Siirry suoraan sisältöön

SOS1MS19DIAK Sosiaaliala tulkkausympäristönä, 5 op *** (SOS11 Suomalainen sosiaalipalvelujärjestelmä) (3op)

Toteutuksen tunnus: SOS1103A11H-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2019 - 18.03.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.08.2019 - 25.10.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Tulkkaus, kielet, viestintä ja koulutuksen kehittäminen
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tulkki (AMK), asioimistulkkaus
Opettajat
Marianne Neuvonen
Ryhmät
A45astu
A45astu
Opintojakso
SOS1103A11H

Toteutukselle SOS1MS19DIAK Sosiaaliala tulkkausympäristönä, 5 op *** (SOS11 Suomalainen sosiaalipalvelujärjestelmä) SOS1103A11H-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Sisällön jaksotus

Ennen tätä opintojaksoa opiskelija on tutustunut opinnoissaan suomalaiseen yhteiskuntaan ja tiedonhankintaan. Tällä opintojaksolla perehdytään syvemmin yhteen suomalaisen yhteiskunnan keskeisistä alueista ts. sosiaalipalvelujärjestelmään. Tällä opintojaksolla opittua hyödynnetään tulkkausharjoituksissa opintojaksolla SOS2 Tulkkaustaidot 2.
Opintojakso toteutuu rinnakkain opintojaksojen SOS2 Tulkkaustaidot 2 ja SOS3 Suomen kieli ja muut työkielet 2 kanssa. Jaksoilla on samanaikainen oppimisprosessi ja jaksojen sisällöt tukevat ja täydentävät toisiaan. Opintojaksossa SOS1 Sosiaaliala toimintaympäristönä saatua tietoa sovelletaan tulkkausharjoituksissa jaksolla SOS2 Tulkkaustaidot 2 ja harjoituksissa jaksolla SOS 3 Suomen kieli ja muut työkielet 2. ,

Oppimateriaalit

Ihalainen, Jarmo & Kettunen, Terttu 2012 tai uusin painos. Turvaverkko vai trampoliini; sosiaaliturvan mahdollisuudet. Helsinki WSOY. Soveltuvin osin.
Vaarama, Marja, Moisio, Pasi & Karvonen Sakari 2010. Suomalaisten hyvinvointi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/8cec7cec-5cf3-4209-ba7a-0334ecdb6e1d
AC-tallenteet:
Sosiaalilainsäädännön lähtökohdat ja periaatteet.
https://online.diak.fi/p51237411/?launcher=false&fcsContent=true&pbMode=normal
Lapsuuden suojelun periaatteet (Leila Nisula).
https://online.diak.fi/p75257876/?launcher=false&fcsContent=true&pbMode=normal
Sosiaalialan käsitteet ja termit:
Sosiaalialansanasto (Antero Lehmuskoski ja Sirpa Kuusisto-Niemi, Kuopion yliopisto 2007) Soveltuvin osin
http://www.sosiaaliportti.fi/File/4bb58e7e-c18a-4906-acdd-c285937ff812/Sanasto.pdf
sosiaalityön sanasto (STAKES, 2002). Soveltuvin osin.
http://sty.stakes.fi/NR/rdonlyres/0C799961-C977-45DE-B0F6-7C92DA1D38B9/4014/http___wwwstakesfi_oske_terminologia_sanastot_sost.pdf
Sosiaali- ja terveysalan verkkosanasto suomi-venäjä-somali (Helsingin diakonissalaitos). Soveltuvin osin.
http://www.hdo.fi/sanasto/item/567
Oheismateriaali
Räty, Tapio 2015. Lastensuojelulaki. Edita Publishing Oy
Tehtävän laatiessa voidaan käyttää oheismateriaalina:
https://www.thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja
www.kela.fi
www.thl.fi
www.stm.fi
www.kunnat.net
ja säädökset:
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
Laki toimeentulotuesta (1412/1997)
Lastensuojelulaki (417/2007)
Virtuaaliopetus ja taltioinnit
Opetuksessa käytetään Echo-tallenteet Sosiaalilainsäädännön lähtökohdat ja periaatteet ja Lastensuojelun periaatteet (ks. kohta Suoritettava materiaali).

