TUL31MK19AVOIN (TPV) Kommunikaatiomenetelmät (2op)
Toteutuksen tunnus: TUL3102A11H-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.09.2018 - 21.09.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2019 - 31.05.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- KOULUTUS
- Kampus
- Oulu
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Tulkki (AMK), viittomakieli ja tulkkaus
- Ryhmät
-
AvoinTPV46Avoin amk - Tulkkaus puhevammaisille (K19)
- Opintojakso
- TUL3102A11H
Toteutukselle TUL31MK19AVOIN (TPV) Kommunikaatiomenetelmät TUL3102A11H-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Sisällön jaksotus
Kurssi alkaa luennoilla. Luentojen ja harjoitusten väleissä toteutuvat asiakasvierailut. Opiskelijat tapaavat henkilöitä, joilla on puhevamma ja saavat kokemusta kielensisäisestä tulkkauksesta. Vierailukerroilla on 100% läsnäolovelvollisuus. Asiakkaat kertovat asiakasnäkökulmasta, menetelmien käytöstä ja niiden toimivuudesta. Opiskelijat valmistautuvat näille lähitunneille pohtimalla etukäteen kysymyksiä asiakkaille oppimistehtävän kautta.
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää avusteisen ja ei-avusteisen kommunikoinnin eron
- tuntee avusteisia ja ei-avusteisia kommunikointimenetelmiä
- osaa arvioida ja hyödyntää omia vahvuusalueitaan työkielten ja kommunikaatiomenetelmien käyttäjänä.
Sisältö
- puhetta tukevien ja korvaavien kommunikointi perusteet
- tukiviittomakomunikointi
- epäselvä puhe
- keho- ja kokonaiskommunikaatio
- kuva- ja esinekommunikaatio
- piirtämiseen perustuvat menetelmät
- kirjoittamiseen perustuvat menetelmät
- Bliss-kieli ja symbolit
Aika ja paikka
Alkulukukausi, rinnakkaistoteutus Oulussa avoimen opiskeijoille.
Oppimateriaalit
Huuhtanen, K. (toim.) (2001.) Puhetta tukeva ja korvaavat kommunikointimenetelmät Suomessa vuosituhannen taitteessa. Helsinki: Kehitysvammaliitto.
s. 25-108.
von Tetzchner, S. ja Martinsen, H. (2010.) Johdatus puhetta tukevaan ja korvaavaan kommunikointiin. Helsinki: Kehitysvammaliitto.
Trygg, B.H. (2010). Graafinen kommunikointi. Esineet, kuvat ja symbolit puhetta tukevassa ja korvaavassa kommunikoinnissa. Helsinki: Kehitysvammaliitto.
Opetusmenetelmät
Luento, asiakasvierailut, oppimistehtävä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiakasvierailut ja kokemuspuhujat tuovat työelämän kuulumisia opiskelijoille asiakkaan näkökulmasta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei ole.
Kansainvälisyys
Ei ole.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Keskusteltava vastuulehtorin kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin laajuus on 2 op. Opiskelijan työmäärä on keskimäärin 26 h 40 min/opintopiste.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty-hylätty.