VAR02MS19POR Erityisvarhaiskasvatus (5op)
Toteutuksen tunnus: VAR0205A15S-3013
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2019 - 18.03.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 14.10.2019 - 22.11.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Pori
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Opettajat
- Satu Keisala
- Sari Jylli
- Marjaana Marttila
- Ryhmät
-
F44sosF44sos
-
SUUOPs19Sosiaalialan suuntaavat opinnot, syksy 2019
- Opintojakso
- VAR0205A15S
Toteutukselle VAR02MS19POR Erityisvarhaiskasvatus VAR0205A15S-3013 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää havainnointi- ja dokumentointimenetelmiä
- osaa tukea ja ohjata lasta yhdessä perheen kanssa kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa lapsen kehitystasoa vastaten ja sitä vahvistaen
- tietää ja osaa soveltaa yleisen, tehostetun sekä erityisen tuen tukitoimia ja pedagogisia järjestelyitä
- osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen häiriöitä sekä osaa varhaisen puuttumisen käytäntöjä
- tuntee lasten mielenterveystyön perusteet
Sisältö
- varhaiskasvatuksessa käytettävät havainnointi- ja dokumentointimenetelmät
- lapsen tukemisen ja ohjaamisen menetelmät
- yleisen, tehostetun sekä erityisen tuen tukitoimet ja pedagogiset järjestelyt
- kasvun ja kehityksen häiriöt ja varhainen puuttuminen
- lasten mielenterveystyön perusteet
Opetusmenetelmät
Opiskelija
- osaa käyttää havainnointi- ja dokumentointimenetelmiä
- osaa tukea ja ohjata lasta yhdessä perheen kanssa kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa lapsen kehitystasoa vastaten ja sitä vahvistaen
- tietää ja osaa soveltaa yleisen, tehostetun sekä erityisen tuen tukitoimia ja pedagogisia järjestelyitä
- osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen häiriöitä sekä osaa varhaisen puuttumisen käytäntöjä
- tuntee lasten mielenterveystyön perusteet
Sisältö:
- varhaiskasvatuksessa käytettävät havainnointi- ja dokumentointimenetelmät
- lapsen tukemisen ja ohjaamisen menetelmät
- yleisen, tehostetun sekä erityisen tuen tukitoimet ja pedagogiset järjestelyt
- kasvun ja kehityksen häiriöt ja varhainen puuttuminen
- lasten mielenterveystyön perusteet
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Havainnointi- ja dokumentointitehtävä tehdään varhaiskasvatuksen arjessa.
Etsi tässä tehtävässä varhaiskasvatukseen liittyvän työelämätahon (päivähoito eri muotoineen; perhepäivähoito, leikkitoiminta, avoimet varhaiskasvatuspalvelut, järjestöjen toiminta, seurakunnan kerhot) ja sovi työelämäedustajan kanssa yhteistyöstä. Mikäli mahdollista voit hyödyntää tulevaa varhaiskasvatuksen harjoittelupaikkaa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson aikana verkkotentti ja tämä jälkeen käytössä ovat Diakin yleiset uusintatentti- ja rästitehtävien palautuspäivät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtäviä on kaksi eli
havainnointi- ja dokumnenointitehtävä
ja
tentti. Tenttin tulee teos:
Sajaniemi, N., Suhonen, E., Nislin, M. & Mäkelä, J. (2015.)
Stressin säätely. Kehityksen, vuorovaikutuksen ja oppimisen ydin.
Tentti pyritään mahdollisuuksien mukaan järjestämään diaalogitenttinä.
Esitietovaatimukset
Edellytetään Auttamistyö ja palvelujärjestelmät ja Osallisuus ja ohjaus temaattisten kokonaisuuksien suorittamista sekä Varhaiskasvatuksen perusteet 5op suorittamista tai vastaava osaamista.
Voidaan suorittaa avoimessa amk:ssa. Edellytetään avoimen amk opiskelijoille suunnatun oppimisen välineet kokonaisuuden suorittamista tai vastaavan kirjallisen ja suullisen tuottamisen osaamista.
Lisätiedot
päivitetty 13.5.19