Opetusmenetelmät

Tarkennetut tavoitteet
•tuntee asioimistulkkauksen kannalta keskeisimmät sosiaalialan toimijat ja niiden tehtävät
•tuntee keskeiset sosiaaliturvaetuudet ja niiden toimintaperiaatteet
•tuntee suomalaisen sosiaalialan instituutioiden, keskeisten toimijoiden ja prosessien käsitteet ja nimitykset
•osaa etsiä sosiaalialaa koskevaa tietoa luotettavista tiedonlähteistä ja hyödyntää tehokkaasti löytämäänsä tietoa
•osaa vertailla suomalaista hyvinvointimallia muiden maiden järjestelmiin
•ymmärtää erojen ja yhtäläisyyksien merkitykset tulkkauksessa ja kääntämisessä
Tarkennetut ydinsisällöt
•sosiaalialan lainsäädäntö?suomalaista sosiaalialaa säätelevä keskeinen lainsäädäntö, sen toimintaperiaatteet ja kehitystoiminta
•sosiaalipalvelu- ja sosiaaliturvajärjestelmä?keskeiset sosiaalipalvelut
?sosiaalialan toimijat ja niiden tehtävät
?sosiaaliturvaetuudet ja niiden toimintaperiaatteet
•sosiaalialan keskeiset käsitteet ja termit?suomalaisen ja toisen työkielen sosiaalialan instituutioiden, keskeisten toimijoiden ja prosessien käsitteet ja nimitykset
?Suomen ja toisen työkielen sosiaalialan tiedonlähteet
•sosiaalialan vertailu eri maissa?suomalainen hyvinvointimalli ja muiden maiden järjestelmät
?sosiaalijärjestelmien erojen ja yhtäläisyyksien merkitykset tulkkauksessa ja kääntämisessä.
Pedagoginen toteutus
Opintojen eteneminen edellyttää Monimuoto-opiskelun periaatteiden mukaan osallistumista lähijaksoilla tapahtuvaan opetukseen.
Jakso etenee niin, että ensin käydään läpi erilaisten hyvinvointimallien ja suomalaisen hyvinvointimallin keskeisimmät periaatteet. Tämän jälkeen opiskellaan suomalaisen sosiaalilainsäädännön ja järjestelmän keskeiset piirteet, minkä jälkeen käsitellään yksityiskohtaisemmin tulkin työn kannalta keskeisimmät sosiaalipalvelut- ja sosiaaliturvaetuudet sekä lastensuojeluun liittyviä kysymyksiä. Viimeisenä kootaan yhteen sosiaalialan käsitteet ja termit. Koko oppimisprosessin aikana opitaan käyttämään ja kriittisesti arvioimaan keskeisiä tiedonlähteitä.
Monimuoto-opiskelua
Lähijaksolla:
Lähijakson opetus sisältää orientaatioluennot, jotka palvelevat tehtäviin liittyvää jatkotyöskentelyä. Lähijaksolla opiskelija ohjeistetaan etäjaksoilla tapahtuvaan itsenäiseen työskentelyyn ja lähijaksojen harjoituksiin.
Etäjaksoilla:
Opiskelija täydentää tiedot suomalaiseen sosiaalipalvelujärjestelmästä ja lainsäädännöstä tutustuu lähdemateriaaliin ja tekee annetut etätehtävät.
Oppimistehtävät
1. Casepohjainen oppimistehtävä Sosiaalipalvelut ja sosiaaliturva eri elämäntilanteissa
