopetuksessa) .Pienryhmäkeskusteluissa hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan niitä kokemuksia, joita opiskelijat ovat saaneet toteuttaessaan mielenterveys- ja päihdetyön menetelmiä työelämässä. Opintojakson lopussa on yleisimmät menetelmät yhteen kokoava menetelmäpaja joko koululla tai virtuaalitoteutuksissa collaboratella tai muulla vaihtoehtoisella tavalla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

OSKE -toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPSin osaamisen tavoitteet toteutuvat.
Harjaantuminen menetelmien käyttöön tapahtuu mahdollisuuksien mukaan työelämässä. Hyödynnetään mielenterveys-, päihde- ja kriisityön aikaisemmissa opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija tekee kirjallisen oppimissuunnitelman ja hyväksyttää sen etukäteen opettajalla. Suunnitelma sisältää osaamisen tavoitteet ja osa-alueet toteutussuunnitelman mukaisesti. Opiskelija toteuttaa oppimissuunnitelman mukaisesti menetelmäopinnot itsenäisesti sopimassaan työelämäympäristössä tai hankkeessa alueellisten tarpeiden mukaisesti.

Lisätiedot

Opintojaksoa ei voi toteuttaa suurryhmä- ja virtuaaliopetuksena toiminnallisten simulaatioiden, menetelmätyöpajojen ja työnohjauksellisten pienryhmien osalta.

Siirry alkuun