Opiskelijat selvittävät parityönä, millaista apua ja tukea henkilöllä on oikeus saada eri elämäntilanteissa. Elämäntilanteet voivat olla esim. kun olet työttömänä, kun tarvitset tukea asumiseen tai toimeentuloon, kun tarvitset apua lasten kanssa, haluat hakeutua kielenopetukseen tai muuhun koulutukseen tai saat sosiaaliturvatunnuksen ja mietit mihin kaikkeen sitä tarvitset. Elämäntilanteet ovat hyvä olla tyyppilisiä maahanmuuttajan näkökulmasta. Opiskelijat pohtivat, mihin eri sosiaalietuuksiin ja - palveluihin henkilö on oikeutettu ja mitkä toimijat ja tahot näitä etuuksia ja palveluita järjestävät. Tehtävässä käytetään hyväksi kirjallisuutta ja verkkomateriaalia. Tehtävässä on tärkeää tuoda esille, miten tulkkaus voi auttaa ja tukea maahanmuuttajaa elämäntilanteessa, jota tehtävässä käsitellään.
Oppimisehtävä tehdään niin, että opiskelijat osallistuvat lähipetukseen, jossa ohjeistetaan oppimistehtävän suorittaminen. Etäjaksolla opiskelijat tekevät alustavan kartoituksen valitsemastaan aiheesta ja valmistelevat kysymyksiä, joita käsitellään seuraavalla lähijaksolla tai vaihtoehtoisesti oppimisalustalla. Lisäksi opiskelijat laativat oppimistehtävästä raportin, jonka he palauttavat määräaikaan mennessä oppimisalustan palautuskansioon sekä tekevät raportin pohjalta posterin / poverpoint - esityksen, joka käsitellään seminaarissa.
2. Ryhmätehtävä Lastensuojelu lapsen ja perheen tukena
Opiskelijat luovat kuvitteellisia lastensuojelutilanteita ja pohtivat seuraavia kysymyksiä:
•mikä voi aiheuttaa lapsen ja perheen lastensuojelullisen tuen tarpeen
•millaista tukea ja apua heille voidaan tarjota
•ketkä toimijat ja tahot voivat olla mukana lasta ja perhettä auttamassa
•miten kulttuuritaustat tulee huomioida asiakastilanteessa ja miten kulttuuritaustat voivat vaikuttaa asiakastilanteessa
•mikä on tulkkauksen merkitys
Oppimistehtävä tehdään 3-4 - hengen ryhmissä. Lähiopetuksessa käydään lävitse lastensuojelun käsitteet ja lainsäädäntöä keskeisimmiltä osin sekä ohjeistetaan oppimistehtävä. Etäjaksolla opiskelijat perehtyvät aiheeseen ja valmistelevat oppimistehtäväänsä siten, että esittelevät lähiopetuksessa toisillensa pienryhmissä oppimistehtävänsä keskeisimmän sisällön. Tämän lisäksi opiskelijat laativat oppimistehtävästä raportin, joka palautetaan oppimisalustalle määräaikaan mennessä. Tehtävään voi liittyä myös tulkkausharjoituksia lähiopetuksessa.
3. Suomalaisen ja toisen työkielen maiden kulttuurien sosiaalialan järjestelmien vertailu
Yksilötehtävä, jossa opiskelija käyttää hyväkseen aiemmin kurssilla saamaansa ja hankkimaansa tietoutta suomalaisesta sosiaalipalvelelujärjestelmästä ja tekee vertailevan esseen siitä, kuinka suomalaisen sosiaalipalvelujärjestelmän ja toisen työkielen kulttuurien maissa olevat palvelut ja etuudet järjestetään. Mikäli virallista järjestelmää ei ole, opiskelija kuvaa, miten asiat järjestetään. Essee kirjoitetaan suomeksi ja toisella työkielellä ja palautetaan oppimisalustalle määräaikaan mennessä.
4. Akvaariotentti / ryhmäkeskustelu lähiopetuksessa sosiaalialan termeistä ja käsitteistä.

Siirry alkuun